Gå til innhold

Knoppix + ekstern hdd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det greieste er nok å koble til den eksterne harddisken før oppstart. Da skal den komme som en snarvei på skrivebordet. Det har ihvertfall vært min erfaring med Knoppix.

 

Trodde dette skulle komme av seg selv når du plugga i den eksterne harddisken, men må starte med usb harddisk plugget i for at den skal komme fram.

Det er helt sikkert mulig å mounte den uten å starte på nytt, men tror nok det kjappeste og enkleste vil være å starte på nytt..

 

EDIT: Det var fælt masse erfaringer jeg hadde, da... :)

/k

Endret av kakkle
Lenke til kommentar

Åpne en terminal med root rettigheter

 

ls -l /dev/disk/by-id/usb*

 

Det siste på linja/ene som kommer opp er device namnet til usb-disken din. På min box slutter feks linjene med "/../sdd" og "/../sdd1/".

 

Så mounter du disken hvor du måtte ønske, feks på /mnt/usbdisk. Du kan mounte den på et hvert mount point som ikke allerede er i bruk. Eller du kan lage deg et nytt mount point

 

feks

mkdir /mnt/usbdisk

 

mount /dev/sdd1 /mnt/usbdisk

 

 

Om det ikke kommer opp noe etter den første kommandoen har du et problem. Sjekk dmesg

 

dmesg | grep -i usb

 

Om det kommer opp noen linjer som lyder noe slikt som"USB device...........is not claimed by any active driver" så er det veldig rart, og du må du laste de nødvendige modulene manuelt. Prøv

 

lsmod

 

og lim inn resultatet her så kan vi sjekke hva du evnt mangler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...