Gå til innhold

SATA disk jeg ikke får tilgang til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha fått et virus av et eller annet slag, så ville ikke maskinen min boote. Jeg har sikkert gjort 20 forskjellige forsøk på å reinstallere Win XP Pro, men får stadig vekk forskellige feilmeldinger. Til slutt gav jeg opp.

Hadde en splitter ny 300GB disk som jeg satte inn, og installerte XP som jeg har gjort så mange ganger før. Delte denne disken i to partisjoner, og dermed var jeg i gang.

Så til problemet: Den disken som ikke ville la meg installere XP inneholder mange filer jeg gjerne skulle ha kopier ut, men når jeg kobler denne til hovedkortet (ABIT IC-MAX3), så får jeg ikke disken opp under "min Dadtamaskin", men går jeg inn i "diskbehandling", så ser jeg den, men den har ingen stasjonsbokstav, og kan heller ikke tillegges noen bokstav. Derimot så står det at jeg kan konvertere disken til "Dynamisk", men det tør jeg ikke med fare for at dataene går tapt.

Kan problemet med at disken ikke er tilgjenglig at den også heter C, og at det blir en konflikt mellom den allerede kjørende C disken og denne?

Jeg vet at disken rent mekanisk er i orden, da jeg kjørte et Linux basert OS som heter Knoppix. Der så jeg alle filene mine. Nå kjenner jeg ikke Knoppix noe særlig, og vet derfor ikke det finnes muligheter der.

Jeg har forsøkt å kjøre nevnte disk i to forskjellige maskiner, men samme med samme resultat.

På vedlagte screenshot er det disk 3 det gjelder.

Noen som har et forslag til hvordan jeg skal få ut disse filene?

Takker hjerteligst på forhånd

post-32633-1152290310_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plugg ut alle andre harddisker, kjør XP-install UTEN formatering. Ingenting overskrives og XP ordner som regel opp i problemene i så måte.

Bruk deretter en USB-harddisk eller DVD-brenner til å ta ut bildene..

Disken er neppe defekt.

Opplevd det samme serru..

Skrevet

Vi kan begynne med å se litt på systemet ditt.

Du sier en splitter ny 300GB disk som du delte i to partisjoner.

Hvor er disken? Jeg ser bare en på 111,78GB.

Systempartition har 409MB ledig plass. Du vet hva det betyr, sant? (problemer)

Men

Disknr3.

Du har ikke behov for en til aktivpartition, eller har du?

Hvis ikke, gå via –cmd-diskpart-list disk-select disk ?(? nummer for disken fra list disk)-inactive.

Biosen----Intergrated Peripherals- OnChip Ide Device.

Den onChip Serial ATA. Hvilket mode har du der?

Hvilken Sata port har du koblet disken til?

Etter at du har merket disken som inactive og etter at du har kontrollert mode for serial ata.,( og alltid kontrollere før du forlatter Biosen at ting er ellers riktig.) Disk boot priority, osv.

Restart PC-en

Hvis disken ikke automatisk får tildelt bokstav:

Igjen—cmd—diskpart-list disk—select disk ?—assign letter=I.

Det er viktig at du leser feilmeldninger du får. De er verdifulle.

Skrevet

Tusen takk for at dere engasjerer dere folkens, all ære til dere. Jeg glemte selvfølgelig å nevne at denne disken nå sitter i en annen maskin, enn den som opprinnelig har fått ny disk. Beklager dette. Nå fikk jeg lest disse svarene så sent, så jeg tar ikke sjansen på å gjøre noe mer i kveld/natt. Skal jobbe i hele helgen, så jeg får ta fatt på de forskjellige forslagene fortløpende til mandag.

Jeg kommer med tilbakemelding med resultatet, og eventuelt om jeg får "plage" dere litt til.

Ha en bedre solrik helg folkens!

Hva får du opp ved å høyreklikke i den røde ringen.

Du må også i tillegg til evt. å initialisere tilordne stasjons bokstav.

Det kan du gjøre ved å høyreklikke inni partisjons området på disk 3.

Dette er det eneste jeg får opp ved å høyreklikke:

post-32633-1152310410_thumb.jpg

post-32633-1152310429_thumb.jpg

Skrevet
Vi kan begynne med å se litt på systemet ditt.

Du sier en splitter ny 300GB disk som du delte i to partisjoner.

Hvor er disken? Jeg ser bare en på 111,78GB.

Systempartition har 409MB ledig plass. Du vet hva det betyr, sant? (problemer)

Men

Disknr3.

Du har ikke behov for en til aktivpartition, eller har du?

Hvis ikke, gå via –cmd-diskpart-list disk-select disk ?(? nummer for disken fra list disk)-inactive.

Den onChip Serial ATA.  Hvilket mode har du der?

Hvilken Sata port har du koblet disken til?

Etter at du har merket disken som inactive og etter at du har kontrollert mode for serial ata.,( og alltid kontrollere før du forlatter Biosen at ting er ellers riktig.) Disk boot priority, osv.

Restart PC-en

Hvis disken ikke automatisk får tildelt bokstav:

Igjen—cmd—diskpart-list disk—select disk ?—assign letter=I.

Det er viktig at du leser  feilmeldninger du får. De er verdifulle.

6451628[/snapback]

Disken er flyttet over til en annen maskin, og heter nå Disk 1.Jeg har ikke brukt for en aktiv partisjon til. Derfor testet jeg oppskriften via CMD, men får følgende melding etter at har skrevet inn SELECT DISK 1:

Disk 1 er nå den valgte disken. Deretter skriver jeg INACTIVE og følgende beskjed kommer: Ingen Partisjon er valgt. Velg en partisjon og prøv på nytt. Så dette fungerte ikke etter restart.

Jeg gjorde et nyt forsøk på CMD med ASSIGN LETTER osv. og fikk følgende melding: Ingen volumer er angitt, og jeg er oppgitt

Når det gjelder hvilken SATA port: Så er det Port 2

wiberos skriver:

Den onChip Serial ATA. Hvilket mode har du der

Se et noe uskarpt bilde fra BIOS nedenfor.

post-32633-1152569916_thumb.jpg

Skrevet (endret)
Disken er flyttet over til en annen maskin, og heter nå Disk 1.Jeg har ikke brukt for en aktiv partisjon til. Derfor testet jeg oppskriften via CMD, men får følgende melding etter at har skrevet inn SELECT DISK 1:

Disk 1 er nå den valgte disken. Deretter skriver jeg INACTIVE og følgende beskjed kommer: Ingen Partisjon er valgt. Velg en partisjon og prøv på nytt. Så dette fungerte ikke etter restart

At ingen partition er valgt betyr at disken din har mer enn en partition. Redigert, jeg har skrevet feil.: Vi må velge partition eller volume på disken anyways..

Bekrefte det:

-Når du har valgt disk 1 og det meldes at disk 1 er nå den valgte disken, skriver du

...list partition.., her vil du få antall partitioner på disken. Deretter skriver du ...select partition ? (?=nummer på partition som du skal rette focus på).Nå kan du skrive ...inactive...

Hvis du ikke vet hvilken partition du sikter til, kan du, etter at du har selected disk 1, skrive.....detail disk...,Nå vil du få alle volume på disken din, hvor den som er active, vil være merket.

Så hvis feks det viser at du har volume 1, volume 2, volume 3, og det er volume 2 som er merket som active, skriver du...select volume 2....,nå vises at volume 2 er selected og da kan du skrive....inactive for å deaktivere, eller actice for å activere.

Hvis etter ...Diskpart...skriver du....list volume...vil du få oversikt over alle volumene på alle diskene som er montert.

Men oversikten her kan væra vanskelig, ut fra at den viser alle og dermed vanskelig å velge riktig, hvis volume navnet er ikke der, men bare en bokstav.

Prøve deg litt fram med ...list..select...osv, slik at du blir kjent med det.

Skrive gjerne ...help.. i diskpart og du vil få oversikt over alle alternativene.

Det som er viktig i diskpart, er at du må alltid rette focus på det objekt som du skal jobbe med.

Dette får du til, med ...select disk eller partition eller volume....

Jeg gjorde et nyt forsøk på CMD med ASSIGN LETTER osv. og fikk følgende melding: Ingen volumer er angitt, og jeg er oppgitt

Her har du det samme som ovenfor.

På grunn at du har en eller mer enn en partition, volume, på disken din, du kan ikke assign letter på heile disken,sant?. Du må velge hvilken partition, volume du skal gi en bokstav.

Har du partition eller volume 1,2,3,4,5,6,7,8, må du velge igjen med ...select volume 5 (eller annet), og deretter ..assign letter=(letter som er ledig i systemet ditt. Du kan ikke bruke bokstav/letter som er opptatt

Når det gjelder hvilken SATA port: Så er det Port 2

Det skullle være greit det, men du kobler til port 1, for ordens sin skyld.

Når det gjelder Bios , så forandre OnChip Serial Sata til....Enhanced Mode.

Enhanced Mode vil activere alle IDE (Pata) og Sata contollere.

Når du activere Enhanced Mode vil du se at du vil få andre valg muligheter for Sata controllern, som, fra Ide til Raid. men du forandrer ikke det da.

Det er litt rart at disken vises som en partition under post 1.

Jeg vil ikke si noe om årsak til det, men ikke umulig at Biosen mode til sata har noe å si her. Når den er på Auto, vil Bios kontrollere disponering av den, og det er ikke så godt å si hva er hva.

Etter at du har forandret Bios mode for Sata, og husk at alltid etter reboot kan du gå rett i bios igjen og kontrollere hvordan diskene er detektert og spesielt at Hd boot priority er ikke forandet, dvs at disken som skal boote først står overst på lista uansett nr. Eks. Du har disk nr.1, 2 , 3, hvor disk nr 3 skal væra din bootdisk. Med +/- du vil få disk nr 3 øverst på lista. Det er det som er gyldig, also, uavhenging av nr.

Det er andre ting som er like viktig å se opp her, men ta det etter hvert da.

Endret av wiberos
Skrevet

Hei igjen!

Jeg får ikke opp mer en en partisjon uansett hvilken løsning jeg forsøker meg på. Nå har jeg testet disken i to forskjellige maskiner, uten resultat.

I diskbehandling figurer disken nå som disk 1, 111,78 GB NTFS, OK (ukjent partisjon). Jeg vet bestemt at det var/er to partisjoner på denne disken, men den viser kun en som nevnt tidligere.

Jeg har fulgt beskrivelsen din opp til flere ganger og gjort om i BIOS, men like langt er jeg.

Det som er veldig ergelig, er at hvis jeg som nevnt tidligere kjører Linux baserte KNOPPIX, så ser jeg alle filene. Det som er dessverre ikke er mulig som jeg har funnet ut så langt er at ikke har mulighet til å brenne eller eksportere filene fra dette programmet.

Finnes det et eller annet program som gjør noe lignene i Win. KNOPPIX disken er bare å legge inn i cd spilleren, så kjører den alt derfra. Behøver ikke å legge inn noen verdens ting på HD'n for at denne skal kjøre.

Tar gjerne i mot flere forslag folkens.Spesielt takk til deg wiberos

P.S. En ting er jeg ganske sikker på, disken er ikke "drept eller død", så det finnes vel fortsatt et håp, eller??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...