Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Alternativ passordbeskyttelse av ruter


Anbefalte innlegg

Heihei,

 

Finnes det en alternativ beskyttelse jeg kan bruke for å beskytte det trådløse nettverket mitt? -- tenker ikke på WEP o.l.

 

F. eks slik som på flyplassen i København - jeg koblet opp mot nettverket, og fikk en betalingsside før jeg kunne gjøre noe annet.

 

Altså, det jeg vil er at folk kobler til nettverket mitt, og får en side (der man f. eks kan taste inn passord for å få full tilgang)

 

Tusen takk for svar, trenger dette virkelig!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge produsenten har den "bare" mulighet for WEP, TKIP og AES.

 

Denne løsningen som du snakker om, høres ut som en innebygget funksjon for større og dyrere rutere for bruk på nettopp slike steder. Kanskje det er mulig å legge inn en ny, uoriginal firmware som gir deg denne muligheten? Det er vel tross alt bare programvare i ruteren som skal til..?

 

 

(Jeg er forøvrig ikke forelska i noe trommesett.)

Lenke til kommentar
Unix på routeren? Det tror jeg ikke noe på.

6456147[/snapback]

Tja, kvifor ikkje? Ganske vanlig det faktisk.

Uansett, så har monowall det OP spør etter. Den står som en gateway etter ruteren, og begrenser altså tilgangen mot internett. Sjå på monowall sine heimesider. Høgskulen is ogn og fjordane nyttar monowall på trådløs-nettet.

Lenke til kommentar
Unix på routeren? Det tror jeg ikke noe på.

6456147[/snapback]

Tja, kvifor ikkje? Ganske vanlig det faktisk.

Å ja? Jeg tror ikke på det du sier før du kommer med et eksempel på en router for hjemmebruk som kjører Unix (er godkjent i henhold til Single UNIX Specification).

Lenke til kommentar
Å ja? Jeg tror ikke på det du sier før du kommer med et eksempel på en router for hjemmebruk som kjører Unix (er godkjent i henhold til Single UNIX Specification).

6457365[/snapback]

Det får da være måte på småpirk. Vi vet jo at det her dreier seg om Unix slik det brukes i dagligtalen og i dette tilfellet sikkert Linux. At ingen her har sørget for sertifisering av OS-et og betalt i dyre dommer gjør etter min mening ikke noe fra eller til i praksis.
Lenke til kommentar

På flyplasser og lignende, slik du beskriver det, er nok løst med en egen autentiseringsserver. AP´ene linker bare all autentisering rett til serveren som tar seg av dette. Der må man inn med en eller annen godkjennelse (passord, betaling osv) før du får klarsignal tilbake til AP´et, som deretter sender deg ut med tilgang til Internett, evt. andre porter man måtte ønske å gi tilgang til.

Lenke til kommentar
Vi vet jo at det her dreier seg om Unix slik det brukes i dagligtalen og i dette tilfellet sikkert Linux.

6457654[/snapback]

Det står skrevet Unix, da er det rimelig å anta at han mener Unix.

 

I dagligtale er det for øvrig ikke vanlig å si Unix når man mener Linux, iallfall ikke her jeg bor.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
Vi vet jo at det her dreier seg om Unix slik det brukes i dagligtalen og i dette tilfellet sikkert Linux.

6457654[/snapback]

Det står skrevet Unix, da er det rimelig å anta at han mener Unix.

 

I dagligtale er det for øvrig ikke vanlig å si Unix når man mener Linux, iallfall ikke her jeg bor.

6458534[/snapback]

*sukk* Flisespikker. Linksys har en del som er basert på ARM, og kjører linux heilt uten problem. Eg kan ikkje tenke meg at det skulle ta så veldig mykje tid å kompilere t.d NetBSD for ARM og installere på dei routerene om du absoulutt vil ha UNIX. Og ja, for dei fleste praktiske formål reknar eg Linux for å vere eit UNIX-lignande OS.

Lenke til kommentar
Jeg fortsetter å flisespikke.

 

NetBSD er ikke UNIX. NetBSD er Unix-lignende.

 

Jeg venter for øvrig mest på en oppklaring fra trådstarter om hva han egentlig mener.

6460069[/snapback]

Fint at du ikkje les det du linker til. Der står det at BSD er en genetisk UNIX, altså en ekte UNIX, heva over en kvar tvil.

6460481[/snapback]

 

Nei. Den lista du referer til lister opp Unix-lignende systemer, ikke typer UNIX.

 

I følge NetBSD egen hjemmeside: NetBSD is a free, secure, and highly portable Unix-like Open Source operating system. Det samme gjelder de andre BSDene.

 

Alt som ikke er UNIX, er eventuelt Unix-lignende. Basta.

Lenke til kommentar

Flyplasser og sånn har som regel linka aksesstingen til en RADUIS server som autentiserer oppkoblingen. Er ganske vanlig at både brannmurer/routere og trådløse aksesspunkter støtter slikt. Og det finnes heller ikke kun på dyrt utstyr..

 

Linksys WRT54GL skal angivelig støtte RADIUS autentisering, og denne kan du plukke opp for 565,- på netshop i følge prisguiden. (Og så var det bare å skaffe seg en radius server :p)

Linksys WRT54GL

 

Er også noen som har mulighet for autentisering direkte fra aksesspunktet. Uten bruk av RADIUS, men det har jeg ingen peiling på om gjelder for denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...