Gå til innhold

Sandviken, overskyet med fregatt


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Her er et av mine første skudd med mitt nye C350, med 18-55 kit objektivet.

Motivet er Sandviken, mot Askøy, og jammen santen har ikke sjøforsvarets nyeste fregatt lurt seg inn på bildet også!

 

Jeg syns de fleste bildene jeg tok med dette objektivet ble en smule "uklare", spesielt landskapsmotivene, slik som dette bildet. Kanskje et Sigma 17-70 objektiv ville utgjøre en fin erstatning for kit-objektivet?

 

Anyway, hva synes dere om motivet?

 

 

Edit:

Vi prøver igjen med et litt mindre bilde...

post-103296-1151716278_thumb.jpg

Endret av Toggeladden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et tips er å bruke Opera nettleser, www.opera.no - så kan man med et tastetrykk tilpasse bildet til bredden (menylinjen - vis - tilpass vindusbredden (CTRL+F11) eller browserens zoomfunksjon på samme menyen for høydeformater når det passer. Har derfor ikke problem med slike bilder.

Ellers kunne jo forumet hatt en (automatisk?) funksjon for å resize bildene til ønsket størrelse her :) , det beste er altså å resize bildene før en legger de ut!

 

Bildet har høylys i store deler av bildet, så selv om hovedmotivet er korrekt eksponert vil bakgrunnen bli veldig lys. Da er en løsning å korrigere med eksponeringskontrollen +/- EV for eksempel til en ikke har høylys. Les om dette og bruk av histogrammet i manualen. Høylys kan også vises spesielt på displayet gjennom innstillingsvalg. Det er flere måter å unngå problemet på, også gjennom valg av lysmåler- og eksponeringsmetode, så les manualen. Det finnes også programvare som "Crystal Clear" som drar fram detaljer og kontraster fra skyggepartier i bilder med ulike lysforhold. Bildet ordnet altså gjennom innstillinger, korrigering og redigering, og det kan svare seg å fotografere i RAW.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Takk for tipset. Vurderer å gå over til nye Opera 9, som er helt ny. Den kan blant annet vise exif uten plugin, som er veldig greit. Ellers har den samme system med faner, som Mozilla har. Det siste synes jeg er uunværlig nå.

Bildet er av innseilingen til en flott by, men skjemmes som brainware skriver av dårlig eksponering. Det er et typisk Canon fenomen. Det er veldig få bilder jeg ikke undereksponerer etter hvert. Det er bedre å gjøre det, så kan man heller hente ut detaljer i skyggepartiene i rawkonverteringen.

Det er vanskelig å si noe om horisont når det er et bilde av en fjordarm, men likevel vil jeg gjerne rette opp dette bildet litt også. Siden hva som er rett horisont er vanskelig å si, så ville jeg rettet opp bildet etter takene på husene i forkant. Nå virker det litt skeivt.

Lenke til kommentar

Både Opera og Firefox resizer bilder, men resultatet er heller sørgelig. Resizing og komprimering SKAL være en naturlig del av redigeringen til et bilde før man legger det ut på nett.

 

Selve bildet var kjedelig, av grunner PMnormal og brainware har tatt opp.

Lenke til kommentar

Det er et godt poeng Nemo } , og du har rett. :thumbup:

Hvis alle var i den ideelle tilstand, ville nok alt være strømlinjeformet. Hvis alle webserverne og styrende programmer var helt likt, ville det bli enda bedre.

Men allikevel vil en nok se at de fleste nyere brukerne i bildekritikken ikke befinner seg i den ideelle sfære.

Opera sitt forum har også et webforum for fotografi, og de godtar bilder opptil 1600x1200 og resizer dem automatisk, før de legges ut. Poenget med automatisk resizing er ikke tatt helt ut av luften. Synes også at tilpasningen av bl.annet bilder fungerer helt utmerket i den leseren. Det er også mulig å få skjermen i mobiltelefon størrelse i den vanlige versjonen.

Opera har en egen teknologi for nedskalering av websider, bl.annet er de verdensledende på weblesere for mobilteknologi, som du sikkert vet. Webleseren er ellers basert på Mozilla og Open.org teknologi, så jeg ser ingen god grunn til å velge IE , Netscape eller Firefox, spesielt siden Opera fungerer bedre (stabilere)og på flere områder enn disse. :)

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...