Gå til innhold

Erfaringer med nokia E60


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som topic antyder er jeg interessert i å høre deres erfaringer med Nokia E60. Er da spesielt interessert i å høre om folk har fått VoIP/"internettelefoni" til å fungere bra, og ellers hvordan den er i bruk. Hadde også vært greit med noen synspunkter på hvordan skjermen (treghet, lysstyrke, utendørsbruk) er. Vurderer også å kjøpe TomTom mobile til denne for bruk sammen med en Holux gpsslim 236. Noen som har testet dette? Er litt spent på om/hvordan den høye skjermoppløsningen fungerer sammen med "gamle" programmer laget for mindre skjermer.

 

Vurderer sterkt å bytte ut min 6270 (som etter min mening er en totalt håpløs telefon) med E60 da jeg kan få denne veldig billig (ca 500,-) gjennom jobb. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Vel, for å svare min egent tråd kan jeg jo si at jeg kjøpte telefonen og er strålende fornøyd hittil :)

 

Mine erfaringer:

* Skjermen er helt overlegen, og super i nær sagt alle lysforhold. Har hatt med meg telefonen ut i solen flere dager, og har ikke lagt merke til at den er vanskelig å se på i sterkt sollys.

 

* Når det gjelder internettelefoni har jeg registrert meg hos vyke.no og kjøpt ringetid for 50 kr der. Av en eller annen grunn har jeg ikke fått telefonen til å få kontakt med "registreringsserveren", men lurer på om dette kan ha noe med NATing i LANet her å gjøre. Skal prøve på nytt senere med en "ekte" IP.

 

* TomTom Mobile har jeg ikke fått kjøpt enda, og er strengt tatt litt usikker på om den finnes i en versjon som støtter skjermoppløsningen. Uansett regner jeg med å få tak i dette senere. Kan også nevne at det følger med et enkelt navigasjonsprogram på telefonen, som fungerer fint til å se hastighet, koordinater, retning til POI osv. (Programet forutsetter at du har en egen bluetooth GPS da telefonen ikke har noen innebygget)

 

Ellers kan jeg si at telefonen virker svært solid og godt bygget. Til tross for at den har litt stor overflate er den tynn og fin, noe som gjør at den er grei å ha i bukselomma. Jeg har heller ikke merket noe til problemer med softwaren i telefonen, noe som etter min erfaring er litt uvanlig med en relativt ny telefon.

 

Om det er noen andre som vurderer å kjøpe denne er det bare å spørre i vei. Anbefalles på det sterkeste for de som kan unnvære kamera :)

Lenke til kommentar
Vel, for å svare min egent tråd kan jeg jo si at jeg kjøpte telefonen og er strålende fornøyd hittil :)

 

Mine erfaringer:

* Skjermen er helt overlegen, og super i nær sagt alle lysforhold. Har hatt med meg telefonen ut i solen flere dager, og har ikke lagt merke til at den er vanskelig å se på i sterkt sollys.

 

* Når det gjelder internettelefoni har jeg registrert meg hos vyke.no og kjøpt ringetid for 50 kr der. Av en eller annen grunn har jeg ikke fått telefonen til å få kontakt med "registreringsserveren", men lurer på om dette kan ha noe med NATing i LANet her å gjøre. Skal prøve på nytt senere med en "ekte" IP.

 

* TomTom Mobile har jeg ikke fått kjøpt enda, og er strengt tatt litt usikker på om den finnes i en versjon som støtter skjermoppløsningen. Uansett regner jeg med å få tak i dette senere. Kan også nevne at det følger med et enkelt navigasjonsprogram på telefonen, som fungerer fint til å se hastighet, koordinater, retning til POI osv. (Programet forutsetter at du har en egen bluetooth GPS da telefonen ikke har noen innebygget)

 

Ellers kan jeg si at telefonen virker svært solid og godt bygget. Til tross for at den har litt stor overflate er den tynn og fin, noe som gjør at den er grei å ha i bukselomma. Jeg har heller ikke merket noe til problemer med softwaren i telefonen, noe som etter min erfaring er litt uvanlig med en relativt ny telefon.

 

Om det er noen andre som vurderer å kjøpe denne er det bare å spørre i vei. Anbefalles på det sterkeste for de som kan unnvære kamera :)

6486220[/snapback]

 

E60 har vel som N80 og N91 V3 av series 60, og pr. i dag støtter ikke TomTom denne versjonen. Jeg har prøvd på min N91 uten hell. Men dette regner jeg med blir fort løsning på. Har brukt TomTom mye tidligere på Series60 telefoner, som 3230 og 6680, og det fungerer helt utmerket, ypperlig løsning.

 

Ellers vet jeg ikke noe mer om E60, men lurer på det med IP-telefoni. Har E60 noe innebygget program for det, eller bruker du SIP profiler? N91 har jo også WLAN, og noe som heter SIP profiler, uten at jeg har funnet ut hvordan det skal brukes.

Lenke til kommentar
Ellers vet jeg ikke noe mer om E60, men lurer på det med IP-telefoni. Har E60 noe innebygget program for det, eller bruker du SIP profiler? N91 har jo også WLAN, og noe som heter SIP profiler, uten at jeg har funnet ut hvordan det skal brukes.

6492795[/snapback]

 

Telefonen benytter SIP profiler, men bortsett fra det så har jeg ikke veldig god peiling på hvordan saker og ting egentlig fungerer. Man legger inn instillinger fra leverandøren sin (eksempelvis vyke.no), og knytter disse SIP instillingene til en internettelefoniprofil (damn! langt ord :p ). Når man så slår et nummer kan man velge mellom vanlig samtale, internettelefoni eller videosamtale (3G).

 

Men når vi først prater om internettelefoni på mobilen; er det noen som vet når skype for symbian kommer?

Lenke til kommentar

* Når det gjelder internettelefoni har jeg registrert meg hos vyke.no og kjøpt ringetid for 50 kr der. Av en eller annen grunn har jeg ikke fått telefonen til å få kontakt med "registreringsserveren", men lurer på om dette kan ha noe med NATing i LANet her å gjøre. Skal prøve på nytt senere med en "ekte" IP.

 

Er interesert i høre hvordan det går. Brodern jobber i bransjen (ip og sentraler) han hadde en E60 til test og den koblet seg greit opp mot sentralen både på jobb og hjemmefra. Antar at hjemmefra blir omtrent som via en hvilken som helst tjenesteleverandør. Etter at ting var satt opp var han på internnettet etter et par minutter når han kom på jobben. Han var svært fornøyd, men hadde som negativt punkt at den bruker myyye batteri på trådløst.

Ser det samme her etter at jeg akkurat har skaffet meg en selv. Uten for mye dilling på display og surfing på nettet via trådløst er batteritiden akseptabel men regn ikke med at den holder mer enn en dag om du er mye på nett.

 

/MBE

Lenke til kommentar

* Når det gjelder internettelefoni har jeg registrert meg hos vyke.no og kjøpt ringetid for 50 kr der. Av en eller annen grunn har jeg ikke fått telefonen til å få kontakt med "registreringsserveren", men lurer på om dette kan ha noe med NATing i LANet her å gjøre. Skal prøve på nytt senere med en "ekte" IP.

 

Er interesert i høre hvordan det går. Brodern jobber i bransjen (ip og sentraler) han hadde en E60 til test og den koblet seg greit opp mot sentralen både på jobb og hjemmefra. Antar at hjemmefra blir omtrent som via en hvilken som helst tjenesteleverandør. Etter at ting var satt opp var han på internnettet etter et par minutter når han kom på jobben. Han var svært fornøyd, men hadde som negativt punkt at den bruker myyye batteri på trådløst.

Ser det samme her etter at jeg akkurat har skaffet meg en selv. Uten for mye dilling på display og surfing på nettet via trådløst er batteritiden akseptabel men regn ikke med at den holder mer enn en dag om du er mye på nett.

 

/MBE

6510016[/snapback]

 

Jepps.. Glemte å si ifra at jeg fikk internettelefoni til å fungere greit etter litt dilling og dalling.. Som jeg skreiv i en eller annen tråd her et sted hadde jeg byttet ut ".com "med ".no" i instillinger for registreringsserver. Uansett, nå fungerer det strålende :) Dog bruker telefonen en god del mer strøm når WLAN er koblet til hele tiden.. Med BT, WLAN og aktiv bruk ellers må telefonen lades nesten hver natt :/ Om jeg slår av alle ekstrafunksjoner og andre tilkoblinger en bare GSM holder den lett 3-5 dager :)

Lenke til kommentar

Jeg har et par tips angående denne tlf.

 

Hvis du vil ha Gratis Navigasjon (gratis, koster peng å laste ned data via GPRS / 3G) men så kan du bruke programmet ifra www.mgmaps.com , gå inn til wap.mgmaps.com via tlf og så laster du ned og installere programmet direkte derfra. Jeg har ikke testet med GPS enda (har bestilt en) men det ser ut som det virker veldig greit. De bruker kart ifra flere forskjellige database, Google Maps, MSN, Yahoo osv, bare å velge og vrake. Ellers så kan du også prøve www.google.com/gmm som er Google Maps, men denne har ikke støtte for GPS. For meg ser det ut som mgmaps virker neste på samme måte som wayfinder (www.wayfinder.no) bare det koster ikke 1880 kr å komme igang + med mgmaps så bruker man verdens største kart database, man får tilgang til kart for hele verden, ikke bare skandinavia! Alt man trenger en er BlueTooth GPS til 500 - 600 kr (http://mytrendyphone.dk/shop/default.asp?setlng=3&productid=R28-9469 ps husk norsk mva)

 

Ellers så har jeg også testet endel med IP (SIP) Internet TLF og den virker veldig bra, har ordnet det slik at på jobb og hjemme / andre trådløse nett så ringer man ut via Wifi, mens ellers så bruker man GSM. Hvis man er veldig mye ute og reise kan man ha et brukernavn og passord hos iPass så har man tilgang til flere tusen hot-spot rundt omkring i verden hvor man kan ringe hjem (lokal taks) via IP tlf. Ta en titt på http://www.ipass.com/pressroom/pressroom_r...es.html?rid=201 . iPass klienten vil logge deg på autmatisk, slik at du slipper de der pålogging vinduene som man må gå igjennom!

 

Må også legge til Navicor som man kan kjøpe på https://shop.navicoretech.com/productgroup_...ia=7#productbox for 69 euro for software med kart over skandinavia!

Endret av fedda
Lenke til kommentar
Noen som kan vet hva som er maks størrelse på MMC kort til E60? Lurer på å kjøpe et på 2GB fra komplett, men har jo sett at nokia kun støtter 512MB "på papiret". Erfaringer anyone?

6555117[/snapback]

 

Bumper denne igjen.

Sendte en mail til Nokia før å høre, og fikk følgende svar:

Hei, Bjørn Marius.

 

Takk for at du kontaktet Nokia Care kundeservice.

 

Nokia E60 er kompatibel med max. 512MB MMC minnekort med 1.8/3.0 volt.

 

   

 

Vennlig hilsen,

 

 

Nokia Service Professional

Norwegian Team

Nokia Care

 

Stregt tatt så tror jeg dette er bullshit, og bare noe de sier for å ha sitt på det tørre. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Vil forøvrig bare si at jeg er kjempefornøyd med E60, ikkeno spesielle problemer , i motsetning til den forrige telefonen jeg hadde, en Siemens SXG75....... :no:

 

Et par ting som jeg stusser litt på, det ene er at jeg sliter med å koble meg opp mot et kryptert trådløst nett til en kompis av meg, det er WEP kryptering som er skjult, han sender ikke ut SSID, men når jeg har lagt inn alle relevante innstillinger så finner jeg nettet, har 100% signalstyrke, men klarer ikke å logge meg på nett ved f.eks bruk av operamini, eller andre aplikasjoner.

 

Åpne nettverk rundt omkring er ikkeno problem, logger på nett med en gang.

 

en annen ting, har prøvd å laste ned og installere themes fra www.mobile9.com men får bare beskjed om at fil med navn xxxxx.sis ikke støttes. Noen som har noen tips?

Endret av helltcatx
Lenke til kommentar
Hei, jeg lurte på det samme angående 2GB minnebrikke, så jeg kjøpte den du linka til (2GB Kingston hos komplett), og det fungerer helt fint på min E60.  :thumbup:

6592064[/snapback]

Takk for svar! :) Da er det kortet bestilt her også :thumbup:

 

Fatter ikke hvorfor Nokia ikke kan inrømme at telefonen faktisk støtter mer enn 512MB. :nei:

 

Angående det du lurer på med skjult SSID og WEP har jeg desverre ikke noe godt svar. Har ikke testet i nettverk med skjult SSID, men har fått telefonen til å fungere fint med WEP :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...