Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt hovedkort - ikke oppstart


Anbefalte innlegg

Etter å ha innstallert et nytt Gigabayte sokkel A hovedkort prøves sedvanlig oppstart, men så skjer følgende; pc'n starter opp men slår seg automatisk av igjen etter bara 10 sekunders drift. Siden det ikke er den første pc'n jag bygger selv så begynner jeg feilsøk. Jeg har prøvd ut følgende:

 

1. Alle kabler skiftet, ja jeg bruker riktige kabler

2. Prøvd flere forskjellige harddisker, ja de fungerer fint.

3. Prøvd 3 forskjellige CPU som alle finnes i "comparison list", ja kjøling er korrekt montert.

4. Prøvd 2 forskjellige PSU med 300w og 380w, ja de fungerer.

5. Prøvd 3 olika RAM oppsett som alle finnes i "comparison list", ja, jeg har brukt den riktige sloten

6. Prøvd 2 forskjellige Skjermkort

 

De 10 sekundene som pc'n virker så observeres det at alle viftene fungerer. Det er også prøvd oppstart uten harddisker innkoblet. For øvrig er alle punkter i instruksjonsboken fulgt.

 

Det samme skjer hele tiden, pc'n slår seg av etter 5-15 sekunder av seg selv.

Kortet er kjøpt hos Mamoz som har elendig support, med det mener jeg at de ikke svarer på e-post. Jeg prøver meg derfor på forumet.

 

Hva gjøre videre? Har jeg fått et defekt hovedkort?

En tanke som slår meg er at kortet har AGP x8, mens skjermkortet er av type AGP x4, er AGP x8 bakoverkompatibelt med x4?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være at BIOS tror det er for lite turtall på CPU vifta? Mener å ha hørt om tilfeller hvor man måtte bruke en standard vifte bare for å komme inn i BIOS og forandre en grenseverdi. Det er ingen standard for hvordan turtall måles, og enkelte vifter kan vise vesentlig lavere turtall en de egentlig har.

Lenke til kommentar
tja, hvilket kort er det snakk om? i de fleste tilfeller skal det være mulig og sjekke hva slags temps kortet skal shut down på, og hva den skal overvåke av turtall. skjekk som hårek sier i bios på temp shutdown o.l :)

6451164[/snapback]

 

Takk for gode forslag. det streifet meg ikke at den slo seg av automatisk fordi det kunne være feil turtall på viften. Husker ikke i farta hva viften heter, men den bruker 12v drevkontakt = ingen turtallsmåler.

Hovedkortet er nærmere bestemt et Gigabyte 7vt600p-rz. Jeg har prøvd å reset'e CMOS, fortsatt ingen hell.

Neste problem er at jeg ikke rekker å komme meg inn i BIOS før pc'n slår seg av, ergo kan jeg ikke forandre automatisk shutdown ved feil turtall/temperatur. Men jeg skal gjøre som foreslått, kopke inn en standard vikte med turtallsmåler.

 

I'll be back.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...