Gå til innhold

Trenger god Makroobjektiv for D50


Anbefalte innlegg

Yes, da har jeg endelig gått over til digitalspeilrefleks og kjøpt meg Nikon D50 som mitt første dSLR kamera.

Kan med en gang si at jeg har vært glad i makrofotografering en stund og nå har jeg mulighet til å ta det litt videre.

Har lite peiling på objektiver så derfor spør jeg her.

 

Hva vil dere anbefale av objektiver som er beregnet for makrofotografering?

Jeg klarer å strekke meg nok opp i pris vil jeg tro så lenge det ikke er 5-sifra tall :)

 

Vil ha noe som gir mye for pengene.

 

Noe av god kvalitet helst, som jeg kan beholde å bruke senere når jeg oppgraderer kamerahus.

 

Takk for alle forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var akkurat på vei til å svare det samme som jkfoto. Har hørt mye positivt om alle disse. Let i produktguiden her på Akam for å finne den billigste butikken.

Kjøpte selv sist uke Sigma 105MM 2.8, og er veldig fornøyd med denne. Men har ikke fått testet den skikkelig enda.

 

Men det er neimen ikke lett, bare du flytter kameraet noen milimeter så forsvinner motivet ut av fokus. Men stativ er vel nesten et must, og godt med lys.

 

Dessuten blir det nok fort en aldri så liten besettelse, man kryper rundt i busker og kratt etter små krabater man kan ta bilde av.

 

(dessuten burde vel denne ha blitt postet i Objektiver, filtre, blits og utstyr-kategorien...)

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Hei.

Kjøpte meg et Sigma 70-300mm 1:4-5,6 APO DG til mitt D70-kamera. Har brukt det i to måneder under tur til Tanzania. Er meget fornøyd med både macro og telezoom-egenskapene. Ikke noen superlinse, men et godt kjøp til ca. 2000,- (fotovideo.no). Fikk høre mye på forhånd om kompatibilitetsproblemer mellom Nikon og Sigma, men har ikke merket noe til dette.

 

-Jaque

Lenke til kommentar

Det som er greit med makroobjektiver, er at de altid er skarpe. Det gjelder uansett hvilket merke man velger. AF er ikke så viktig, siden man er best tjent med å foreta manuell fokus.

Zoomer har som kjent ikke ekte makro, men Sigma 17-70 kommer ganske nær. Ekte makro er minimum 1:2, og den Sigmaen ligger ikke så langt etter.

Lenke til kommentar

Som flere allerede har sagt , dedikerte makro objektiv er generelt av svært god kvalitet.

 

Anbefaler at du leser denne guiden til makrofotografering før du bestemmer deg:

 

http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

 

 

Endte selv opp med en Sigma 180 mm og er svært fornøyd med den.

 

Godt mulig jeg ville valgt en 150 mm f2.8 hvis jeg skulle kjøpt i dag. (Den var ikke lansert ennå på kjøpstidspunktet).

 

Nyttig med objektiv med tripod collar og stor brennvidde for god arbeidsavstand.

Lenke til kommentar

Jeg har en Sigma 105mm macro som jeg er veldig fornøyd med. Hvis du går litt opp i pris så regnes Tamron 90mm macro for å være veldig god.

 

Går du over til Nikon sine egne objektiver koster det fort i nærheten av det dobbelte hvis du skal ha 105mm macro. Et alternativ er Nikon sin 60mm macro (noe dyrere enn de jeg linker til ovenfor men langt rimeligere enn 105mm- utgaven) men da kan avstanden mellom motiv og linse bli litt kort til tider - helt avhengig av hva du skal bruke den til selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Det optimale makroobjektivet i disse dager er vel Nikons splitter nye 105mm f2.8 VR makro-objektiv. Kommer sannsynligvis til å kjøpe et selv når lønna fra i sommer begynner å sildre inn.

 

Skarpt og fint, med silkemyk bakgrunn ( bokeh ) og bildestabilisator. Bildestabilisatoren er vistnok ikke fullt så effektiv til makro som til vanlig fotografering, men bør fremdeles gi ca 4 ganger så lang lukkertid uten at bildet blir uskarpt.

I tillegg dobler det som et veldig fint portrettobjektiv.

 

 

Litt stiv pris kanskje, men ligger vel godt innenfor 4-siffer-området ( rundt 6 lapper tror jeg ). Kamerahus kommer og går, men skikkelig kvalitetsoptikk kan en beholde lenge.

Lenke til kommentar

Litt utradisjonellt tips hvis du er ytterst fattig :

 

Reverseringsring <-> Sett ett objektiv på kamera baklengs.

 

Første bildet er ett kronestykke tatt med D70 med en 50mm F1,8 på reverseringsring til 50kr fra ebay ( totaltprisen på ring+frakt = <200kr ). Bildet er tatt uten hjelp av stativ og en maglite som ekstrabelysning :p

 

Bilde av armbåndsuret mitt tatt med D70+Nikkor 50mm f1,8 med Nikkor 28mm F2,8 montert på revers.

 

Du må i de fleste tilfeller bruke stativ og du må sykt nært motivet for å ta bildet for å få noe som ligner på riktig fokus, men det er en gøyal og ikke minst billig måte å eksperimentere :)

post-10531-1151530159_thumb.jpg

post-10531-1151530245_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det kommer også litt an på hva du liker å ta bilder av. Til blomster o.l. kan du klare deg med 60 mm sammen med et stativ.

 

Til insekter bør du nok på 90 eller over. Stativ til dette synes ihvertfall jeg er ubrukelig. Da er det Tamron 90, Sigma 105, Nikon 105, Sigma 150 og 180. Har jeg glemt noen da?

 

Sigma 150 og 180 kjenner jeg ikke til, men alle er fornøyde med de. Personlig synes jeg de blir for lange, da jeg liker å ta portretter og bilder under vann i tillegg.

 

Nikon 105 synes jeg er for dyr. Når du leser sammenligninger mellom Sigma 105 og Tamron 90 er de ganske like i noen tester, men Tamronen blir av flere regnet som en av de få makroobjektivene som gir en bra nok bakgrunn til portretter.

 

Selv har jeg Tamronen, er kjempefornøyd med den og bruker den mye. Absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar

Jeg har Sigma 105/2.8, og det er veldig greit makro allroundobjektiv. Det kan bli litt kort arbeidsavstand til insekter, derfor tenker jeg å gå over til Sigmas 150/2.8, det kan også brukes til f.eks sport, mens 105 gjerne regnes som bedre til portrett. Begynner du med 90-105, kan du se etter hvert hva du savner. Tokinas 100mm makro får også mye skryt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...