Gå til innhold

Bracketing, hva er det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det betyr vel egentlig at kamera tar flere forskjellige bilder med forskjellige innstillinger. På Eos 20D kan du velge hvor mange EV det skal være i forskjell på de forskjellige eksponeringene, og det kan du sikkert på D50 også. Du trenger CS2 for å bruke disse eksponeringene til HDR, men det finners også en plug (som kanskje fungerer i Elements også).

Lenke til kommentar
Det betyr vel egentlig at kamera tar flere forskjellige bilder med forskjellige innstillinger. På Eos 20D kan du velge hvor mange EV det skal være i forskjell på de forskjellige eksponeringene, og det kan du sikkert på D50 også. Du trenger CS2 for å bruke disse eksponeringene til HDR, men det finners også en plug (som kanskje fungerer i Elements også).

6467042[/snapback]

 

Takker for svar, synd ikke elements har denne funksjonen da jeg vurderer å kjøpe dette programmet.

 

Som sagt har det en del begrensninger men du får likevel mye for de hundrelappene det koster, synes jeg da.....

Lenke til kommentar

Bracketing er jo som PMnormal sier at kameraet tar bilder med forskjellige eksponeringer. I gamle dager ble dette brukt i vanskelige lysforhold for å sikre at et av opptakene ble riktig eksponert, d.v.s. kameraet tok flere bilder av samme motiv med forskjellig eksponering.

 

Ingen program som støtter eller ikke støtter dette. :)

 

HDR-funksjonen som finnes i PS er noe annet. Her tar du flere bilder av samme motiv med ulik eksponering og PS lager et nytt bilde med en større dynamikk enn du ellers ville fått.

 

Bracketing er ikke egnet til dette, da forskjellen i eksponering er for liten. PS trenger større omfang. ;)

Lenke til kommentar
Bracketing er ikke egnet til dette, da forskjellen i eksponering er for liten. PS trenger større omfang.  ;)

6467840[/snapback]

 

Hvilke bilder bruker man da til dette? :hmm:

6471435[/snapback]

 

 

Du bruker manuell M på kameraet og skrur opp/ned lukkertiden mens blender er konstant. Slik får du 7-8 bilder med forskjellig eksponering, ett EV trinn mellom hvert. Dessuten må du ha stativ.

Et alternativ til bracketing er enkelt og greit å ta RAW. Men det å ta lysmåling fra rett sted er en del av greia det også.

Lenke til kommentar
Bracketing er ikke egnet til dette, da forskjellen i eksponering er for liten. PS trenger større omfang.  ;)

6467840[/snapback]

 

Hvilke bilder bruker man da til dette? :hmm:

6471435[/snapback]

 

 

Du bruker manuell M på kameraet og skrur opp/ned lukkertiden mens blender er konstant. Slik får du 7-8 bilder med forskjellig eksponering, ett EV trinn mellom hvert. Dessuten må du ha stativ.

Et alternativ til bracketing er enkelt og greit å ta RAW. Men det å ta lysmåling fra rett sted er en del av greia det også.

6471605[/snapback]

 

Ved å gjøre som du sier forandrer jeg eksponeringen men dherp sa i sitt innlegg at forskjellen i eksponering er for liten til bruk av HDR.... er ikke det sant det da eller?

 

Dere nevner også Raw som ett alternativ, vet jo at mulighetene er mye større med raw men ett slikt bilde er jo kun ett bilde og stiller man på ett slikt bilde vil jo hele bilde bli berørt likevel om det er raw. HDR er jo å kunne kombinere det beste av to eller flere bilder... ikke sant?

Lenke til kommentar
Bracketing er ikke egnet til dette, da forskjellen i eksponering er for liten. PS trenger større omfang.  ;)

6467840[/snapback]

 

Hvilke bilder bruker man da til dette? :hmm:

6471435[/snapback]

 

 

Du bruker manuell M på kameraet og skrur opp/ned lukkertiden mens blender er konstant. Slik får du 7-8 bilder med forskjellig eksponering, ett EV trinn mellom hvert. Dessuten må du ha stativ.

Et alternativ til bracketing er enkelt og greit å ta RAW. Men det å ta lysmåling fra rett sted er en del av greia det også.

6471605[/snapback]

 

Ved å gjøre som du sier forandrer jeg eksponeringen men dherp sa i sitt innlegg at forskjellen i eksponering er for liten til bruk av HDR.... er ikke det sant det da eller?

 

Dere nevner også Raw som ett alternativ, vet jo at mulighetene er mye større med raw men ett slikt bilde er jo kun ett bilde og stiller man på ett slikt bilde vil jo hele bilde bli berørt likevel om det er raw. HDR er jo å kunne kombinere det beste av to eller flere bilder... ikke sant?

6478426[/snapback]

 

 

Når du gjør som ragamuffin sier, d.v.s. alt på manuelt, får du mye større forskjell i eksponering enn om du bruker bracketing.

 

Bracketing gir (ihvertfall på de kameraene jeg kjenner) ganske liten forskjell på eksponeringene. For å lage HDR må forskjellen være større enn bracketing gjør. Så vi sier det samme....... :yes:

 

Bare ikke bland sammen bracketing og HDR.

Lenke til kommentar
Trur det som er med RAW, er at ein kan lage fleire utgåver av det same biletet, med ulik eksponering, og so kombinere dei til eit HDR-bilete.

6478459[/snapback]

 

Det går ikke å lage flere eksponeringer av RAW fil til bruk i HDR (PS gir feilmelding om at dynamic range er for lite). Men du kan lage flere eksponeringer og manuellt kombinere de for å utvide det dynamiske omfanget.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar her, har en viss følelse for hva bracketing og HDR er nå, mangler bare å prøve det ut :)

 

Som jeg har forstått det finnes det en egen bracketingfunksjon på en del kameraer som gir for dårlig dynamisk omfang for bruk til HDR.

 

Derimot kan man stille eksponeringen selv for å øke det dynamiske omfanget på bildene som da kan brukes til HDR.

Lenke til kommentar

Vel om bracketing -1EV 0EV +1EV er for dårlig til HDR kan så være, men for å redde skygger og høylys kan det gå riktig bra. Jeg har et bilde her på bildekritikken som jeg brukte bracketing -2EV,0EV,+2EV på og limte dette sammen med photoshop hdr.

 

Har lest at bracketing blir brukt for å sikre seg en rett eksponering i tilfelle lysmålingen tar feil. En velger da ut det bildet som ble mest riktig.

Endret av sNx
Lenke til kommentar
Vel om bracketing -1EV 0EV +1EV er for dårlig til HDR kan så være, men for å redde skygger og høylys kan det gå riktig bra. Jeg har et bilde her på bildekritikken som jeg brukte bracketing -2EV,0EV,+2EV på og limte dette sammen med photoshop hdr.

 

Har lest at bracketing blir brukt for å sikre seg en rett eksponering i tilfelle lysmålingen tar feil.

6485309[/snapback]

Takk for den. Jeg mener også at -2EV, 0EV, +2EV bør være grunnlag for en mini-HDR. Jeg har ikke forsøkt det selv, og har derfor vært stille i denne debatten. At det trengs flere enn tre eksponeringer for å lage et skikkelig HDR, er en sak. Det betyr ikke at 3 eksponeringer er bortkastet. Synes ikke en rekkevidde på til sammen 4EV er for lite til å få et brukbart resultat.

Lenke til kommentar
Takk for den. Jeg mener også at -2EV, 0EV, +2EV bør være grunnlag for en mini-HDR. Jeg har ikke forsøkt det selv, og har derfor vært stille i denne debatten. At det trengs flere enn tre eksponeringer for å lage et skikkelig HDR, er en sak. Det betyr ikke at 3 eksponeringer er bortkastet. Synes ikke en rekkevidde på til sammen 4EV er for lite til å få et brukbart resultat.

Har også lagd merke til at andre nevner at 6-7eksponeringer må til. Det kommer nok ann på hvor mye du skal dekke Kan forstå det hvis en snakker om solnedganger etc.. 4EV ekstra trinn å leke med er ikke værst med tanke på at du da overgår fargefilmensområde (bortsett fra at filmen har roll-off og digitalkamera har cut-off på høylysene). Photomatix tar et higlight og et shadow som input og du kan få et normalt bilde av det. Jeg har ikke fått det til å se bra ut enda. Har riktig nok bare forsøkt med sorthvitt film og forskjellig eksponering. Noen som har prøvd det med digitalkamera?

Lenke til kommentar

Bracketing var mye mer aktuelt i "gamle dager" når man brukte film og var avhengig av å få ihvertfall et riktig eksponert bilde. Spesielt på vanskelige motiver ble det mye brukt. Nå kan man jo justere eksponeringen i ettertid om man bruker RAW, så det blir ikke så aktuelt. Likevel er det ofte greit å bruke om man vil sikre minst et godt bilde.

Bruker det faktisk ganske ofte selv også, men det er viktig å vite hva man har stilt inn kamera på, sånn at man tar det antall bilder som skal til for å nulle ut serien, dvs man tar det antall bilder man stiller inn kameraet til å ta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...