Gå til innhold

HTPC prosjekt -> stille med flash minne som HD?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å bygge meg en lydløs HTPC noe à la denne:

prosjekt be quiet

Er det noen som har erfaring med å bruke noe større flash minne som hd til win xp/mce? Ser at man kan få portable flash minne disker på nett på ihvertfall 20gb.

 

Er det da mulig å bruke en sånn disk til hd i maskina :hmm:

 

Har planer om å bygge maskina i sotet lexan med kjkøleribber på sidene som den i linken.

 

Takk for svar på dette innlegget. Er desverre ikke så ofte på denne siden, men skal prøve å følge med.

 

Kan gjerne sende meg epost også :)

 

Hilsen darne :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg vurderer å bygge meg en lydløs HTPC noe à la denne:

prosjekt be quiet

Er det noen som har erfaring med å bruke noe større flash minne som hd til win xp/mce?  Ser at man kan få portable flash minne disker på  nett på ihvertfall 20gb.

 

Er det da mulig å bruke en sånn disk til hd i maskina :hmm:

 

Har planer om å bygge maskina i sotet lexan med kjkøleribber på sidene som den i linken.

 

Takk for svar på dette innlegget. Er desverre ikke så ofte på denne siden, men skal prøve å følge med.

 

Kan gjerne sende meg epost også :)

 

Hilsen darne  :D

6418496[/snapback]

Sjekk forumet på www.silentpcreview.com de har hatt flereslike prodjekter.

 

-k

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei, jeg vurderer å bygge meg en lydløs HTPC noe à la denne:

prosjekt be quiet

Er det noen som har erfaring med å bruke noe større flash minne som hd til win xp/mce?  Ser at man kan få portable flash minne disker på  nett på ihvertfall 20gb.

 

Er det da mulig å bruke en sånn disk til hd i maskina :hmm:

 

Har planer om å bygge maskina i sotet lexan med kjkøleribber på sidene som den i linken.

 

Takk for svar på dette innlegget. Er desverre ikke så ofte på denne siden, men skal prøve å følge med.

 

Kan gjerne sende meg epost også :)

 

Hilsen darne  :D

6418496[/snapback]

Sjekk forumet på www.silentpcreview.com de har hatt flereslike prodjekter.

 

-k

6459072[/snapback]

 

Takk for hjelpen, har sjekket litt. Mye snadder her ja :thumbup: thanks :dribble:

Lenke til kommentar

Heisann

 

Jeg har bestilt denne + denne.

Blir spennende å se om det fungerer. :)

6552023[/snapback]

 

Det der ser bra ut, men husk at lese- og skrivehastigeten fra/til slike kort er så som så. Jeg har lyst på det samme selv, men unne tenkt å ha 2 stk i Raid0 for å få opp ytselen. Har du vurdert det samme?

 

Hold oss gjerne oppdatert når du for kortet og får testet dette, alltid spennede å se hvordan slike prosjekter går :-)

 

-kristian

Lenke til kommentar

Flere produsentene av CF-kort oppgir langt høyere hastigheter på kortene enn det som er mulig å få til i praksis. Og da er det snakk om langt høyere hastigheter. PATA til CF adapteren fungerer nok helt fint den, men hastigheten vil ligge på rundt 5 MB/s (pluss/minus) dersom du ikke velger CF-kort med omhu i følge denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=575348&hl=

 

Kingston gir livstidsgaranti på sine CF-kort, slik at dersom kortet blir utslitt av operativsystemets hyppige skriveoperasjoner, så får man altså et nytt uten kostnad.

 

Det hadde vært flott om du skrev et innlegg og fortalte om dine erfaringer med CF-kort som harddisk. Jeg har også lyst på en slik lydløs harddisk.

 

RAID 0 med to slik adaptere hadde vært en spennende løsning for å få opp hastigheten, og selvfølgelig for å få litt mer diskplass. Med to 4 GB CF-kort får man nok plass til operativsystem og nødvendig programvare for en Media Center PC. Kun ett CF-kort på 2 GB er vel lite. Det er ikke sikkert det er nok til installasjon av Windows Media Center.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar
Flere produsentene av CF-kort oppgir langt høyere hastigheter på kortene enn det som er mulig å få til i praksis. Og da er det snakk om langt høyere hastigheter. PATA til CF adapteren fungerer nok helt fint den, men hastigheten vil ligge på rundt 5 MB/s (pluss/minus) dersom du ikke velger CF-kort med omhu i følge denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=575348&hl=

 

Kingston gir livstidsgaranti på sine CF-kort, slik at dersom kortet blir utslitt av operativsystemets hyppige skriveoperasjoner, så får man altså et nytt uten kostnad.

 

Det hadde vært flott om du skrev et innlegg og fortalte om dine erfaringer med CF-kort som harddisk. Jeg har også lyst på en slik lydløs harddisk.

 

RAID 0 med to slik adaptere hadde vært en spennende løsning for å få opp hastigheten, og selvfølgelig for å få litt mer diskplass. Med to 4 GB CF-kort får man nok plass til operativsystem og nødvendig programvare for en Media Center PC. Kun ett CF-kort på 2 GB er vel lite. Det er ikke sikkert det er nok til installasjon av Windows Media Center.

6552683[/snapback]

 

Jeg skal bruke det i media pc'en.

Tror 2GB holder jeg, skal ikke ha Windows Media Senter, men bruker XP i kombinasjon med Mediaportal.

Os'et skal uansett strippes ned til det mest nødvendige.

__________________________________________________

Valgte Twinmos kortet framfor ett Kingston kortet, fordi det har lik pris som en ett kingston kort på 1GB, fordi Twinmos kortet har en hastighet på 140X mens kingston har på 100X.

 

Men så er vi over på det du snakker om, kvalitet, garanti og reell hastighet;

- Kingston har livstid på brikkene sine, jeg er ikke sikker på hva Twinmos har, men de har ivertfall livstid på sine minnebrikker til PC, men det er kanskje en viss forkjell ?

- Kingston kortet er ca. dobbel så dyrt på GB, men om det kanskje er billigere på lengre sikt vet jeg ikke noe om. (Garanti, Ytelse osv.)

 

- Den teorestiske ytelsen er høyere på Twinmos kortet. Om det kun er markedsføringstall får tiden vise.

 

Det kan hende jeg angrer på at jeg ikke gikk for en vanlig harddisk isteden, men det er ikke værre enn å bare kjøpe det. Og jeg hadde uansett å prøve minnekort, viss selve minnekortet viser seg å vere dårlig så får det byttes ut til ett kort av annet merke.

______________________________________________

 

Vil ett minnekort vere for tregt ?

Hmm, jeg vet ikke.

Men det skal kun brukes for å ha os'et på og kjøre mediaportal slik at maskinen kan spille av Filmer, Bilder, Musikk og TV osv. fra server. :)

Lenke til kommentar

Test ytelsen med f.eks. HDTach når du får det koblet opp, og skriv et innlegg i denne posten om resultatene. Det er langt i fra sikkert at man trenger så rask ytelse fra lokal disk med en HTPC. Så lenge man har godt med minne så vil jo en god del av programmene være cachet likevel. Husk å slå av virtuelt minne i Windows.

Lenke til kommentar
Test ytelsen med f.eks. HDTach når du får det koblet opp, og skriv et innlegg i denne posten om resultatene. Det er langt i fra sikkert at man trenger så rask ytelse fra lokal disk med en HTPC. Så lenge man har godt med minne så vil jo en god del av programmene være cachet likevel. Husk å slå av virtuelt minne i Windows.

6557048[/snapback]

 

Ja, skal reste med HDtech.

Men hva skjer viss jeg slår av virtuelt minne og eg går tom for RAM ?

Lenke til kommentar

Men hva skjer viss jeg slår av virtuelt minne og eg går tom for RAM ?

6557859[/snapback]

 

Stumfilm ...?

Slå av pagefile er bare dumt .

Med nok fysisk minne er XP smart nok til å bruke det effektivt uansett (housekeeping).

Du får faktisk dårligere ytelse med pagfile slått av (mindre fysisk minne tilgjengelig) , da ubrukte apps/dll fremdeles ligger akivt ( non paged) .

DougKnox forklarer dette i detalj.

Lenke til kommentar
[...]

Men hva skjer viss jeg slår av virtuelt minne og eg går tom for RAM ?

6557859[/snapback]

 

Da får du en melding på skjermen at: "Windows ikke har nok minne til å utføre operasjonen. Lukk noen programmer og prøv på nytt."

 

Microsoft anbefaler på det sterkeste at virtuelt minne ikke slås av. Samtidig skriver de at størrelsen bør må være på 1,5 ganger større enn størrelsen på RAM.

 

Jeg vil normal ikke anbefale at virtuelt minne slås av, men i dette tilfellet hvor du kun har 2 GB disk, og hvor disken har en betydelig treigere overføringshastighet enn en normal 3,5" harddisk, er det svært sannsynlig at ytelsen til systemet vil være bedre med virtuelt minne avslått. Samtidig vil du spare mye plass på CF-kortet ved at det ikke vil være plassert en vekselsfil der.

 

Det er ingen fare med å slå av virtuelt minne, prøve hvordan det går, for så å slå det på igjen dersom det er nødvendig.

Lenke til kommentar
1.5 Gang fysisk er relatert til muligheten til stor minnedump for debug.

Sett til minidump og f.eks 200MB vekselfil er okay ,(sålenge man ikke går tom) .

Men sørg for å ha en vekselfi om enn en liten en da det bedrer 'ledig fysisk minne'

6560182[/snapback]

 

Men viss jeg legger vekselfil på en egen partisjon på serveren, maskinene er koblet med cat6 kabel og GBit kort. Blir det altfor tregt eller ? :)

Lenke til kommentar

Du kan legge inn flere vekselfiler ( husk en fil på hver sin FYSISKE disk , samme maskin)

xp vil automatisk bruke den som er raskest.

 

Edit:

Hvorfor bruke CF kort disk . Er vel ikke disk som støyer mest i en HTPC maskin.

En 40GB samsung spinpoint ville vært ideelt.

I min HTPC er det kab vifter og PSU som støyer mest og overdøver disk aktivitet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Som sagt gjelder det å velge CF-kort med omhu. Produsentene oppgi helt på jorde spesifikasjoner for kortene sine.

 

Les denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=575348&hl=

 

Noen CF-kort gir ca. 18 MB/s via IDE PATA adapter. Med to slike i RAID 0 får man en meget god hastighet, spesielt med tanke på den lave accesstiden til flash-minne.

 

Bruk angreretten din og send CF-kortet i retur.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis minne kortet det er noe galt med, jeg har selv testa den adapteren du bruker og jeg får dårlige resultat, rundt 4.0MB/s, mens med samme kortet i en annen adapter så klarer det 17MB/s.

Link til adapteren som jeg har fått gode resultat med, 35 kroner inkludert frakt :D billig og bra

Endret av eggi
Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendigvis minne kortet det er noe galt med, jeg har selv testa den adapteren du bruker og jeg får dårlige resultat, rundt 4.0MB/s, mens med samme kortet i en annen adapter så klarer det 17MB/s.

Link til adapteren som jeg har fått gode resultat med, 35 kroner inkludert frakt  :D billig og bra

6578889[/snapback]

 

Linken til adapteret virker ikke. :(

Hmm, så du tror det er adapteret som ikke virker skikkelig ?

Lenke til kommentar

Merkelig, når jeg forhåndsviser posten så virker linken, men ikke etter at jeg poster den

Uansett, hvis du søker på "cf ide free" på ebay så får du ca. 5 treff, kortet som jeg har er det som koster 5.50$, som kan plugges rett i hovedkort.

 

I utgangspunktet så trodde jeg at det ikke skulle være noen forskjell på adapterene, eneste de gjør er vel å gi strøm til kortet? har du prøvd med både 3.3 og 5 volt?

Jeg oppdaget at hvis jeg setter jumperen på 3.3v så tror xp at det er en removable device, men med 5 volt så kommer den opp som en vanlig disk.

 

Har du mulighet til å sjekke hvilken mode kortet kjører i? kan jo være det automatisk settes i UDMA2 hvis det støtter det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...