Gå til innhold

Noen som har erfaringer;Canon EF 70-200mm f/4L USM


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen:)

 

Jeg har fått tilbud om å kjøpe et Canon EF 70-200mm f/4L USM objektiv brukt til omlag 4700kr. Det er helt strøkent og nygarantien er ennå intakt.

 

Er dette et bra objektiv?

Er det bare å fleske til å kjøpe? (har behov for telezoom)

 

 

Tusen takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blendertrinn 2.8 ja.. trenger og trenger.. det koster jo en liten formue for det objektivet.. Til og med Sigma sitt med 2.8 koster mer.

 

Tenkte i førstehånd å bruke dette objektivet utendørs. Gjerne på stativ.

Hvor har jeg størst gevint på å velge et med blendertrinn 2.8?

Endret av eminate
Lenke til kommentar

Kan bare si meg enig i det Jurgis skriver. Har vel tatt 1000 bilder med det siden jeg fikk det for 2 mnd siden og er strålende fornøyd

 

Objektivet er skarpt allerede fra 4.0 og er vel på det skarpeste på 5.6. Flott til portrett, sport, ja det meste. Det er vel kanskje det L-objektiv som gir deg mest for pengene. Bruker du det håndholdt i litt mørke omgivelser, er du nødt til å kompensere med høyere ISO for å oppnå akseptabel lukkertid

 

Når du bruker objektivet sammen med medfølgende solblender er det ikke akkurat diskret :D

Lenke til kommentar

Aner egentlig ikke hva jeg skal ta bilde av på stativ, men regner med det mest går i naturfoto.. ellers skal jeg vel ta bilde av alt mulig.. Men regner med at jeg trenger stativ når lysforholdene ikke er de beste. Samt når jeg skal eksperimentere. :)

 

Spørsmålet er om det er bedre å kjøpe et slikt enn å gå for et 70-300mm f/3.4-5.6 IS USM?

Lenke til kommentar

og gør op hvad du skal fotografere - til vilde dyr og fugle er 200 mm ikke nok ! du kan få et indtryk af afstand/ mm her http://www.naturphoto.dk/mm.htm til de billeder er det mm der tæller.

 

Sigma laver en 135-400 og en 175-500 som vist er i dit prisområde - men kan du finde noget fast 300 mm evt. med extender er det også en mulighed. (så vidt jeg husker kan nikon bruge rigtigt mange "gamle objektiver)

 

og stativet er uanset hvad du vælger godt at have.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Er klar over at 200mm er knapt til fotografering av dyr og fugler. Ønsker likevel å gå for et 70-200mm framfor et 70-300mm pga skarphet. I dag sitter jeg med Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC og det er håpløst når jeg vil ha litt tele.

 

Har lest tester på photozone og fredmiranda. Ut fra det jeg leser er det sterkt anbefalt om man ikke trenger blendertrinn 2.8.

Lenke til kommentar

Jeg har testet begge CANON objetivene 70-200/1:2.8 IS og 70-200/1:4.0.

Sjekk ut nettsiden min http://www.jkklstudio.com/01photo/09%20Bli...blinkskudd.html

De fem første er tatt på frihånd i det lyset som var tilstede.

 

Byfesten 2006 Lillestrøm - Lise Kalsnes i Briskeby

Tatt på frihånd f4.0 / 1/40 sek

http://www.jkklstudio.com/00band_events/20...byfest2006.html

 

Valgte 4.0 til daglig bruk (2.8 IS ga meg nesten wiplash etter å ha gått med det rundt nakken en hel dag).

 

Sigma 70-200/1:2.8 var bra når jeg blendet mye ned, men på 2.8 var det skremmende dårlig (se på vedlagte bilde - testet det på 4 forskjellige kamerahus)

post-74407-1152383197_thumb.jpg

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
Jeg har testet begge CANON objetivene 70-200/1:2.8 IS og 70-200/1:4.0.

Sjekk ut nettsiden min http://www.jkklstudio.com/01photo/09%20Bli...blinkskudd.html

De fem første er tatt på frihånd i det lyset som var tilstede.

 

Byfesten 2006 Lillestrøm - Lise Kalsnes i Briskeby

Tatt på frihånd f4.0 / 1/40 sek 

http://www.jkklstudio.com/01photo/2006_BYF...st_dag%204.html

 

Valgte 4.0 til daglig bruk (2.8 IS ga meg nesten wiplash etter å ha gått med det rundt nakken en hel dag).

 

Sigma 70-200/1:2.8 var bra når jeg blendet mye ned, men på 2.8 var det skremmende dårlig (se på vedlagte bilde - testet det på 4 forskjellige kamerahus)

6456373[/snapback]

 

Som "alle vet", Sigma varierer mye. Og jeg mener fortsatt at du kan finne Sigma 70-200 f/2.8 som er lik optisk som Canon sin original L-optikk til mange tusen mere. MEn du må lete, lete, lete :-) Jeg fant mitt ved 2. forsøk og har ikke hatt noe problemer ...

Lenke til kommentar
Som "alle vet", Sigma varierer mye. Og jeg mener fortsatt at du kan finne Sigma 70-200 f/2.8 som er lik optisk som Canon sin original L-optikk til mange tusen mere. MEn du må lete, lete, lete :-) Jeg fant mitt ved 2. forsøk og har ikke hatt noe problemer ..

 

Jeg "vet" og, hadde samme problemet med min Sigma 18-50 2.8, men det bør ikke være slik at "du må lete, lete, lete". Når du svir av 8 tusenlapper på et Sigma 70-200 2.8 bør det ikke være et sjansespill. Da bør du være rimelig sikker på at det du kjøper er et kvalitetsprodukt, men slik er det dessverre ikke :no:

Lenke til kommentar
Som "alle vet", Sigma varierer mye. Og jeg mener fortsatt at du kan finne Sigma 70-200 f/2.8 som er lik optisk som Canon sin original L-optikk til mange tusen mere. MEn du må lete, lete, lete :-) Jeg fant mitt ved 2. forsøk og har ikke hatt noe problemer ..

 

Jeg "vet" og, hadde samme problemet med min Sigma 18-50 2.8, men det bør ikke være slik at "du må lete, lete, lete". Når du svir av 8 tusenlapper på et Sigma 70-200 2.8 bør det ikke være et sjansespill. Da bør du være rimelig sikker på at det du kjøper er et kvalitetsprodukt, men slik er det dessverre ikke :no:

6457762[/snapback]

 

Helt enig, men det vil likevel bli litt feil å ta alle Sigma over samme vurdering. De fleste tester viser riktig kvalitet, og man har returrett. Jeg foreslår å prøve Sigma! f/2.8 objektiv til den prisen er kongekjøp!

Lenke til kommentar

Vurderte selv Canons 70-200 f/4 og f/2.8 og Sigmas 70-200 f/2.8

 

Valget mitt falt på Canons 70-200 f/2.8 av flere grunner:

 

- f/2.8 er svært nyttig. Det er ikke alltid man kan bruke stativ, og 200mm krever sin lukkertid. Kortere lukkertid fryser bevegelse bedre (nyttig i sport osv). I tillegg gjør det ekstra blendertrinnet det enklere å isolere motivet gjennom fokus pga mindre dybdeskarphet.

 

- Det er en Canon og ikke en Sigma. Canon garanterer ikke at kommende kamerahus vil være kompatible med uorigial optikk. Selv om dette kanskje sannsynligvis ikke blir noe problem er det greit å være på den sikre siden. (Har selv Sigma objektiver bare så det er sagt :) )

 

- Skarpheten som 70-200 f/4 er så berømt for, får man også i f/2.8 versjonen ved tilsvarende blender (i allefall i følge tester jeg har lest)

 

Det er også noen "cons" i form av pris, vekt og størrelse.

 

Kjøpte mitt brukt til 6800kr, altså ca 800kr over nypris til f/4 og ca. 1200kr under nypris til Sigmas 70-200 f/2.8. Objektivet fungerer like bra som om det hadde vært nytt.

 

Håper dette var til nytte :)

Må løpe til fotballkampen nå :p

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg en 70-200mm 2.8 er litt i tyngste laget til å gå å bære på lenge. Og jeg føler at min "lille" 350D uten batterigrep er litt spinkel til så tung optikk. En ting er å holde konstant i objektivet og en annen ting er å la kameraet henge å dingle rundt halsen.

 

Hvis 70-200 f/4 er skarpt og fint ser jeg ingen grunn til å ikke velge dette..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kan bare hive meg på heia gjengen her. Jeg bruker min 70-200 F4 L flittig, Hvor mange bilder jeg har tatt med den det siste året aner jeg ikke,men det er endel. Jeg setter på en 1.4 extender for å få mer rekkevidde uten å se noe merkbart tap i kvalitet.

 

Den er lett, samtidig som den gir kjemperesultater. Den er sylskarp fra F4 og ennå bedre ved F7.1, Den fokuserer kjapt og veldig sjelden den bakfokuserer.

 

Jeg kan anbefale den på det varmeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...