Gå til innhold

Valg av Ram-Brikker


macdegus

Anbefalte innlegg

Hei,

maskinen min består av:

ASUS A8N-SLI Deluxe hovedkort

AMD Athlon 64 X2 +4400, 64 bit, Clocka til 2,6Ghz

XFX GeForce 7800GTX 512Mb DDR3

2xIDE HDDs

2xPC 2700, 184 pin rambrikker(som er fra min gamle pc)

 

Slik som maskinen er nå, er den vanvittig treg, i feks BF2 som kun kan spilles på Low grafikk, og enda da med lag!

også er den ikke spesilet kjapp i oppstarten av Windows, som er ny innstallert!

jeg tror dette er på grunn av RAM-en? som er en drit ram på 266 Mhz?

 

jeg skal uansett ha ny RAM jeg skal ha 2 brikker på 1 Gb, og de råeste som er, å få ta i under Kr. 3000.- ferdig levert!

 

noen forslag til hvilken RAM jeg kan/burde kjøpe?

er denne mulig å bruke, og vil den funke bra mot hovedkortet og resten av systemet?

Endret av macdegus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=31695

 

Jeg kjøpte for minutter siden inn et par av disse til min søsters maskin.

Råeste å få tak i? Nei, absolutt ikke, men veldig god MB/krone for CL2 brikker av et kvalitetsmerke. Minnebåndbredde har aldri gitt stor ytelsesforbedring over lave timings, så det er også viktig å ha i bakhodet dersom du skal overklokke minne.

 

At det er din RAM som treger ned systemet tviler jeg sterkt på dersom du har 1GB. Har du 512MB kan det ha en finger med i spillet, men skal likevel være levbart med resten av komponentene dine.

Lenke til kommentar
http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=31695

 

Jeg kjøpte for minutter siden inn et par av disse til min søsters maskin.

Råeste å få tak i? Nei, absolutt ikke, men veldig god MB/krone for CL2 brikker av et kvalitetsmerke. Minnebåndbredde har aldri gitt stor ytelsesforbedring over lave timings, så det er også viktig å ha i bakhodet dersom du skal overklokke minne.

 

At det er din RAM som treger ned systemet tviler jeg sterkt på dersom du har 1GB. Har du 512MB kan det ha en finger med i spillet, men skal likevel være levbart med resten av komponentene dine.

6424255[/snapback]

 

jeg har 1 gb, 2 på 512mb, men hvis det ikke er RAm-en hva i hel*$#@ dreger systemet ned da?

Lenke til kommentar
det er mer enn mb som har betydning på RAM da, johndoemakt

 

den øverte er best til klokking, den under best hvis du ikke klokker

6425079[/snapback]

 

hvordan Clocker jeg RAM er det kun på Volt i bios, eller er det andre inngrep som kan gjøres uten å lodde osv..?

Lenke til kommentar
det er mer enn mb som har betydning på RAM da, johndoemakt

I praksis er min oppfatning at MB er aller viktigest i spill, så kommer timings og til slutt frekvens. (båndbredde)

I grafene her vises det at den lille ytelsen ekstra du får for et 3000,- minnesett mot et til halve prisen er vanskelig å forsvare i forhold til hva du eller kan få for samme sum. En halv terrabyte disk, en ekstra 19" skjerm, tre GB RAM og vekslepenger eller et skjermkort i en helt annen prisklasse dersom du kjøper det samtidig er alternativer jeg selv hvertfall hadde satt mye mer pris på.

 

EDIT: Haha, hva står det her? i forhold til hvafornoe? :) Jeg lar det stå fordi alle nok forstår hva jeg egentlig mente og jeg syntes det var litt festlig.

 

http://www.hardware.no/tester/minne_ram/co...0ll_pro/24463/4

http://www.hardware.no/tester/minne_ram/mu...r2_2_gb/25222/4

http://www.hardware.no/tester/minne_ram/co..._8500ul/25917/4

 

 

Slik som maskinen er nå, er den vanvittig treg, i feks BF2 som kun kan spilles på Low grafikk, og enda da med lag!

også er den ikke spesilet kjapp i oppstarten av Windows, som er ny innstallert!

jeg tror dette er på grunn av RAM-en? som er en drit ram på 266 Mhz?

jeg har 1 gb, 2 på 512mb, men hvis det ikke er RAm-en hva i hel*$#@ dreger systemet ned da?

6425006[/snapback]

Med en GB RAM ville jeg tro at din maskin ikke skal lagge i BF2 med low grafikk eller være treg på noen annen måte. Jeg anbefaler deg å teste med et par syntetiske programmer, notere deg verdiene du får ut og lage en tråd her på forumet hvor du ber andre med tilsvarende systemer sammenligne deres verdier. Steget opp til 2GB kan nok hjelpe på i BF2 (som jeg vet er glad i RAM) men at du må spille på low syntes jeg hørtes merkelig ut.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Syntetiske programmer er 'testprogrammer' som gjør visse fastsatte oppgaver. På hvor raskt systemet gjør disse oppgavene kan du sette et tall i form av tid eller 'score' som f.eks 3D-marks.

 

SuperPI, 3D-Mark, PC-Mark, SiSoft Sandra er eksempler på slike programmer. Dersom en med tilsvarende CPU, skjermkort og RAM-mengde får mye høyere score/lavere tid enn deg kan det tyde på at noe er galt i ditt oppsett.

----------

At du har IDE-disk trenger i seg selv ikke ha noe å si, da S-ATA og IDE (P-ATA) versjonene av samme serie ofte har ganske lik ytelse, men dersom disken er av gammel årgang kan det virkelig ha noe å si for ytelsen ja. Harddisken er i mange oppgaver flaskehalsen i en moderne PC, og dersom din systemdisk er et par generasjoner gammel kan nok ytelsestapet være merkbart.

----------

Når det gjelder PC4400 og PC3200 så betyr det at den ene er spesifisert for å kjøre på 275MHz (550MHz datarate) mens den andre på 200MHz (400MHz datarate) og disse brikkenes teoretiske båndbredde er på 4400 og 3200 megabyte i sekundet. PC3200 er standard på maskiner i dag og det finnes et godt utvalg av moduler.

Men det at minnemodulen er spesifisert for en viss hastighet trenger ikke å bety at systemet har noen nytte av den ekstre minnebåndbredden eller at systemet i det hele tatt kan kjøre minnet på den hastigheten. Jeg er ikke oppdatert på hvilken effekt asynkron minnefrekvens (minnefrekvens høyere/lavere enn 'FSB') har på nyere Intel Pentium D og AMD A64 systemer, så om det vil lønne seg for deg med PC4400 når du overklokker får noen andre svare på, men minnebåndbredde i det hele tatt og særlig over 'FSB' tror jeg ikke skal ha mye å si i real-life applikasjoner.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...