Gå til innhold

Min test av dell inspiron 9400


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nylig en dell inspiron 9400 som jeg bestemte meg for å lage en test av. Hardware.no har allerede en bra test av denne, men jeg har to ganske store forskjeller i min konfigurasjon fra deres test: skjermkort og batteri. Jeg gir karakterer der 1 er dårligst, 10 er best.

 

 

SPESIFIKASJONER:

T2300 Core Duo 1,66 GHz

2GB 533mhz

80GB 5400rpm

WXGA+

7900GS Go 256mb

8X DVD-RW

9-cellers batteri

WinXP MC (testet med WinXP pro)

1-års henteservice

Testet med alle de nyeste driverne fra dell per dags dato 4\7\06.

 

Pris: 12995,- (uten annet ekstrautstyr som mus\bæreveske etc)

 

Karakter: 8 (hva du får spesifikasjonsmessig i forhold til prisen.)

 

 

DESIGN\KONSTRUKSJON:

Jeg synes designet stort sett er bra. Verken tastatur eller andre deler av kabinettet gir etter for trykk, eneste jeg merker meg er at skjermen gir etter for trykk ytterst i ramma på midten begge sider, heldigvis merkes ikke dette på den nærliggende skjermoverflaten. Jeg savner eget numerisk tastatur grunnet stor plass rundt tastaturet. Jeg synes spesielt den litt ru undersiden av kabinettet gir inntrykk av kvalitet. Dell er kjent for å ha endel modeller med litt plastic-fantastic-faktor på samvittigheten, men jeg synes dette er en av de bedr jeg har vært borti så langt. Etter et halvt års bruk så har skjermen blitt litt slarkete (ca 1 cm), mener selv jeg har behandlet den bra, men burde tydeligvis vært mer forsiktig. Håper ikke slarken blir noe større.

 

Jeg synes portplasseringen er bra: ingen foran, de fleste bak, firewire og lyd på høyre side (kunne kanskje vært på baksiden istedet), ekstra usb på venstre side. Minnekortleseren er kanskje litt i dypeste laget, om den hadde vært litt "grunnere" kunne jeg f.eks lest av MS duo-minnekort uten adapter.

 

Karakter: 8

 

 

I BRUK:

Lyden er til å være bærbar bra, såklart langt fra gode desktophøytalere, men det beste jeg har vært borti på bærbare jeg eller venner av meg har hatt.

 

Støynivået er også veldig behagelig, på idle\ved lett bruk hører du en svak summing fra vifta. Ved spilling øker volumet noe, men er fremdeles etter min mening lavt. Det finnes dessuten flere programmer for viftestyring som kan redusere støyen ytterligere, se bl.a i infotråden om i9400: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=520143 Etter å ha oppgradert til siste bios (A06 som gav full støtte for Vista) så støyer maskina litt mer (fremdeles ikke irriterende, men viftene setter seg på et høyere nivå tidligere enn før), noe som har resultert i at den blir mindre varm enn tidligere. Om en ikke liker de nye innstillingene så kan en uansett overstyre dem med programmene nevnt ovenfor.

 

Litt lyslekkasje fra nederst på skjermen, den kunne ellers vært litt mer lyssterk på kraftigste innstilling. Ellers synes jeg oppløsningen på 1440x900 passer perfekt. Har prøvd høyere oppløsninger på maskiner med mindre skjerm før, men ble ikke helt komfortabel med det. Noen er sikkert uenige med meg, og ville heller valgt den litt dyrere WUXGA-skjermen.

 

Karakter: 8

 

 

YTELSE:

Jeg har ikke kjørt noen windows-tester, se f.eks på hardware sin test om noen lurer på ytelsen. Viktig å merke seg at min konfigurasjon har tregere prosessor, men mer minne enn HWs konfigurasjon. Jeg følte ihvertfall at maskina var mer enn rask nok, og kjører mange programmer samtidig utmerket grunnet tokjernestrukturen.

 

Skjermkortet var en av grunnene til at jeg kjøpte denne maskina og jeg ble på ingen måte skuffet.

 

3Dmark05: 6377 http://service.futuremark.com/compare?3dm05=2096563

3Dmark06: 3831 http://service.futuremark.com/compare?3dm06=371052 (resultatet her er raskere enn det i9400 med 7800go greier i 3Dmark05!). Jeg brukte nvidias 3Dmark05\06 profiler i kontrollpanelet for dette. Ingen overklokking eller annen tweaking.

Oblivion: På nativ oppløsning med alt på max utenom AA og skygger ligger fps på 15-35 utendørs, og 30+ innendørs. Har dog ikke lagt inn noen tweaks i ini-fila etc.

 

Batteri: Etter ca nøyaktiv 3 timer\180 minutt takket batteriet for seg. Dette etter første gangs lading, 1,5 timer med film og 1,5 timer med driverinstallasjoner og surfing på nettet via trådløst nettverk og spilte mp3. Hadde lysstyrken på 5 av 7. Etter noen flere ladinger, med litt lavere lysstyrke vil jeg tro batteriet varer i 3,5 timer uten problem. Med lett bruk og laveste lysstyrke tror jeg det skal holde i ca. 4 timer, imponerende!

 

Test 2 batteri: 2 timer og 50 minutt: mp3, trådløs nettsurfing og installering av program.

Test 3 batteri: 3 timer og 5 minutt: mp3 og trådløs nettsurfing.

Test 4 batteri: 2 timer og 40 minutt: dvd-film.

Test 5 batteri: 3 timer og 15 minutt: film lagret på pcen, minimum lysstyrke.

 

Batteriet tar ca 2 timer å lade, noe jeg er fornøyd med.

 

Trådløst nettverk: bra på mottak, like bra som extreme G+ kortet til dama (som er regnet som et bra trådløst kort ift mottak.) Kobler seg raskt opp til trådløse nett, men hender av og til det oppstår en feil og det ikke vil koble seg til etter ventemodus, da må jeg koble til manuelt. Forhåpentligvis blir dette fikset i senere drivere.

 

DVD-RW:

Bråker endel. Brenner dvd-er som forventet. Ved lesing av DVD-er er den kresen, mange DVD-plater som jeg kan lese i så og si alle andre spillere fungerer ikke i denne (filmer kjøpt i utlandet). Finnes en regionskodecrack du kan legge inn så du får den sonefri. Husker desverre ikke hvor jeg fant den.

 

Karakter: 9

 

 

KONKLUSJON:

+ god ytelse både i programmer og spill

+ bra batterilevetid til å være en 17" bærbar.

+ jevnt over god byggekvalitet og portplassering

+ det du trenger av porter og tilkoblinger (bluetooth kan fåes mot et lite tillegg i prisen)

+ Lavt støynivå

+ gode oppgraderingsmuligheter: foruten de vanlige oppgraderingsmulighetene så kan skjermkortet oppgraderes. Tester gjort med demo-prosessorer av merom viser at i9400 kan kjøre merom (64-bits støtte) når de begynner å dukke opp utover høsten:)

 

- Litt lyslekkasje i nedre del av skjermen samt svikt et par steder i rammen rundt skjermen

- DVD-RWen bråker endel

- Litt krøll med programvaren til det trådløse nettet

 

Alt i alt ei bra maskin for deg som stiller krav til god ytelse, spesielt i spill, og som ikke blir skremt bort av størrelsen/vekta (3,9 kg med største batteri).

 

KARAKTER: 8 av 10

 

 

Hvis ønskelig kan jeg legge uten noen bilder av maskina senere :) Kom ellers gjerne med kommentarer, jeg vil sikkert oppdatere testen litt etterhvert som jeg finner ut nye positive/negative ting ved maskina.

 

EDIT: lagt til flere batteritester :)

EDIT 2: Lagt til info om DVD-brenneren.

EDIT 3: lagt til ladetid på batteri, BIOS, mer om støy\varme og skjermen

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bra test

 

Jeg har dessverre ATI 1400 kortet i min maskin, og ville gjerne byttet det til et 7900 GS kort.

 

DVD spilleren i maskinen er ikke god, og jeg har slitt litt med brente DVD+R plater.

6449829[/snapback]

 

Ok, har bare brent 3 dvd-er og de fungerte fint, men IKKE med medfølgende programvare, hadde problemer med å brenne riktig med sonic-brenneprogrammet som fulgte med. Nero har ihvertfall fungert bedre for meg. Hva heter dvd-brenneren din? Ser dell leverer den med mange forskjellige dvd-brennere. Min heter TSSTcorp L532B (toshiba-samsung-spiller), ser også at den leveres med spillere fra nec etc. Har du prøvd å oppgradere firmware\prøvd andre brenneprogram?

 

Kan virkelig anbefale deg å oppgradere til 7900GS om hovedkortet ditt støtter det, du kan jo høre med dell om det er mulig og hva de skal ha for det?

Lenke til kommentar

Uttalte meg litt vagt.

 

Mine problemer har jeg stort sett opplevd under avspilling av brente DVR+R plater. Platene er blitt brent på min stasjonære pc. Plextor SA-712 brenner. Ikke verdens beste brenner, men stabil nok. Måtte gå ned til 6x brenning på DVD+R for å ikke få problemer på min dvd-avspiller i stua. Men dette var tydeligvis ikke bra nok for min kjære 9400 box. Filmene hakker særdeles på slutten, hvis de ikke stopper helt opp.

 

Har bare brent en plate på maskinen, og den fungerte særdeles bra.

 

Jeg bruker ikke sonic programvaren som jeg anser som noe stort møl . Dette, da den versjonen som ble levert med min maskin i allefall ikke dekker mitt behov. Når ikke ISO-imager en gang kan brennes ut, så er det dårlig. Særlig når jeg som programmerer laster ned en del ISO-imager fra MSDN og jeg ikke hadde spesielt lyst til å innstallere virtuelle cd/dvd stasjoner som man mapper opp ISO-imager med.

 

Men ellers er maskinen en drøm, selv om mor klager over at skjermen er litt mørk av og til. Men hun har etterhvert skjønt at det er for å spare strøm når hun ikke har maskinen koblet til strømnettet.

Lenke til kommentar
Uttalte meg litt vagt.

 

Mine problemer har jeg stort sett opplevd under avspilling av brente DVR+R plater. Platene er blitt brent på min stasjonære pc. Plextor SA-712 brenner. Ikke verdens beste brenner, men stabil nok. Måtte gå ned til 6x brenning på DVD+R for å ikke få problemer på min dvd-avspiller i stua. Men dette var tydeligvis ikke bra nok for min kjære 9400 box. Filmene hakker særdeles på slutten, hvis de ikke stopper helt opp.

 

Har bare brent en plate på maskinen, og den fungerte særdeles bra.

 

Jeg bruker ikke sonic programvaren som jeg anser som noe stort møl . Dette, da den versjonen som ble levert med min maskin i allefall ikke dekker mitt behov. Når ikke ISO-imager en gang kan brennes ut, så er det dårlig. Særlig når jeg som programmerer laster ned en del ISO-imager fra MSDN og jeg ikke hadde spesielt lyst til å innstallere virtuelle cd/dvd stasjoner som man mapper opp ISO-imager med.

 

Men ellers er maskinen en drøm, selv om mor klager over at skjermen er litt mørk av og til. Men hun har etterhvert skjønt at det er for å spare strøm når hun ikke har maskinen koblet til strømnettet.

6450166[/snapback]

 

Har bare prøvd endel dvd-er brent med min liteon 812-brenner og alle de fungerte utmerket. Mulig det er dårlig mediekompabilitet på brenneren i i9400? Kunne du sjekket hva din heter? Har du samme som meg eller NEC 6650A?

Lenke til kommentar

BennyXNO; Jeg har strengt tatt ikke noe valg ;) Jeg er på jobb store deler av døgnet selv, og fant ut at jeg skulle lese det akkurat nå :p

 

Men det hjalp både på kompatibiletet ved lesing og ved skriving. Det hjalp veldig på lesing av "dårlige" plater og skriving til nye eller ukjente media.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
dette var en utrolig nyttig test, siden at jeg skal ha meg en kraftig bærbar til studenttilværelsen.

 

tusen takk!

6533193[/snapback]

 

Takk for det, vil si den kan være helt grei å ha som student, den går an å ha med seg på forelesninger pga lite støy og ok batteri. Enenste aberet er størrelsen\vekten, men litt må man jo ofre for god ytelse :)

Lenke til kommentar
Venter ennå på min Dell Dimension 9400.

 

Tatt lengre tid enn det som står på Dell sine hjemmesider.

6533200[/snapback]

 

Tok 8 dager fra jeg bestilte å få min, hva står det hos schenker på status hos deg?

6535798[/snapback]

Mulig dem prøvde å ringe meg tidligere i dag, lå og sov^^

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...