Gå til innhold

Stjålet bilde - Aftenposten


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har et lite dilemma her.

 

Vi hadde et "samarbeid" med Aftenposten Aften tidligere i år, på skolen. Dette gikk ut på at vi skulle lage to sider for Aften-utgaven, som ingikk i deres "UFO"-prosjekt. (Unge Folk i Osloområdet). Sist gang vi laget disse sidene utførte vi en iskrem-test. Da tok vi også bilder av hver enkelt is, som skulle brukes i vår artikkel.

 

Vi to som var fotografer for dette prosjektet har ikke fått noen som helst beskjed om at disse bildene skal arkiveres for senere bruk. Etter det jeg har forstått så skal det spesifiseres når man får/kjøper et bilde hvis dette skal arkiveres.

 

I mandagens utgave av Aften er vårt bilde brukt igjen, uten at noen har spurt oss om dette er greit. Og både jeg og den andre fotografen har sett NØYE på bildet, og vi er 100% sikre på at det er dette bildet.

 

Jeg har sendt en mail til læreren min og spurt om hun har fått noen beskjed om at bildene vil arkiveres. Noe jeg egentlig tviler på at hun har fått.

 

Hva mener dere vi burde gjøre? Jeg vet at det er flere som jobber eller har jobbet som profesjonelle fotografer her, og har god peiling på dette området.

 

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Har et lite dilemma her.

 

Vi hadde et "samarbeid" med Aftenposten Aften tidligere i år, på skolen. Dette gikk ut på at vi skulle lage to sider for Aften-utgaven, som ingikk i deres "UFO"-prosjekt. (Unge Folk i Osloområdet). Sist gang vi laget disse sidene utførte vi en iskrem-test. Da tok vi også bilder av hver enkelt is, som skulle brukes i vår artikkel.

 

Vi to som var fotografer for dette prosjektet har ikke fått noen som helst beskjed om at disse bildene skal arkiveres for senere bruk. Etter det jeg har forstått så skal det spesifiseres når man får/kjøper et bilde hvis dette skal arkiveres.

 

I mandagens utgave av Aften er vårt bilde brukt igjen, uten at noen har spurt oss om dette er greit. Og både jeg og den andre fotografen har sett NØYE på bildet, og vi er 100% sikre på at det er dette bildet.

 

Jeg har sendt en mail til læreren min og spurt om hun har fått noen beskjed om at bildene vil arkiveres. Noe jeg egentlig tviler på at hun har fått.

 

Hva mener dere vi burde gjøre? Jeg vet at det er flere som jobber eller har jobbet som profesjonelle fotografer her, og har god peiling på dette området.

 

Takk for all hjelp! :)

6396163[/snapback]

 

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Aftenposten for å få en avklaring i saken. Nå vet jeg ikke hva slags artikkel det er snakk om, men jeg ville nok ha krevt honorar for bildet ut i fra vanlige tariffer.

Lenke til kommentar

Enig i SirAleks. Det enkleste er ofte å gå rett til den/de det gjelder uten å spørre om alt mulig i et forum. Da får du avklart hva som har skjedd og hva som kommer til å skje.

 

Spørsmålet er jo om dere har noe form for kontrakt. Der vil det i tilfelle helt sikkert stå hva som Aftenposten har lov/ikke lov til.

 

Vil også anbefale å lese i forumet til www.foto.no der det er masse forskjellige tråder om emnet, let litt her eller her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...