Gå til innhold

kopiering av film (4.4gb) tar over en time ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

som de fleste nå har sett etter mine tidligere innlegg ,har jeg nå et fint nettverk med ubuntu dapper og Windows XP . samba funker fint , men når jeg prøver å flytte en film fra min bærbare (xp) til min nyformaterte ext2 hd (koblet via usb på Dapper) tar dette over en time ...

er dette riktig ?

Jeg er klar over at filflytting over trådløst (54mbps) ikke er det beste , men skal det ta over en time ?? :hmm:

Laptopen er en HP dv4276ea som har en 100GB 4200 O/min har dette noe med saken å gjøre.

venter spent på svar !!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du får 1MB/s (med ca. 10Mbit reell hastighet på nettverket, noe sånt jeg får med mitt 54Mbit nettverk) vil det ta ca. 4400s som er over en time. Det tar nok desverre så lang tid. Selv pleier jeg plugge i en kabel når jeg skal kopiere filer på flere GB.

Skrevet

Hei. Det har ikke noe med Linux å gjøre i det hele tatt det med hastigheten på filoverføringa. Sånn blir det faktisk i Windows også. Husker når jeg skulle ta backup av 50 GB jeg over trådløst nettverk til en Ekstern harddisk som var delt i nettverket. Du verden det gikk treigt det. Å det var ikke bare pga nettverket det nei. Det var pga at det var en USB Disk filene skulle over på. Nå i dag har vi jo noe som heter seg for CD og DVD Brennere da :D. Kanskje en tanke å bruke det også? Vet ikke helt.

Skrevet (endret)

hei ! har nå koblet i kabel , og satt igang en større forflyttning av filer , men windows sin oppgavebehandling forteller meg at jeg kun bruker 1-3% av kapasiteten på linja (100Mb) .

Jeg er litt usikker på om nettverkskortet i linuxboksen er 10 eller 100 mb , men jegg burde iallfall ha 10 % burde jeg ikke ?

Hva kan gjøres ??

Det kan også nevnes at harddisken jeg skal ha det inn på er en eksterndisk i ext2 format tilkoblet med usb , vet ikke om det hjelper men.

wil : godt mulig det , men usb 2.0 skal ha en overførings hastighet på ca. 480MBs noe som burde stresse mitt 100mb nettverk ganske bra !

er klar over cd/dvd brennere , men det burde jo ikke være nødvendig når man har eget LAN hva :no:

ps fil flyttinga ligger nå og varierer mellom 0og 300kbs (ja kbs ikke mbs!!) og har da ca 85,5 timer igjen ..!

TTT = ting tar tid

TTJFLT = den kan dere tenke litt på ! :dontgetit:

Endret av iknowlittle
Skrevet

Du finner ut om det er 10 eller 100 mbps nettverkskort i enhetsbehandlinga i Windows eller å sjekke maskinvare behandlinga i Linux. Husker ikke hvordan du finner ut sånne ting i Linux for øyeblikket. Hvis det er 100 mbps så skal det være en smal sak å kopiere over større mengder data. Men når det i tillegg skal kopieres over til en USB2 disk. Hmmm, da blir det som med meg nesten da som skulle kopiere 50 GB over til en USB2.0 Disk via nettverk. Bare at det vil gå fortere allikevel om du kopierer over til USB2.0 med vanlig kabel istede for trådløst. Husk på at Kabel er mange ganger mer stabilt enn Trådløst. Trådløst driver å faller ut en gang i blant mange steder.

PS: Jeg tok den TTJFLT. Hehe. Egner seg kanskje ikke å si her.

Nei du får bare se hvordan det går.

Lykke til.

Skrevet

jeg tok en firmwareoppgradering av routeren wrt54gx4 og skremte farten opp til rundt 500kbs-2,0mbs , men det varierer veldig , nå er vi nede i 11-12 timer til vi er ferdige , men jeg syntes det er rart likevel .

noen som har noen bedre løsning ?? hva med driver til nic i linuxboksen ?? hvordan vet jeg at disse er de riktige ?

wil : jeg er veldig spent på løsninga på min lille gåte .... hvis du syntes det var for galt å skrive i forumet ... PM meg da vel :dribble:

Skrevet

drister meg til en liten "bump" med litt mer info .

Etter at noe skjedde med usbdisken i natt er den nå formatert med ext3 og windows oppgavebehandling forteller meg at jeg nå bruker ca 27-30% av kapasiteten på 100Mbps nettverket .

systemmonitor i ubuntu gir 3,0-3,6Mibs

Høres dette riktig ut for dere ?

for å si litt om utstyret : Linuxbox har et realtek 8139 10/100 Nic . ledningen til routeren er en cat5 UTP kabel routeren er en linksys wrt54gx4 med nyeste firmware(oppgraderte i går) .og denne har en switch som skal takle 100mbs

Lednngen fra router til xp-boks er en cat 5 patch kabel og xp boksen har et 100mbs integrert nettverkskort

Vet ikke om dette er relevant info , men sånn er det iallfall !

Venter i spenning på svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...