Gå til innhold

DDR-SDRAM hva er det?


dinosauren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei alle sammen

 

I Pc wizard får jeg opp at jeg har DDR-SDRAM. Når jeg skjekker på nettbutikker finner jeg ikke denne typen ram? Har jeg så gammel pc at ram som brukes i min pc ikke finnes lenger eller hva?

6436086[/snapback]

 

DDR-SDRAM er det som blir kalt for DDR ram i butikkene, evt. DDR Dimm.

 

Du har ikke så gammel ram at du ikke bare tak i det lenger, butikken har mye av den.

Men det skal dog sies at DDR blir erstattet av DDR2 som både Intel og AMD har tatt i bruk, så DDR kan bli vanskelig å få tak i seinere.

Lenke til kommentar

6436086[/snapback]

 

 

Men det skal dog sies at DDR blir erstattet av DDR2 som både Intel og AMD har tatt i bruk, så DDR kan bli vanskelig å få tak i seinere.

6436139[/snapback]

 

Det sa alle om SDRAM også, men du får kjøpt SDRAM fortsatt.

6436208[/snapback]

 

Du får kjøpt, men den er vanskeligere å få tak i, dårlig utvalg, og på komplett koster 512MB 800-900kr

Endret av Freeky2k
Lenke til kommentar
Lastet ned everest! Hvor finner eg infoen du vil frem til?

Hva er forskjell mellom DDR PC 3200, PC 4200 osv...

6436349[/snapback]

 

Hastigheten på minnet, men pc3200 gjør jobben fint til en rimelig penge, med mindre du skal overklokke mye el.

 

Men alt minnet kjører på samme hastighet så viss du har en treg brikke i systemet vil alle brikkene kjøre på den trege brikken sin hastighet.

Lenke til kommentar
Så det du prøver å si er at jeg må sjekke hvilken hastighet på minnet jeg har får å  kjøpe en minnebrikke med tilsvarende hastighet??

 

Minnebrikken min er på PC 2700

6436406[/snapback]

 

Ja, nesten.

 

Okei, viss du kjøper den brikke jeg foreslo så vil den kjøre på pc2700 hastighet (333MHz) isteden for pc3200 (400MHz) hastighet.

 

Det skal gå bra det.

 

Men jeg vet ikke om du mister mye ytelse eller om det ikke har så mye å si, det må noen andre svare på. :)

 

Hva yter best ?

1536MB @ 333MHz

eller

1024MB @ 400MHz

 

Personlig tror jeg 1536MB @ 333MHz, uten at jeg vet noe spesielt om det.

Alternativet er å kjøpe to slike jeg foreslo og kaste/selge den brikken du har.

Men det spørs jo på hvor mye penger du vil bruke. ;)

Lenke til kommentar

Men ja, det har vel ingenting å si at de to brikkene er av forskjellig merke, så lenge de har pc3200 begge 2?

 

jeg skal også kjøpe meg 1gig ram, og har akkorat samme som han ddr-dimm. men om jeg har 2 forskjellinge merker har vel ingenting å si?

Lenke til kommentar
Jeg så på anbefalinger inne på HW:

 

http://www.hardware.no/artikkel/4767

 

Her snakker de om ram til forskjellige sokkler? Trodde all DDR RAM kunne brukes på alle hovedkort med støtte for denne typen ram uavhenig av hvilken prosesor du har??

Har selv sokkel A så hva tilsvarer det på den guiden?

 

Skjønner ikke mye nå etter den litt forvirrende guiden

6440741[/snapback]

 

På AMD sin nye sokkel: AM2 kan man kun bruke ddr2, dette er fordi AMD har minnekontrolleren intigrert i cpu.

 

På sokkel 939 og 754 kan man kun bruke ddr(1) ram, av samme grunn som over.

 

På sokkel 775 kan man benytte enten ddr(1) eller ddr2 avhengig av hvilket hovedkort man velger (chipset).

 

På sokkel 478 og sokkel A kan man bare benytte ddr(1)

 

Så derfor velger man minne etter hvilket hovedkort (chipset) man har, eller man er låst til en spesiell minnetype (AMD sin AM2)

 

Det er andre sokkler som jeg ikke har noen kunnskap om, men det er vel ikke aktuelt for din del. (?)

------------------------

Skjønte du noe av det ?

 

Du skal uansett ha DDR(1) ram.

Endret av Freeky2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...