Gå til innhold

Photoshop for 7000 kroner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei! Nå har en venn av meg sagt at det finnes en versjon av photoshop for 7000 kroner.. Er dette sant? Da er vel det pro versjonen da?

Er det mange av dere som har denne? Er det veldig stor forskjell på den og den vanlige?

6479759[/snapback]

det er det Photoshop CS2 koster (US English)..... norsk koster rundt 9000

Ligger noen timers jobb bak programvaren, og prisen er vel ganske god nå i forhold til noen år tilbake etter det jeg husker (hvis ikke firmaet jeg jobbet i da kjøpte fra en litt for dyr leverandør)

Personlig syntes jeg ikke prisen er så drøy, man får en god programvare for pengene. Selvsagt er det en litt stor investering for en privatperson, men med ett så sterkt verktøy og litt kunnskaper kan man jo tjene inn igjen dette :)

Endret av spiderworm

Når man driver ett firm (slik jeg gjør) så kan man trekke av ting man kjøper til firma på skatt og momsen.

Så det innebærer at man i realitetn får softwaren til ca halv pris. Det er en grov forenkling av systemet, men det er ett insentiv for å investere i ustyr til sitt firma.

Det er faktisk privatpersoner som betaler mest for software da de ikke kan trekke det av på skatt og moms.

Og for å sette prisen på 7000 i perspektiv. Adobe har jo nettopp kjøpt Macromedia. Så jeg tipper grovt estimert jobber det vel mellom 4 og 8 000 mennesker i Adobe systemet. Hadde firma vært i norge så kan du gange 8 000 med en snitt lønn på 300 000. Det betyr at HVERT år må adobe dra inn 2 400 000 000 kr BARE for å dekke lønn. I tillegg kommer kontorleie, ustyr, forsikring..osv osv osv.

Da virker kanskje ikke 7 000 så ille. Men det er jo ikke noe tvil om prisen er siktet mot profesjonelle og firmaer.

Og ikke privatpersoner.

AKIRA

Privatpersoner klarer seg som oftest med Photoshop Elements, nettopp fordi de primært kommer til å bruke Photoshop til litt bilderedigering, og ikke så mye til grafiske ting. Men så fort man går opp et nivå i fotograferingen og bilderedigeringen kan det helt klart lønne seg å velge Photoshop CS(2) i stedet.

Det er jo en ganske liten pris for det som anses å være det eneste programmet for seriøse grafiske designere etc, pluss at det jo er en investering du kommer til å ha tjent inn på kanskje så lite som ett prosjekt :)

Hva er egentlig forskjellen på Elements og CS2? Har Elements lovlig og Cs2...tja...mindre lovlig, men vurderer å legge inn Elements, da jeg liker best å ha ting lovlig :) .

6485561[/snapback]

Hva i alle dager spør du om?

Det er to software som begge kan kjøpes. Den ene er enklere enn den andre og koster dermed mindre.

Ingen av de er gratis å bruke.

AKIRA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...