Gå til innhold

Digital Coax = SPDIF?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei!

er Digital Coax = SPDIF ?

 

jeg skal kjøpe kabel mellom lydkort - stereo anlegg.

skal bruke "Digital in" på forsterkeren og SPDIF på lydkortet.

 

funker denne til det?

Monster Standard THX Digital Coax Kabel 8ft / 2m, Digital Coax Kabel

6451487[/snapback]

Denne skal funke fint :)

 

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122698&cks=PRL

 

Du må se i bruksanvisningen til lydkortet, for du trenger en spesialkabel til dette.

Digital surround ut er elektrisk(coax) S/PDIF, som tas ut ved hjelp av en mini/3.5mm-plugg fra kortet.

Men denne pluggen er lengre enn en standard 3.5mm stereo-plugg, den har to ringer på pluggen, mot kun èn på en standard stereo-plugg.

Og det elektriske/digitale-signalet tas mellom jord og tuppen på denne pluggen.

Dette er samme pluggen som Apple bruker for å ta vanlig composite video ut fra hodetelefonkontakten på iPod, så en slik kabel fra Apple ville sannsynligvis fungert veldig fint.

Men å finne en slik plugg løst,for å lage denne kabelen selv, er vanskelig.

Det står sannsynligvis også i dokumentasjonen til kortet om en slik kabel som kan bestilles.

Lykke til.

Lenke til kommentar
hei!

er Digital Coax = SPDIF ?

 

jeg skal kjøpe kabel mellom lydkort - stereo anlegg.

skal bruke "Digital in" på forsterkeren og SPDIF på lydkortet.

 

funker denne til det?

Monster Standard THX Digital Coax Kabel 8ft / 2m, Digital Coax Kabel

6451487[/snapback]

Denne skal funke fint :)

 

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122698&cks=PRL

 

Du må se i bruksanvisningen til lydkortet, for du trenger en spesialkabel til dette.

Digital surround ut er elektrisk(coax) S/PDIF, som tas ut ved hjelp av en mini/3.5mm-plugg fra kortet.

Men denne pluggen er lengre enn en standard 3.5mm stereo-plugg, den har to ringer på pluggen, mot kun èn på en standard stereo-plugg.

Og det elektriske/digitale-signalet tas mellom jord og tuppen på denne pluggen.

Dette er samme pluggen som Apple bruker for å ta vanlig composite video ut fra hodetelefonkontakten på iPod, så en slik kabel fra Apple ville sannsynligvis fungert veldig fint.

Men å finne en slik plugg løst,for å lage denne kabelen selv, er vanskelig.

Det står sannsynligvis også i dokumentasjonen til lydkortet om en slik kabel som kan bestilles.

Lykke til.

6452617[/snapback]

Lenke til kommentar

Lydkort integrert

Audio Codec Realtek ALC850

Lydmodus 7.1 surround

 

1 x lyd - SPDIF-utgang - TOS Link

1 x lyd - line-In - 4 pin MPC

1 x lyd - SPDIF-utgang

 

 

På forsterkeren er det 3 digitale innganger(coax) + en optisk inngang.

 

Disse kablene du viser til har jeg hatt i snart 10 år. Derfor skulle jeg endelig få ekte surround i mitt nye 5.1 anlegg.

 

det du sier er at coax-pluggen er ganske lik vår kjære gamle Phono RCA?

 

er dette en SPDIF kabel Monster Standard THX Digital Coax Kabel?

det er vel alt jeg trenger å vite.

Endret av granhus
Lenke til kommentar
Lydkort integrert

Audio Codec  Realtek ALC850

Lydmodus  7.1 surround

 

1 x lyd - SPDIF-utgang - TOS Link

1 x lyd - line-In - 4 pin MPC

1 x lyd - SPDIF-utgang

 

 

På forsterkeren er det 3 digitale innganger(coax) + en optisk inngang.

 

Disse kablene du viser til har jeg hatt i snart 10 år. Derfor skulle jeg endelig få ekte surround i mitt nye 5.1 anlegg.

 

det du sier er at coax-pluggen er ganske lik vår kjære gamle Phono RCA?

 

er dette en SPDIF kabel Monster Standard THX Digital Coax Kabel?

det er vel alt jeg trenger å vite.

6455139[/snapback]

 

QUOTE(

)

Lydkabel Minijack 3.5 mm - 2x Phono RCA M/M 1.5m

 

Denne kabelen holder i massevis, om du da ikke har high-end forsterker og lydkort. Bare husk å velge rett lengde.

6455139[/snapback]

 

Med denne kabelen vill du kunn oppnå stereo lydmodus! Og den leder kunn eit streo signal og ikkje eit digitalt signal.

Endret av veitch
Lenke til kommentar

Digital (coax) benytter RCA-standarden på pluggene, bortsett fra at de fleste lydkort benytter minijack på digitalutgangen i stedet for RCA, trolig for å spare plass på kortet. Det var derfor jeg linket til den Minijack -> RCA kabelen lenger oppe. Hifi-produkter, derimot, benytter kun RCA.

 

Hvis lydkortet ditt har RCA digital utgang, kan du fint benytte kabelen du linker til, men det er ingen vits i å bruke så mye penger når du kan bruke en helt vanlig kompositt videokabel som leverer samme resultat til en tiendedel av prisen. Nå finner jeg ikke en slik hos Komplett, men det er bare å kjøpe en hos den lokale Elkjøp- eller Expertsjappa. Uansett hvilken blodpris de skal ha for den, vil den garantert koste mindre enn 395,-.

Lenke til kommentar
Med denne kabelen vill du kunn oppnå stereo lydmodus! Og den leder kunn eit streo signal og ikkje eit digitalt signal.

6455949[/snapback]

 

 

Jeg mente ikke at han skulle koble den kabelen til en analog stereoutgang. De fleste lydkort tilbyr S/PDIF via minijack, så da er det bare å koble minijack-enden av den kabelen til den digitale minijack-utgangen på lydkortet, og en av RCA-pluggene til forsterkeren. En av dem, om ikke begge, skal lede signalet. Og den kabelen leder et digitalt signal like bra som et analogt.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Med denne kabelen vill du kunn oppnå stereo lydmodus! Og den leder kunn eit streo signal og ikkje eit digitalt signal.

6455949[/snapback]

 

 

Jeg mente ikke at han skulle koble den kabelen til en analog stereoutgang. De fleste lydkort tilbyr S/PDIF via minijack, så da er det bare å koble minijack-enden av den kabelen til den digitale minijack-utgangen på lydkortet, og en av RCA-pluggene til forsterkeren. En av dem, om ikke begge, skal lede signalet. Og den kabelen leder et digitalt signal like bra som et analogt.

6456062[/snapback]

mener du å bruke en analog kabel (minijack - phono RCA) for å få frem et 5.1 surround signal ?

 

høres litt merkelig ut.. men jeg er ingen lyd-tekniker.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev lenger oppe: grunnen til at jeg linket til den minijack->2xRCA kabelen er at mange har lydkort som formidler det digitale signalet via en minijack utgang (F. eks Soundblaster). For å koble et slikt lydkort digitalt til en forsterker med RCA digital inngang kan man derfor benytte en minijack->2XRCA kabel. Benyttes denne kabelen analogt, kan den kun bære et stereo-signal, men når man kobler den til den digitale utgangen kan den bære et 5.1 eller 6.1 digitalt signal akkurat like bra som en "digital kabel".

 

Og hva "analoge" og "digitale" kabler angår, så er det så å si ingen forskjell på disse, de overfører et digitalt signal akkurat like bra, med mindre du har et anlegg i high end-klassen. Da kan det hende du hører forskjell

 

Nå som jeg vet hvilket hovedkort du har, så ser jeg at S/PDIF-utgangen på hovedkortet ditt er RCA. Det eneste du trenger er en kompositt videokabel, som du kan få kjøpt hos en hvilken som helst elektronikkforhandler til en mye lavere pris enn en "digital" kabel. Alternativt kan du også bare bruke en stereo RCA kabel, hvis du har en liggende.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Med denne kabelen vill du kunn oppnå stereo lydmodus! Og den leder kunn eit streo signal og ikkje eit digitalt signal.

6455949[/snapback]

 

 

Jeg mente ikke at han skulle koble den kabelen til en analog stereoutgang. De fleste lydkort tilbyr S/PDIF via minijack, så da er det bare å koble minijack-enden av den kabelen til den digitale minijack-utgangen på lydkortet, og en av RCA-pluggene til forsterkeren. En av dem, om ikke begge, skal lede signalet. Og den kabelen leder et digitalt signal like bra som et analogt.

6456062[/snapback]

Jeu, det gjeren den sikkert har aldrir testa det du men ein slik kabel men det stemmer nok ja:)

Lenke til kommentar

S/PDIF er måten lyden sendes, og dette kan gjøres både optisk(TOSlink) og elektrisk(COAX). Optisk virker mere fancy, men elektrisk er som regel best, hvis det ikke er snakk om enorme lengder med kabel, ettersom det med optisk har flere overgangsledd.

 

Det IO-shielded som er avbildet lenge oppe i tråden har både COAX og TOSlink.

Lenke til kommentar

Jeg kjører spdif signalet fra mitt Creative XtremeMusic via minijack til rca, og gjennom 12 meter med billig jalla-RCAkabel til stereoanlegget.

Dette virker tilsynelatende glimrende. Et kuriosum er at om jeg skifter fra 48 khz til 96 khz oversampling, kan jeg høre tydelig forskjell. Med Mp3 filer til og med.. :hmm: Diskanten blir "mykere" på et vis.

Så det skulle ikke forundre meg om det faktisk er forskjell på kvaliteten på digitalkablene, spesielt til lange strekk og høy trafikk.

Dette er noe å tenke på når jeg skal ha 12 meter DVi kabel for å få bilde på tv'n.

Noe for min DIY avdeling kanskje ?

 

 

Som jeg skrev lenger oppe: grunnen til at jeg linket til den minijack->2xRCA kabelen er at mange har lydkort som formidler det digitale signalet via en minijack utgang (F. eks Soundblaster). For å koble et slikt lydkort digitalt til en forsterker med RCA digital inngang kan man derfor benytte en minijack->2XRCA kabel. Benyttes denne kabelen analogt, kan den kun bære et stereo-signal, men når man kobler den til den digitale utgangen kan den bære et 5.1 eller 6.1 digitalt signal akkurat like bra som en "digital kabel".

 

Og hva "analoge" og "digitale" kabler angår, så er det så å si ingen forskjell på disse, de overfører et digitalt signal akkurat like bra, med mindre du har et anlegg i high end-klassen. Da kan det hende du hører forskjell

 

Nå som jeg vet hvilket hovedkort du har, så ser jeg at S/PDIF-utgangen på hovedkortet ditt er RCA. Det eneste du trenger er en kompositt videokabel, som du kan få kjøpt hos en hvilken som helst elektronikkforhandler til en mye lavere pris enn en "digital" kabel. Alternativt kan du også bare bruke en stereo RCA kabel, hvis du har en liggende.

6459966[/snapback]

Lenke til kommentar
S/PDIF er måten lyden sendes, og dette kan gjøres både optisk(TOSlink) og elektrisk(COAX). Optisk virker mere fancy, men elektrisk er som regel best, hvis det ikke er snakk om enorme lengder med kabel, ettersom det med optisk har flere overgangsledd.

 

Det IO-shielded som er avbildet lenge oppe i tråden har både COAX og TOSlink.

6460376[/snapback]

 

hvordan kabel bruker du og hvorkjøpte du den? minijack til digital koax? har samme lydkortet som deg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...