Gå til innhold

32" lcd tv - til xbox360 & pc.


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

vurderer å skaffe meg en 32" lcd tv som skal kunne brukes mye til xbox360 + pc, men også selvsagt fungere tilfredsstillende til vanlig tv bruk.

 

har sett på samsung sine LE32M51 og LE32R72 men kom over en tråd hvor det stod noe om at samsung manglet tilganger til å koble til både PC og Xbox360 samtidig. Husker dessverre ikke detaljer, men fint om noen vet fra eller til. :)

 

Ellers har jeg tittet litt på DELL sine, noen erfaringer?

 

 

Eventuelle forslag til andre kandidater mottas med takk og lønn i himmelen, eventuelt et varmere sted hvor sikkert de fleste av oss ender opp :w00t:

 

-ZB :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har 37" til dell, godt fornøyd, veldig god tv, enest litt svake kontraster som lcd tv'er generellt sett har..

 

Når det gjelder samsung så har den både komponent og vga inngang, så ikke noe problem og ha 360 og pc kobla til samtidig. men om du kan bruke de samtidig med f.esk PiP blir en annen sak, men nå ser jeg ikke når man egentlig skulle få det store behovet for akkurat det.

 

hdmi har den også, så er vel mulig og bruke en dvi-hdmi overgang, men hvor bra samsungen takler det er jeg ikke sikker på. hørte rykter om at de gamle modellene ikke var så glad i pc oppkkobling via dvi hvertfall.

 

Tror nok jeg kanskje ville gått for en av de nyeste samsung modellene skulle jeg kjøpt idag. De fåes jo ganske rimelig for tiden.

Lenke til kommentar
LE32R72

6400892[/snapback]

Et uhyrelig godt valg.

 

Den Tven, i likhet med de fleste Samsunger, har ikke to tunere. Ergo, du får ikke to tv kanaler samtidig men du får to inngangskilder samtidig.

 

Som Phax nevnte, kan du muligens oppleve problemer med HDMI -> DVI grunnet HDCP.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
LE32R72

6400892[/snapback]

Et uhyrelig godt valg.

 

Den Tven, i likhet med de fleste Samsunger, har ikke to tunere. Ergo, du får ikke to tv kanaler samtidig men du får to inngangskilder samtidig.

 

Som Phax nevnte, kan du muligens oppleve problemer med HDMI -> DVI grunnet HDCP.

6415540[/snapback]

 

måtte wiki'e litt om HDCP.

 

Så ut til at en overgang mellomg DVI->HDMI kunne være problematisk - så dette beste for pc bruk hadde vært DVI->DVI?

 

Prøvde å finne ut av det men samsung har selvsagt greid å kun liste opp "PC-inngang" så da må en vel anta at det kun er VGA?

 

Vil VGA->HDMI ha noe for seg? Mener å huske jeg har testet laptopen min opp mot en 50" plasma på den måten - mulig jeg husker feil :)

 

Mye å sette seg inn i - de er jammen glade i MRF (mange rare forkortelser).

 

Takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar

Samsung har kun VGA inngang ja. Det er ikke noe problem å koble opp VGA og HDMI men ikke glem at det blir bare bilde som blir overført og ikke lyd som HDMI også kan overføre. Signalet blir også analogt istedenfor digitalt.

 

Når jeg tenker meg om, så sender vel ikke skjermkort med HDMI ut lyd uansett..tror jeg :D

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

lyd sendes uansett til ekstern digital forsterker fra pc'en så det gjør ikke stort :)

 

kan kjøre VGA fra PC, HDMI fra Xbox360'en da.

 

Er det stor kvalitetsforskjell fra VGA vs. DVI når det gjelder slike LCD TVer? Er vel noe greier i forhold til hvordan farge/lysstyrke signaler blir sendt, gir det noe praktisk forskjell?

Lenke til kommentar

Har de siste dagene sett på en liten haug med LCD TV'er i forbindelse med at jeg skal hjelpe mine foreldre å kjøpe ny TV.

 

Samsung LE-32M61B ga et godt inntrykk og LG 32LB1R var nær ved å imponere. De nådde imidlertid ikke helt opp da jeg syntes sortnivået var for dårlig, fargene noe blasse og at de taklet analoge signaler ganske dårlig.

 

I dag var jeg på Sony Center på Karl Johan og la mine øyne på en Sony Bravia V-serie (tror den heter KLD-32V2000), og der ble de liggende en god stund. Sortnivået var det beste jeg noen gang har sett på LCD-tv'er, kontrast, farger, skarphet og lysstyrke var i en klasse for seg selv, og til og med analoge signaler klarte den meget bra.

 

Den koster 16.000, og er i skrivende stund på lager på Sony Center på Karl Johansgate. Den er HD-klar med HDMI og PC inngang og har en del finesser som forbedrer analoge signaler, farger og skarphet. Tuneren er blant markedets dyreste. Den har fått meget god omtale av de som har kjøpt den, og scorer høyt i tester. Forgjengeren fikk EISA award for beste LCD TV i fjor, og dette er en forbedret utgave av den.

 

Det lille jeg så, imponerte meg ihvertfall. Kan trygt anbefale dere å ta en titt på den. Men vær klar over at Sony Center viser HDTV signal på disse, så spør om å få se analog signal (HDTV er skarpere, men takler ikke bevegelse så bra. Dette er imidlertid signalet/komprimeringen sin feil, og ikke TV'en).

 

Forgjengeren (EISA vinneren) henger rett over TV'n. Sortnivået var ikke like bra, men minst like bra som Samsungen og LG'en. Den koster 2-3000 mindre, og er udiskutabelt et godt kjøp.

 

Elnor på Majorstuen (like ved Colosseum) hadde den på lager i begynnelsen av denne uken, i følge en AVForum-bruker. Så sikkert mulig å få en demonstrasjon der også om det er nærmere. Vet ikke hva prisen er der.

Lenke til kommentar
LE32R72

6400892[/snapback]

Et uhyrelig godt valg.

Som Phax nevnte, kan du muligens oppleve problemer med HDMI -> DVI grunnet HDCP.

6415540[/snapback]

Jeg har selv kjøpt en Samsung LE32R75. Den har følgende tilkoblingsmuligheter bak:

1x HDMI (med støtte for HDCP)

1x analog antenne

2x Scart

1x Komponent (Y/Pb/Pr)

1x PC inn (D-Sub)

1x PC-audio inn (ministereo / jack)

1x lyd ut

 

Følgende tilkoblingsmuligheter på siden:

1x hodetelefons utgang.

1x S-video inn

1x Kompositt (gul, rød og hvit - video, høyre og venstre lyd)

 

Jeg stiller meg herved uforstående til übergoliat og Phax sine bekymringer ang. HDMI -> DVI. Jeg kan ikke forstå hvordan dette skal by på noen problemer med HDCP protokollen. Det er bare en overgang.

 

Til trådstarter:

Jeg har forøvrig hatt min R75 i nå snart en måned. Jeg storkoser meg. Det er en superb tv. Den har en veldig bra innsynsvinkel, som gjør at når jeg inviterer vennegjengen på film, så er det ingen som får dårligere farger enn andre. Dette blir bra når vi imorgen skal se VM finalen. (Heia frankrike!)

 

En ting man må merke seg er at når man tar inn signal via analog antenne på en LCD tv, så er bildet ikke optimalt. Men Samsung har noe som heter Digital NR. Det DNR gjør er at det fjerner mesteparten av støy som forekommer ved bruk av analog antenne. Jeg bruker dette, og bildet blir betraktelig bedre. En annen ting er Game Mode. Som er en modi du bruker når du bruker f.eks XBOX 360. Det fikser på kontrast forhold og brightness - som gjør at bildet blir mye penere å se på. En annen ting som Samsung har er 'DNIe'. Det er Digital Natural Image enhancer (tror jeg)

Hvordan det fungerer ser man ved å skru på 'DNIe Demo'. Da viser skjermen hvordan bildet er uten DNIe på halve bildet, og hvordan det er med DNIe på, på den andre halvdelen.

 

Har brukt denne TV'en sammen med XBOX 360, PS2, gammel DVD spiller, og analog tv antenne. Jeg er kjempefornøyd. Jeg anbefaler deg til å titte nermere på dette apparatet.

Men det smarteste man kan gjøre, er å gå å se for seg selv. Jeg hadde selv planer om å kjøpe en Samsung LE32T51. Som er den billigste modellen.

Jeg gikk ned på Expert, og da stod T51 og R75 rett atmed hverandre. Jeg så fort at jeg måtte legge ut et par lapper ekstra hvis jeg først skulle ha meg ny TV. T51 var forferdelig dårlig, enkelt og greit.

 

Men, som en XBOX 360 nerd kan jeg anbefale R75 på det sterkeste. I XBOX 360 kioskene rundt om i verden, er det en Samsung Rxx TV som står.

 

I mitt vedkommende har utseendet på TV'en mye å si. Jeg liker de best når de er svarte. Samsungen har svart pianolakk, så den er veldig "classy" og kler de fleste 'semi-moderne' stuene. Og, hvem i all verden fant ut at det er fint å lime på høytalere på siden av skjermen. Eneste dette gjør er å gi inntrykk av at bildet er mindre, og at det er mye plastikk. På R-serien har de gjemt høytalerene under skjermen, dette er pent.

post-84194-1152393860_thumb.jpg

Samsung LE32R75

post-84194-1152393884_thumb.jpg

post-84194-1152393909_thumb.jpg

 

Edit: har brukt en laptop mot TV'en. Og en stasjoner. Har brukt VGA tilkoblingen i Tv'en, og S-VIDEO.

Jeg har også brukt DVI ut fra den stasjonære PC'en, og en overgangskabel til HDMI, så jeg putta i HDMI inngangen bak TV'en. NB! De kablene er utrolig dyre - jeg jobber med A/V på jobb, så jeg fikk den 'billig' ;)

Bildet er best på HDMI og VGA inngangen, men S-VIDEO inngangen er også brukende.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
I dag var jeg på Sony Center på Karl Johan og la mine øyne på en Sony Bravia V-serie (tror den heter KLD-32V2000), og der ble de liggende en god stund. Sortnivået var det beste jeg noen gang har sett på LCD-tv'er, kontrast, farger, skarphet og lysstyrke var i en klasse for seg selv, og til og med analoge signaler klarte den meget bra.

6452973[/snapback]

Skal sies at min far har Bravia KLD-32V2000 og er veldig fornøyd. Eller, han var fornøyd, til jeg tok med Samsung LE32R75B hjem. Vi satte dem atmed hverandre, og spillte av Istid 2 trailer i 720p fra en XBOX 360.

(vi lånte en kamerat sin også - brukte komponent på begge to.).

 

De kjørte rett atmed hverandre, og fargene var dårlige på Sony'en iforhold. Overgangene mellom nyanser var særdeles dårlig til tider. Så testvinner eller ikke, jeg var ikke imponert.

Har også testet en Bravia 32V2010. Ikke noe spesiell forbedring der.

Har forøvrig ikke testet den med analoge signaler.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
Jeg stiller meg herved uforstående til übergoliat og Phax sine bekymringer ang. HDMI -> DVI.

6457187[/snapback]

Som du sikkert vet, støtter ikke alle TVer en HDMI til DVI utgang pga HDCP problemer. Jeg skrev at det muligens kan oppstå problemer med dette og R75 men du har herved lagt den problemstillingen død :)

 

Ikke noe å stille seg uforstående til egentlig :ermm:

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Min feil :)

Jeg leste nok litt kjapt og trodde du mente det var problem med det, punktum. Jeg som var litt for kjapp på avtrekkeren, beklager :)

 

At det kan hende med noen TV'er er såklart mulig - det er vanskelig for meg å vite. Men på de jeg har prøvd på har det fungert bra. En bravia, en JVC og Samsungen min.

Lenke til kommentar
Skal sies at min far har Bravia KLD-32V2000 og er veldig fornøyd. Eller, han var fornøyd, til jeg tok med Samsung LE32R75B hjem.
En av grunnene til at valget falt på Sony'en, er at den er den jeg har sett best resultat på når det kommer til signaler med støy. Det er akkurat det som er viktigst for foreldrene mine, da de har dårlige signaler fra bakkeanlegg (ikke kabel). Nå skal det sies at jeg ikke har sett på Samsungen du nevner, men tror ikke forskjellen er så stor at mine foreldre ville reagert. Uansett var samtlige Samsung jeg så på, dårligere i sortnivået (jeg hater grå-sort der det skal være sort). Hvorfor ingen hadde modellen du nevner, vet jeg ikke. Hvis det er en dyrere modell, så var det "min" feil at jeg ikke så den, ettersom jeg hadde et tak på rundt 15k.

 

Nå er verken jeg eller faren min så avanserte i øynene at vi ser forskjellen i farger og overganger når vi ikke ser de ved siden av hverandre, og uansett så er folks meninger relativt. Det mange synes er best farger på f.eks digitalkamera, synes jeg er overdrevent og lignende (jobber med digitalkamera, så dro det frem som eksempel :) )

Lenke til kommentar

Jeg skjønner eksemplet ditt - og skjønner også at foreldrene dine ikke ser noe særlig forskjell. Mamma kunne ikke se forskjell på samsungen og sonyen heller.

 

R75, av samsung, er en tv i 15-17k, men den har bilde på linje med en 25-28k tv.

Hvis sort nivået er første pri hos deg, anbefaler jeg plasma ;)

Forøvrig, sortnivået på R75 er helt supert.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner eksemplet ditt - og skjønner også at foreldrene dine ikke ser noe særlig forskjell. Mamma kunne ikke se forskjell på samsungen og sonyen heller.

 

R75, av samsung, er en tv i 15-17k, men den har bilde på linje med en 25-28k tv.

Hvis sort nivået er første pri hos deg, anbefaler jeg plasma ;)

Forøvrig, sortnivået på R75 er helt supert.

6476129[/snapback]

Fikk aldri gleden av å se R75, men mine foreldre ville nok ikke sett forskjellen. I butikk regner jeg med den koster nærmere 18-19k? I såfall falt den utenfor deres ønskede budsjett. For en såpass liten forskjell, ville faren min syntes det var unødvendig å legge ekstra tusenlapper i det, og moren min ville vel fått hjerteatakk. Nå har hun nettopp brukt 22k på ny trapp og veranda, men det er vel mer viktig for henne enn TV :) For øvrig har jeg ikke noe å utsette på sortnivået på Sonyen. Selv da jeg testet med maks bakgrunnslys, var sortnivået upåklagelig. Brukte også en kalibrerings-DVD, og fargene som på standard var noe blasse, er blitt mye bedre. Kontrasten ble også hevet noen hakk. Hvis du ikke har kalibrert Sony'en med en slik DVD, bør du gjøre dette. Den kan yte bedre enn standardinnstillingene, noe også han i butikken gjorde oss klar over da vi kjøpte den. Riktig kalibrering kan bety en ganske stor forskjell fra standardinnstillingene.

 

Plasma var uaktuelt, da de kommer i minst 37", noe som ville blitt for stort for de (begrenset plass der de skulle sette den). Minste jeg så en butikk hadde inne, var 40". Selv vil jeg nok vurdere plasma når den tid kommer, men det kommer jo nye teknologier på markedet, så kan være det er flere teknologier å velge mellom innen den tid.

Lenke til kommentar

Takker for svar :D

 

Har et Sony center 3 min gange unna så får ta en titt på den og når man først er i gang. Det hele begynner dog å a strekke seg litt langt i pris. Typisk at man starter å se på tv'er rundt 10k, og ender på det dobbelte... hmmz..hehe...

 

Nå har riktignok 360'en streiket (oi..bombe..for det skjer jo aldri..), så da er det jo like greit å vente en stund. Blir nok gamle 32" Loewe tv'en en stund til - men men - blir vel billigere etter sommeren :p

Lenke til kommentar
Jeg skjønner eksemplet ditt - og skjønner også at foreldrene dine ikke ser noe særlig forskjell. Mamma kunne ikke se forskjell på samsungen og sonyen heller.

 

R75, av samsung, er en tv i 15-17k, men den har bilde på linje med en 25-28k tv.

Hvis sort nivået er første pri hos deg, anbefaler jeg plasma ;)

Forøvrig, sortnivået på R75 er helt supert.

6476129[/snapback]

R75 koster 12000 :)

 

Det er absolutt et av de tv'ene jeg kjenner til som gir best bilde for pengene. Så vidt jeg vet er det ingen problemer med dvi>hdmi på denne heller :)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner eksemplet ditt - og skjønner også at foreldrene dine ikke ser noe særlig forskjell. Mamma kunne ikke se forskjell på samsungen og sonyen heller.

 

R75, av samsung, er en tv i 15-17k, men den har bilde på linje med en 25-28k tv.

Hvis sort nivået er første pri hos deg, anbefaler jeg plasma ;)

Forøvrig, sortnivået på R75 er helt supert.

6476129[/snapback]

R75 koster 12000 :)

 

Det er absolutt et av de tv'ene jeg kjenner til som gir best bilde for pengene. Så vidt jeg vet er det ingen problemer med dvi>hdmi på denne heller :)

6500946[/snapback]

 

Morra mi kjøpte den for litt over en uke siden for 12 999, og nå er den på tilbud i samma butikken (Expert) for 9999.

Lenke til kommentar
Alle andre enn Expert har prisgaranti, som man kan bruke mot samme butikken >:(

6503290[/snapback]

Ingen har prisgaranti lenger, Forbrukerombudet satt en stopper for dette da mange butikker hadde egen produktnavn. F.eks selger Elkjøp Le32r72, som egentlig er den samme som Expert sin Le32r75 bortsett fra fargen.

 

Le32r75 koster i skrivende stund 12999,- hos expert og 11999,- hos Elkjøp. Den som selges til 9999,- hos Expert er ikke r75, men r41 som begynner å dra på årene :) .

Lenke til kommentar
Alle andre enn Expert har prisgaranti, som man kan bruke mot samme butikken >:(

6503290[/snapback]

Ingen har prisgaranti lenger

6506526[/snapback]

Stemmer at forbrukerrådet slå ned på 150% prisgaranti og reklamering av prisgaranti generelt men butikker som Lefdal, Elkjøp og ComputerCity praktiserer fortsatt prisgarati.

 

Edit:

For sikkerhetsskyld så nevner jeg Elkjøp Lørenskog, Lefdal Alnabru og ComputerCity-kjeden. Lokale butikker kan praktisere noe annet.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...