Gå til innhold

Problemer med nettverk (Suse Linux)


Anbefalte innlegg

Hei. Har nettopp installert Suse Linux som en dual-boot sammen med Windows XP. Problemet ligger i at jeg ikke klarer å koble meg til det trådløse nettverket mitt med linux. Med Windows var ikke dette noe problem i og med at jeg hadde en cd som fulgte med dataen som installerte alle de nødvendige driverne. Er det noen der ute som har peiling på hvordan jeg får det trådløse nettverket til å fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpne Yast, gå til Network Devices -> network card. der kommer alle netverks kort opp. Klikk på det og legg inn passord og det du trenger for og logge på nettverket ditt. Vist ikke det trådløse kortet ditt ikke står der er det stor sjans for at det ikke er støttet. Da kan du bruke ndiswrapper og windows drivere. En bra guide for suse finner du her

Det kan være en fordel at du henter ned siste versjon av ndiswrapper fra denne siden Og fjerner den som er installert (vist det er noen som er installert) fra suse.

yast -> Software managment - søk etter ndiswrapper og merk med søppelbøtte

 

Lykke til

Lenke til kommentar

jeg installerte suse på min laptop (acer tm) med akkurat det kortet, og da måtte jeg bare installere firmware. det var lett som bare det, måtte bare laste ned en ferdig pakke og høyreklikke på denne for å installere. husker ikke hvor jeg fant firmware, men google er antagelig din venn der.

Lenke til kommentar

Takker for svar, men jeg finner allikvel ikke helt ut av hvordan jeg skal få klart det. Jeg søkte en stund på Firmware til linux på Google, men fant så mange forskjellige downloads at jeg bare ble forvirret. Hvis det var så lett å bruke Firmware, hvordan får jeg lastet ned den riktige versjonen. Jeg lastet ned driveren som Torbjørn la ut link til, men i intallasjonsguiden falt jeg helt ut, pluss at det står noe om hot-plug i Firmware, så da må man vel sikkert ha Firmware...

Lenke til kommentar

Se der ja! Da fikk jeg endelig internetten til å fungere :w00t: Tusen takk for hjelpen folkens! Eneste som mangler nå er å finne en driver til 3D kortet mitt (ATI Radeon 9700 - 128mb). Alt på skjermen min er nemlig litt uklart, spesielt teksten blir skurrete, men er samme i Windows når jeg ikke har driver der heller. Så jeg får ta å søke litt etter en driver, hvis ingen andre her på forumet allerede vet om en?

Lenke til kommentar
Se der ja! Da fikk jeg endelig internetten til å fungere  :w00t:  Tusen takk for hjelpen folkens! Eneste som mangler nå er å finne en driver til 3D kortet mitt (ATI Radeon 9700 - 128mb). Alt på skjermen min er nemlig litt uklart, spesielt teksten blir skurrete, men er samme i Windows når jeg ikke har driver der heller. Så jeg får ta å søke litt etter en driver, hvis ingen andre her på forumet allerede vet om en?

6477906[/snapback]

ati.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...