Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mitt lille PC eventyr


Anbefalte innlegg

Tidlig i Januar sjer det utenkelige. Min kjære pc ga opp... Over lengre tid har jeg vært overbevist om at pc'n går treigere, men jeg har ikke fått bekreftelser. Pc'n gikk treigere, hang seg opp og til slutt ville den ikke mer. Den låste seg og boota ikke. Jeg trakk konklusjonen, hard disk er defus... Jeg leverer pc inn til lokale "Eriko nord" forhandler, ettersom jeg vil ha pc'n igang fortest mulig. Dager senere får jeg pc'n tilbake med en ny 250 gig hard disk og en regning på 2000 norske kroner. Noe jeg betaler greit :) Ettersom jeg har eget opplegg for installering av drivere og operativsystem får jeg en pc uten operativsystem tilbake. Så jeg installerer windows, drivere og nødvendig software. Alt ser ut til å funke fint =) Men så! Plutselig, etter under en ukes pent bruk viser pc'n min like symptomer :cry: Men nå venter jeg med å levere den inn. For jeg mistenker mine egne metoder grunn i min misnøye. Jeg forsøker å ta backup på en dvd brenne plate, men pc'n henger seg opp før jeg rekker å fulføre brenne prosessen. Jeg akter ikke å levere inn pc'n før jeg har fått tatt backup på blandt annet viktig skolearbeid, så jeg glemmer av pc'n i noen få måneder. Som tida gikk prøvde jeg å ta backup, og for 1 måned siden i dag greide jeg det :) Så prøver jeg å formatere pc'n ved hjelp av windows cd'n. Men pc'n henger seg opp før jeg passerer 1 % Jeg leverer inn pc'n og forklarer situasjonen, jeg forteller også at jeg mistenker hovedkort, ettersom at ny hard disk ikke gjorde slutt på mine lidelser. Uke senere får jeg den tilbake :D En splitter ny 250 gig hard disk montert, fikk den på garantien :tease: Jeg forsøker igjen med å programmere pc'n, men nå tar det ikke lange tia før akkurat det samme sjer igjen!!! Jeg leverer tilbake pc'n og forteller min lokale "Eriko nord" forhandler at jeg mistenker HOVEDKORT! At jeg er frustrert av alt bryet! De tar inn pc'n og forsikrer meg, alt skal ordnes. Forhandlern spør meg inn i detalj, hva foregår? Jeg fortalte om pc'n sitt atferdsmønster og at jeg fremdeles mistenker hovedkort. Jeg ser Forhandlern noterer som jeg snakker; "Kunde forteller pc har vært inne ved flere anledninger" "Kunde mistenker hard disk" osv, men ikke at kunden (meg) Faktisk mistenker Hoved kortet, som jeg ved flere anledninger har påpekt!

 

Jeg blir ringt på mobilen min en drøy uke etter jeg leverte pc'n inn den tredje gangen. Jeg blir fortalt av en stolt reperatør at etter flere varierte og omfattende tester har han konkludert med at ved 99% sjangse har hovedkortet grunn i problemene mine. De har sjiftet hoved kort, og jeg kom for å hente pc'n idag. Jeg får en ny regning på nok en 2000 norske kroner! I min irritasjon krangler jeg prisen ned til 1600 kroner. For de hadde tatt betalt for diagnosen på nytt, men sa seg villig å stryke en halv time i medvilje ettersom jeg faktisk har levert pc'n inn 3 ganger på kort tid. Samlet utgift hittil: 3600 KR

Pc'n min kostet ny 10000 KR... Jeg er irritert nok som det er. Men når jeg kommer hjem viser det seg at hard disk ikke er koblet rett til eller at den ikke har koblet støm til... Jeg er nå så frustrert at hvis en "Eriko nord" ansatt ville vært innenfor mine armers rekkevidde ville han eller hun fått kjenne min vrede. Jeg åpner pc'n dobbelt sjekker hard disken. Jeg ser at alt ser bra ut! Jeg sikrer alle koblinger, alt er pent der inne! Altså, etter alle disse reperasjonene fungerer ikke pc'n min! Jeg ringer, nå med en ulmende vrede som tundrer i stemmen min! For jeg har fått nok! Jeg blir fortalt at jeg må komme tilbake for å få drivere...

 

Noen opplevd liknende? Jeg vurderer å ta opplærings kurs i pc bygging for å slippe komplikasjoner som dette i fremtida! For pc faglærte utnytter folks uvitenhet på fagområdet. Og vi er avhengig av pc, ikke bare for jobb og skole. Men hverdagen vår er i stadig større grad påvirket av pc! *Har hørt det der endel ganger

overalt :p*

Kommunikasjon med venner, underholdning i fritid!

Jeg skal nå kjøpe meg en bærbar pc. Vurderer å kjøpe fra komplett. Forslag? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HAHA!! 2000kr for en 250gb disk! kan jo få en 250gb til 700kr! :p

 

jeg har ALDRI levert inn en pc til reprasjon og kommer ALDRI til å gjøre det heler!

 

en jeg kjenner hadde feil på HKet til pcen. jeg sa at jeg kunne fikse det hvis jeg fikk en 1000lapp til å kjøpe et nyt hk og ha litt til overs til meg selv :p men han leverte den inn til reprasjon og sa at det var feil på HK. han fikk nesten samme opplevelse som deg, når han fikk til bake pcen hadde de bytta ALT! og HKet de hadde satt inn var sån 300kr dritt :p det ble ganske dyrt for han!

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å ta opplærings kurs i pc bygging for å slippe komplikasjoner som dette i fremtida!

 

Det burde du definitivt gjøre. Det er etter hvert blitt like enkelt å bygge pc som det er å bygge lego(vet ikke hva det sier mest om Lego eller pc'er). Og det undrer meg at kompetansen til de som tar seg betalt for å bygge og fikse pc er så elendig.

Lenke til kommentar

Tingen er at jeg faktisk er overbevist om at jeg er i stand til å utføre endringene gjort på pc'n min selv. Jeg er bare så usikker på meg selv problemer med statisk elektrisitet, som jeg faktisk ikke vet noe annet om enn at det skader elektriske komponenter i pc'n. Dagens pc er brukervenlig oppbygd, og jeg har ved flere anledninger sjiftet komponenter på min egen og andres pc'er. Men når det er noe så omfattende som hovedkort, og jeg ikke er 100 % sikker tørr jeg ikke å gjøre ingrep på egenhånd. Ville antistatiske armband vært anbefalt, kanskje dere kjenner til andre prosedyrer for å unngå statisk. Og hva er risikoen for at pc'en utsettes for skader grunnet statisk elektrisitet?

 

Forresten, hovedkortet kostet 800 og det gjorde harddisken også + - resten var for arbeidet! Svindel som det kalles på folkemunnet :p

 

Noen som kjenner til omfattende guider? For jeg føler at litt veiledning ville vært høyst velkommen ;):p

Lenke til kommentar

Hvis du vil bygge pc selv fra grunnen av så må du nok lese ganske mye om evnet først ja. Kan være en fordel å ha med noen som har gjort det før. Ellers så fins det ganske mye info om selvbygging på Hardware no og det er mange tips å hente på forumet her.

 

Når du kjøper et hovedkort(HK) så følger det alltid med en nokså omfattende bruksanvisning,

og hvis du planlegger å kjøpe et HK så kan du hos de fleste HK produsenter laste ned manualen som pdf slik at du kan sjekke ut alt på forhånd.

 

Når det gjelder statisk eletrisitet så kan du aldri være forsiktig nok og selv et armbånd gir ikke nok beskyttelse. Når det er sagt så har jeg bygget tre pc'er og byttet deler i hytt og pine uten å ødelegge noe - og jeg har ikke brukt armbånd. En god regel er at du ikke gnikker bena med syntetiske sokker på et syntetisk teppe når du holder på med komponentene, og du bør styre unna fleecejakker. ta i noe rent metal så ofte du kan.

Lenke til kommentar
Hvis du vil bygge pc selv fra grunnen av så må du nok lese ganske mye om evnet først ja. Kan være en fordel å ha med noen som har gjort det før.
:hm:

 

hvis man vet ossen en pc ser ut invendig trenger man ikke lese noe i det hele tat! men når man bygger for første gang er det fint og ha med noen som kan det!

 

første gang jeg skulle bygge drepte jeg lydkortet og nettverks kortet :p

Lenke til kommentar
Hvis du vil bygge pc selv fra grunnen av så må du nok lese ganske mye om evnet først ja. Kan være en fordel å ha med noen som har gjort det før.
:hm:

 

hvis man vet ossen en pc ser ut invendig trenger man ikke lese noe i det hele tat! men når man bygger for første gang er det fint og ha med noen som kan det!

 

første gang jeg skulle bygge drepte jeg lydkortet og nettverks kortet :p

6393170[/snapback]

 

Mente ikke at du trenger å lese for å finne ut hvordan ting ser ut, men det kan jo være en fordel å lese om hva du trenger og hva som passer osv... og ikke minst om hva som ikke passer.

Lenke til kommentar

Det er helt klart det lønner seg å gjøre noe selv. Da sparer en iallefall arbeidskostnadene. Men det gjelder alt i denne verden :)

 

Å bygge og sette sammen og fikse en pc er ikke værre enn lego i så måte, selv om en må vite hva en gjør og hva som passer sammen. Å sette sammen pcer sammen med noen som kan det, og samtidig kan forklare underveis, vil gjøre at du kommer et stykke på vei :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk erfare at statisk elektrisitet er ikke noe og tulle med.. Ram brikka mi tok kvelden.

 

Jeg monterte oppe et bord med teppe under,hadde selvfølgelig beina på gulvet og gikk en del rundt etter deler..:p

 

Så det med statisk elektrisitet tar jeg på alvor..Monterer pc/fikser pc på kjøkkenet, der hvor jeg kan plugge antistatiske lenka på jordingen i støpselet.

Lenke til kommentar

jeg tar ikke statisk elektrisitet på alvor, jeg sitter på vegg til vegg teppe og mekker data, hver gang!

jeg tipper jeg har satt sammen 10 forskjellige pc'er på dette gulvet. og jeg har sikkert byttet HW til 10000kr på dette gulvet og ingenting har skjedd meg enda... jeg har den oppfatningen av at dette er ting som tåler en støyt... bare se på bildet under, det er når jeg skulle lime vannblokka fast til skjermkortet.

og når jeg dro opp cpu-blokka for jeg måtte ha den løs så sprutet vannet ut over hele dataen, og cpu'en hang fast igjen under blokka, så den hadde jeg dratt rett gjennom sikringen i slotten. men alt har gått bra, og jeg kommer fortsatt til å hive delene rundt... æ blææh!

 

men jeg anbefaler å ta et kurs i å mekke data, det skulle nesten vært obligatorisk å lære på videregående... og goså vite hva alt heter (det er ikke en harddisk, det er et kabinett. Og det er ikke en data, det er en forbannas skjerm!!)

 

dscn78794ru.th.jpg

Lenke til kommentar

Merkelig at mange rammes av statisk elektrisitet utenom deg da jale jale.

 

Spesielt ullsokker på ullteppe lager fin statisk elektrisitet.

 

En venninde putta SD minnebrikke til kamera inn i diskett stasjonen. Fikk en telefon, hun lurte på hvorfor minnebrikka ikke spratt opp som en mappe på maskinen.. :no:

Jenter vett.. :dribble:

Endret av alexkl
Lenke til kommentar

Å ta kurs i bygging av pc er ikke noe vits. Du lærer fort hvordan du bygger pc.

Selv er jeg heller ikke noe redd for statisk støt. Eneste jeg bruker å gjøre er å ta av meg ringer, armbånd og klokke når jeg holder på. Ellers får det bare skure å gå. Har skrudd endel på pc, både hjemme og på jobb, og jeg har ikke opplevd statisk støt enda.

 

Når det gjelder PC-Service folk og dataverksted, så ja, er det ikke alle som vet hva de gjør. Har selv en gammel Leecing pc stående pc stua. Den er 3 år i år, og det var min gamle pc. Når jeg fikk den pc`en, så fungerte den ca. i en måned også begynte den å restarte av seg selv. Skjønte aldri hva som var galt med pc`en min. Siden at jeg har endel peil selv og jobber med dette så tenkte jeg at jeg skulle ordne selv, med den, men pga granti og sånn, så kunne jeg ikke gjøre så mye, men jeg prøvde å formatere, la inn både XP Pro og XP Home. Både på Norsk og Engelsk, men nei, problemet var der like forbanna. Så ble jeg lei og sendte maskina inn til Service. Det tok 3 uker, og vi prøvde å sende savne melding etter den :p, hehe, for den kom da aldri. Etter en månedstid fikk jeg pc`en min tilbake. Fikk en lapp der det stod hva som hadde blitt gjort. Starta pc`en, og alt så greit ut, men så kom problemet like forbanna tilbake igjen. Da begynte jeg å bli virkelig pissed off.

Kjøpte nytt kabinett, CPU kjøler, ram, PSU og en kabinett vifte. Bygga hele pc`en på nytt og starta opp. Formaterte maskina, og problemet var der like forbanna. Prøvde å bytte Skjermkort også, men ikke fanken. Problemet var fortsatt tilstede. Jeg hadde en liten feeling om at det kunne være hovedkortet. Eller for å si det enkelt. Jeg var ganske sikker. CPU`en var heller ikke noe særlig varm. Den lå under normal temp faktisk. Så jeg spart opp penger til en helt ny pc og tok bare DVD Brenneren fra den gamle maskina mi.

Den nye pc`en min fungerte som smørr. Var kjempe rask og ikke noe problemer. Etter det tok jeg å formaterte den gamle maskina mi og litt forskjellig. Etter det har ironisknok har den gamle maskina fungert fint etter det. Den har i dag Norsk Windows XP Pro+Sp2. Dette fordi at jeg ikke bruker den mere. Derfor er det Norsk XP på den. Ellers at det det vært Engelsk Windows 2000+Sp4 på den. Det eneste OS`et som faktisk fungerte på den gamle maskina uten noe tull var faktisk Slackware 10.1 (Det er Linux) Den fungerte uten restart og noe. I dag er jeg glad for at jeg slipper å slite med den gamle maskina mi mer. Det varte i 2 og 1 halvt år, kjøpte den nye maskina mi for litt over 3 månder siden.

Har lang fartstid når det gjelder pc. Har holdt på med det meste når det gjelder pc, men når det kommer til garantisaker på datamaskiner så er jeg litt mer forsiktig.

 

Ellers opplever jeg veldig mye rart i forbindelse med jobben min da. Jobber på databutikk, og da opplever jeg mye rart. Alt fra maskiner som bråker for mye til maskiner infisert av veldig mye virus og spyware.

 

Men uannsett: Cluet er at hvis du skal holde på med pc, så må du tørre å prøve litt selv. Prøve å feile. Det er det du lærer på. Er selv stortsett selvlært i alt jeg kan om pc. Har lært veldig mye av feilene jeg har gjort. For alle gjør vi jo feil en gang i blant.

For øyeblikket har vi bare selvbygde maskiner i huset. Og de leveres aldri inn til Service. Hvis noe skal gjøres på dem, er det som regel jeg som tar meg av problemene. Jeg vet hvor dyrt det er å levere inn pc`ene på service.

 

Jaja, det var mine erfaringer.

Lenke til kommentar

det er når folk forteller om slikt som dette jeg er glad for at jeg tar diagnose og fikser min egen pc. og en ting skal jeg si deg Garanti Owns.

 

ja foresten du SKAL i følge loven ha tilbake din første harddisk og beholde den nye 250Gb som du betalte 2k for. eller få til bake den gamle levere in den nye og få 2k. siden dette ikke var noe av feilen for i teorien har du ikke kjøpt den men de har gitt deg den for så å kreve 2k

Lenke til kommentar

PC'n funker fint nå, de folka i pc butikken ga meg en diskett jeg ikke vet egentlig hva gjør :p Mitt siste problem var at Hard disk ikke ble registrert. Pc'n Boota, men jeg måtte installere noe skit fra denne disketten fra windows installerings prossessen. Dette hadde selfølgelig ikke folka i data sjappa fiksa! Så jeg måtte liksom hente denne disketten dagen etter jeg fikk pc'n tilbake :p Når jeg var å henta denne disketten kom jeg til å huske at jeg faktisk ikke hadde fått drivere til HK'et mitt, så jeg fikk d i samme slengen. Selfølgelig fikk jeg en brendt plate med drivere :p Personlig er jeg så sliten, jeg orker ikke å krangle mer :p Pc'n funker fint nå =) Men jeg har bestemt meg for aldri å trø inn i den bula i mitt liv! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...