Gå til innhold

Virtual Reality, en død teknologi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker spill og det har vært min store hobby siden jeg var rundt 6 år gammel. Men i det siste så tar jeg meg selv i og sitte og ønske at spillene var så mye mer enn det de faktisk er på dette tidspunkt.

Jeg var så heldig og få prøve en VR maskin med briller og hansker da jeg var litt yngre. Grafikken og lyden var ikke akkurat imponerende satt opp imot dagens standard, men kontrollene og den grad av realisme som man fikk var av en annen verden nesten... :dribble:

Nå er det en god stund siden jeg testet VR og jeg kan vel ærlig talt ikke si jeg har hørt så mye om det i senere tid. Så det jeg lurer på er hvorfor? VR kan brukes på så mange måter at jeg kan ikke helt forstå hvorfor det ikke er større interesse for dette...da med ett spesiellt blikk på spill industrien...man skulle tro at det var ønskelig med mer realisme, større grad av interaktivitet osv...ting som VR kan gi oss. :love:

Noen som har noen meninger rundt dette emnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja, for det første er det vel fremdeles for dyrt til forbrukermarkedet? iallefall en løsning som ville være akseptabel kvalitet i forhold til det vi ser på desktoppen (og da tenker jeg på utseende)

Skrevet

Bra konsept og alt. Men det er skikkelig plagsomt dette med å måtte ta på seg sånne teite briller med rødt og blått lys eller hva det er. Mulig det bare tar litt tid å venne seg til, men kan det ikke være mulig å få det til på en annen måte da?

Skrevet
Bra konsept og alt. Men det er skikkelig plagsomt dette med å måtte ta på seg sånne teite briller med rødt og blått lys eller hva det er. Mulig det bare tar litt tid å venne seg til, men kan det ikke være mulig å få det til på en annen måte da?

6404383[/snapback]

alternativet måtte vel være ett VR rom med store skjermoverflater på alle vegger og tak. Og også det ville være feil ettersom det er vanskelig å få skikkelig romfølelser med statiske vegger som er X antall meter fra deg.... Det kunne fungert for å vise landskap, men ikke hvis du skulle interagere med dette landskapet.

Men nå er vel de fleste VR briller ikke rød og blå lys..du tenker på 3d effekten du får på 3d kinoer. De fleste er vel miniskjermer som viser bildet normalt i miniformat med høy oppløsning rett forran deg.

Skrevet

Om jeg forstår det rett nå så trenger man ikke slike røde og blåe briller for å få 3d-følelse? Jeg har i lang tid tenkt på en slags hjelm man setter på hodet med to innebygde skjermer som på en måte "smelter" sammen. Den ene skjermer på høyre side og den andre på venstre side, mer som solbriller for med solbriller så ser man jo heller ikke skillet mellom glassene selv om det er det. Uansett, disse to skjermene skulle ha vist to forskjellige vinkler i et spill f.eks. Dette for å kanskje få denne 3d-følelsen. Teoretisk burde det fungere, men aner ikke om det ville ha vært nok til å lure øynene.

I tillegg skulle en slik hjelm ha massevis av små høyttalere inni hjelmen for en komplett surround lyd opplevelse.

Aller helst skulle det ha vært et slags gyro-stativ der man på en måte "henger" fast men kan bevege seg som man selv vil. Og selvfølgelig med sensorer og slikt for å få bevegelsene til å opptre direkte i spillet. Det hadde vært dritstilig dersom det hadde funtes!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...