Gå til innhold

Akseptabel og rimelig minne til AM2 gamer?


RogerM

Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Jeg spekulerer stadig på den en optimalt kompromiss på pris/ytelse. Har søkt råd i et par andre tråder, og fått gode svar, men har et tilleggspørsmål som jeg tror passer best her i minne forum.

 

Jeg forsøker å sette sammen Motherboard, RAM, CPU og grafikkort til ca kr. 6000,-

 

MSI K9N SLI Platinum Motherboard har jeg besluttet meg for (ca kr. 1100,-)

 

Dernest har jeg nå landet på XFX GeForce 7600 GT XXX grafikk (ca kr. 1650,-)

Tror dette kortet kan levere uten lagg og hakking i de fleste spill. Supergrafikk på skjermen er dermed ikke det viktigste.

Evt støy kan jeg forbedre senere.

 

***

 

Så er det prosessor og ram.

 

efikkan skriver i en annen tråd (om AMD X2):

Om 3800+ ikke blir overklokket, så kan den muligens være litt svak til tunge enkeltkjernespill, men blir den overklokket så gir den veldig mye for pengene. Jeg vet ikke hvor mye en sånn kan overklokkes gjennomsnittlig, men jeg tror 2,6GHz er oppnåelig for de fleste.

 

Jeg vil så prøve å gå for en 4200+ for å få det lille ekstra, men dette avhenger jo selvsagt av hvilken prisnedsettelse vi får se 24 juli.

 

Har lest på forum endel kommentarer som indikerer forventninger om ca kr 1300,- for en 3800+ og kr 2400,- for en 4600+, så kanskje det kan være realistisk å få en 4200+ til ca kr. 2000,-?

 

Vedrørende minne, så var min opprinnelige plan og ønske Corsair TWIN2XP2048-6400C4, men jeg ser at jeg ikke får råd til denne innenfor min ramme på kr. 6000,-. Jeg har den tanke , at ram'en er den komponenten det er mest fornuftig å slakke på kravene på, men trenger hjelp til å finne noe som duger til en fornuftig pris.

 

Mobo: kr 1100,-

Grafikk: kr 1650,

AMD X2 4200+ kr 2000,-

 

Jeg har da ca kr 1250,- "til overs" å handle ram for.

 

Da kan jeg jo bare glemme pc-6400 kategorien, i det den er for dyr. Jeg må faktisk ned på pc-5400 for å finne noe som passer lommeboka, og den billigste der er OCZ DDR2 Value Pro Series PC-5400 2048MB (2x1024MB)

 

Jeg HAR vært flere ganger inne hos MSI sin nettside, men finner ikke tilbake til den linken hvor de oppgir kompatibel ram for MSI K9N SLI Platinum, så jeg vet ikke om ovenstående forslag vil duge.

 

En annen sak er om pc-5400 er brukelig på MSI K9N SLI Platinum?

Og vil pc-5400 være tilstrekkelig til dagens spill, og samtidig ikke utgjøre den store begrensing for Athlon X2 3800+/4200+?

 

Hvilken ram bør jeg velge? Ønsker jo det beste, men må la lommeboka bestemme.

 

Jeg har jo også det alternativ og bite i det sure eple, og gå for et billigere grafikkkort som XFX GeForce 7600 GS Extreme Edition (kr 1110,-) og akseptere å nøye meg med en Athlon X2 3800+ (kr 1300,-)

 

Da har jeg ca kr. 2500,- å kjøpe RAM for, og kan da gå for Corsair TWIN2XP2048-6400C4.

 

Å finne den mest optimale kombinasjon her er mildt sagt frustrerende.

 

Er det noen som kan hjelp meg finne den beste løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ifølge msi så støtter hket ditt ddr2 533/667/800 så null problemer der.

når det gjelder rammen ville jeg heller gått for Geil ddr 667 2048mb som har lavere tilgangstider, cl4 mot cl5 hos de fra ocz, geilen er også bare 5kr dyrere så det bør ikke være noe problem.

og for all del ikke velg 7600gs framfor 7600gt hvis du har tenkt og spille

Lenke til kommentar

Mange takk for tips, ja jeg fant faktisk nettopp den geil varianten du viser til. Hvis så AMD X2 4200+ blir en 1000 kroner billigere etter 24 juli så tror jeg oppsettet i hhandlekurven min i signaturen under skulle funke bra.

Endret av RogerM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...