Gå til innhold

For kraftig forsterker?


Anbefalte innlegg

Hei,

ja, spørsmålet lyder nok dumt.

Jeg har just flyttet til en leilighet hvor naboene kommer ubehagelig nært innpå meg, og må derfor bytte ut CV med noen mindre og mer velspillende høyttalere.

Til CVene bruker/brukte jeg som effektforsterker NAD 218 THX og spørsmålet blir da hvordan denne vil behandle litt mer kresne høyttalere. Vil de bli blåst i filler dersom jeg av gammel vane skruer volumet opp til halvt? Er klar over at NADen ikke gir den fineste gjengivelsen av musikken, men det kan jeg leve med. Har jo tross alt brukt CV i 3 år til ganske variert musikk, så ørene mine er allerede miljøskadd. Selv om en forsterker er kraftig, så trenger vel ikke det bety at kun store høyttalere passer til den? Kraftig og stort i hifi-sammenheng, hvertfall.

Beklager min n00bness, men har ikke så veldig lyst på ny forsterker. Kjenner jeg meg rett så vil det i såfall bli dyrt.

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Skadar ikkje med små høgtalarar på kraftig forstekar. Vil tru at du får ein veldig stram og konrollert bass når du brukar ein så kraftig forsterkar på mindre høgtalarar

Lenke til kommentar

Hehe, takker for svar :)

 

Er nå helst om jeg kjøper "skrøpelige" stativhøyttalere bekymringen blir størst..

Men jo, hører jo hvis de blir spilt for hardt. Jeg har en forestilling om at de ikke vil forvrenge så lett, og dermed bli "blåst" hvis volumhjulet nærmer seg klokken tolv.

Siden kraftig forsterker ikke forvrenger så lett, mener jeg. Har til gode å vrenge CVene, men hører når de har fått nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...