Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til konfigurering av trådløs router


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er helt blank på alt som dreier seg om nettverk og trenger sårt litt hjelp her.

 

Har en Jensen Airlink WBR 6954 trådløs router som jeg har brukt med et NexGenTel ADSL abonnement. Dette gikk helt greit.

 

Nå har jeg flyttet, og der jeg nå bor er det innlagt en annen type internettilkobling. Jeg aner ikke hvordan jeg skal få trådløsrouteren til å fungere med dette nettverket.

 

Nettverket er universitetets og krever "802.1x authentication". Dette går glimrende med kabel, men får det ikke til å virke trådløst.

 

Noen som kan hjelpe meg på rett vei?

 

Olav

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grunnen til at jeg sier at han skal prøve LAN kontakten er at han da slipper problemet med to DHCP servere etterhverandre og da snakker jeg om universitetets og routeren`s egen .

6428022[/snapback]

 

Ok, dette hjalp et stykke på veien. Nå får jeg i alle fall kontakt med omverdenen trådløst, men er begrenset til gjestenettet. Dette er fordi denne 802.1x godkjenningen ikke blir utført. Og det er jo ikke så rart, da jeg ikke har tastet inn brukernavn og passord noen plasser for denne oppkoblingen. Noen som har ytterligere ideer?

 

Olav

Lenke til kommentar

Hvis du er tilkoblet Usit sin linje i UiO:

 

Start - kjør: "telnet 129.240.112.1"

brukernavn Enter

passord Enter

Ved korrekt passord får man beskjed om at tilkoblingen er mistet, dette er normalt.

 

det er i hvert fall slik jeg har det på min Usit-linje som er tilknyttet min studenthybel i UiO.

 

Telnet-sesjonen må du kjøre hver gang du har skrudd av PCen over noe lenger tid. Jeg har derimot tilkoblet en Linksys WRT54GS trådløs ruter, helt normalt fra veggen og til WAN-port. Der bruker jeg en helt vanlig DHCP-server uten problemer. Siden ruteren har connection keep-alives, vil Internett-tilkoblingen holdes i live så lenge ruteren står på, uavhengig av de PCene du har etter ruteren. Ingen av PCene trenger da å kjøre telnet for å komme på nett. Enkelt og greit.

 

 

Edit: 129.240.112.1 er default gateway ruteren får tildelt av ISP (usit). Så hvis du bor i Trondheim og bruker samme type linje der, vil du nok finne en annen IP-addresse du skal bruke til Telnet under Internet/status/ISP settings i din Jensen.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Hmmm...ikke greit dette :)

 

Jeg har nå funnet ut hvor jeg i alle fall kan stille inn oppkoblingen slik at den bruker 802.1x godkjenning. Når jeg gjorde dette med kabel så fikk jeg opp et vindu ved 1. gangs pålogging hvor jeg skrev inn usr/pswd, dette skjer ikke når jeg prøver med det trådløse. Det hele virker litt istablit på en måte også. Noen ganger får jeg gjestenettet, andre ganger ikke.

 

Jeg tror dette må ha noe med konfigureringen av selve trådløsenheten (Jensen) å gjøre, men vet ikke hvor jeg skal begynne for å finne ut av hva som må endres.

 

Sitter forøvrig i Tromsø

 

Olav

Lenke til kommentar
Vel, har du prøvd noe av det jeg skrev over??

6430073[/snapback]

 

Hei. Nei skal teste det ut, men jeg ser ikke helt logikken i det. Rart av meg å si det siden jeg samtidig sier jeg overhodet ikke har peiling på slik :)

 

Jeg tenker slik at når det går glatt med denne 802.1x-godkjenningen med kabel, når jeg nå har konfigurert trådløstilkoblingen kliss lik (pluss "trinnet" med wep-pålogging til routeren da) og når jeg tydeligvis har kontakt med gjestenettet, så synes det logisk at det er en eller annen funksjon som skal skrus på eller av eller en eller annen adresse som skal defineres i selve routeroppsettet. Det ville vært en mye mer smidig løsning.

 

Men jeg skal sjekke ut.

 

Takker for all hjelp så langt :thumbup:

 

Olav

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

 

Er i mer eller mindre det samme problem området, dog med en annen router.

 

Jeg har en d-link 524 som jeg vil bruke som en aksess punkt (både trådløst og kablet nettverk). Etter at jeg har slått av DHCP hos routeren, har satt på dynamisk IP fra ISP, PTPP og IPSec. Så får jeg ikke IP fra ISP til klientene.

 

Hva er det jeg har glemt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...