Gå til innhold

Vedlikehold av Linux?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt her og tenkte på en ting. Har hatt Windows i alle år og er vant med og fjerne temp filer, defragmentering, ordne opp i registeret osv. Mye jobb og holde en Windows installasjon bra over tid.

Så sitter jeg her med min Ubuntu installasjon og lurer egentlig på om du ikke trenger å gjøre slikt her.

Er det ikke masse temp filer som samler seg og blir ikke systemet tregere etterhvert som det går en stund.

Er det programmer som ligner Ccleaner til Linux eller kan jeg bare bruke Ubuntu og aldri tenke på slikt.

Er nybegynner på Linux og håper noen kan utdype dette litt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Temperære filer i Linux havner under /tmp, den blir tømt ved hver restart av systemet så sånt sett er Linux veldig mye bedre til å vedlikeholde seg selv en Windows.

Skrevet

Har begynt som lærling nå nettopp, og har fått ansvaret for en god del bærbare PC-er. Å vedlikeholde disse tar _ekstremt_ my tid. Flash, java, adobe reader, windows etc. må alt oppdateres manuelt. I tillegg har man dette med virus og spyware. Vi hadde spart vannvittig mye tid på drifting hadde disse kjørt f.eks. Ubuntu Linux. Pakkehåndtereren tar seg jo av alt. Eneste hindringen er et par merkelige programmer som selvfølgelig er "windows-only".

Hvor folk får tallene fra i enkelte tester der det viser seg at det er dyrere å drifte linux-maskiner enn windows-maskiner kan jeg ikke forstå.

Skrevet
Hvor folk får tallene fra i enkelte tester der det viser seg at det er dyrere å drifte linux-maskiner enn windows-maskiner kan jeg ikke forstå.

6483129[/snapback]

Microsoft.

Skrevet
Vi hadde spart vannvittig mye tid på drifting hadde disse kjørt f.eks. Ubuntu Linux. Pakkehåndtereren tar seg jo av alt.

Enten måtte du gjort det via en cron job, manuelt selv, eller gi brukerne rettigheter til dette. Det finnes mer elegante måter å rulle ut oppdateringer på. Spesielt med tanke på at det kanskje ikke er alle oppdateringer man vil ha, eller trenger.

Skrevet

6483129[/snapback]

Kjører man ting skikkelig med for eksempel Norton Ghost, eller Microsoft Server sitt eget Remote installation system så slipper man å manuelt konfiguere hver enkelt maskin, helt genialt opplegg når det konfigueres skikkelig.

Man enkelt og greit sier at maskinen skal boote via net, og da sender en Windows server ut en liste over tilgjenglige installasjonsbilder, som man enkelt kan velge å installere, man slipper da å fylle ut noe som helst under installasjonen (100% automatisk).

Skrevet

om du installerer/avinstallerer mye i linux kan det samle seg opp biblioteker som ikke er i bruk lengre (.dll'er i win). er aldri et problem eller snakk om mye plass, men du kan kjøre deborphan for å finne og fjerne pakkene.

Skrevet

Ok takk for info. Har i hvert fall forstått at det er mindre pes med linux når det gjelder slikt. Ikke noe som er bedre enn det.

Skrevet
Jeg satt her og tenkte på en ting. Har hatt Windows i alle år og er vant med og fjerne temp filer, defragmentering, ordne opp i registeret osv.

Defragmentering er ingen aktuell problemstilling på ext{2,3}, jeg skal ikke uttale meg om reiserfs, xfs og andre filsystemer.

Er det ikke masse temp filer som samler seg og blir ikke systemet tregere etterhvert som det går en stund.

Windowsinstallasjoner har en tendens til å bli sirupstreg av de kubikkmeterne med smårask og skrotprogrammer som på død og liv skal kjøre i bakgrunnen, dette er ingen typisk problemstilling på Linux.

Skrevet
Fragmentering er ikkje noko stort problem på xfs heller. Typisk <4% (omtrent som på ext3). Men xfs har eit verktøy for å defragmentere.

6513274[/snapback]

som heter ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...