Gå til innhold

Hvor mye skal eg skatte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
eg begynte som tømrer lærling i dag, med ca 70kr timen. og 7.5 arbeidstimer hver dag. Hvor masse skal eg skatte?

 

er det samme sum som vanlige arbeidere skatter? (30%), eller er det mindre, pga eg ikkje har så høg lønn?

 

noen som har sikre kilder å henvise til? :)

6428396[/snapback]

du går til ligningskontoret, sier hvor mye du skal tjene og evt. hvor mye har du i lån så finner de +/- hvilken skatte % skal du ha.....

Lenke til kommentar

Det må du jo rekne ut.

Eg har nesten alltid betalt 36% i skatt.

Gjekk over på tabelltrekk for 2 år siden.

Gå inn på likningskontoret, dei har heilt sikkert noen tabeller der du kan se etter.

Eller så bare ringer du til dei, så forteller dei deg vell hva du bør betale i skatt.

Kjipt med ein kjempesmell.. :(

 

1 så kom før meg jah..

Endret av Aykon
Lenke til kommentar

http://www.skatteetaten.no/Templates/Selvb...&epslanguage=NO

 

70 kr timer, 7,5 timer om dagen, 5 dager i uken, 47 uker i året. Totalt ca 123.000 i brutto inntekt. Uten noen hensyn til formue, annen inntekt, gjeld etc, skal du da i følge Skatteetatens enkle skatteberegningskalkulator skal du da betale 22412 i skatt, noe som tilsvarer ca 18% skatt.

 

Men som allerede sagt, du må bare kontakte ligningskontoret, gi dem alle opplysninger og få skattekort av dem. Du kan bestille dette online hos skatteetaten.

 

Lykke til!

 

Edit: Hvis du aldri har hatt skattekort før / du ikke fikk selvangivelse for i fjor, må du antageligvis oppsøke ditt lokale ligningskontor personlig og søke om skjema. Husker ikke om du trenger å ha med deg legitimasjon, men ta det med for sikkerhetsskyld :)

Endret av cetram
Lenke til kommentar

I starten får du vel bruke frikortet ditt om jeg ikke roter helt.

 

For å svare helt sikkert på spørsmålet ditt: Du vil få lavere skatt enn en med "full lønn". Dette kan du ikke bestemme selv, du oppgir hvor sånn ca du kommer til å tjene. Du kan jo gjerne ta høyde for en eventuell lønnstigning hvis du stiger etter et halvt år. Husk at det er bedre å betale for mye skatt og få det igjen om sommeren, enn å få en baksmell hvor du må betale skatteetaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...