Gå til innhold

Få stemme inne i hodet ut på opptak.


TSP

Anbefalte innlegg

Hei! Det er jo et velkjent problem at den interne stemmen høres bedre ut enn den eksterne. Men går det ann å equalize et opptak på en bestemt måte av den eksterne stemmen og dermed få den til å høres ut som den interne?

 

Må vel være en eller annen forsker som har funnet ut noe om dette syns jeg (det blir jo forsket på så mye rart...). Kunne vært interessant å for eksempel hørt min søsters interne stemme og omvendt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God ide, men det er nok dessverre en umulig oppgave siden alle hoder har litt forskjellig form på innsiden. Det vil si at alle må ha en egen eq. innstilling tilpasset seg selv. Og jeg tror at et slikt program hadde vært nesten umulig å lage. Men hvis du klarerte å lage en eq.innstilling basert på et snitt av fks. 100 personer sin personlige innstilling - så ville sannsynligvis de fleste andre kunne si at at det høres tilnermingsvis ut som deres egen interne stemme når de hørte sin stemme med snitteq.filteret på.

 

Når det er sagt så tror jeg at det kreves flere effekter en eq. for å gjenskape den interne stemmen. Bla. klang, delay, pitch osv... pga at lyden du hører internt treffer ørene dine både fra innsiden og utsiden på litt forskjellig tidspunkt, og at den lyden som du hører inne i hodet passerer gjennom veske noe som fører til en ørliten endring i pitch.

 

For å lage et perfekt slik program må du først finne ut nøyaktig hva som påvirker lyden (og det er ganske mye) og så må du bruke uker og år på å stille variablene riktig i forhold til hverandre.

 

Lykke til :)

Endret av monodonk
Lenke til kommentar

Hah! :lol: Trodde først det var snakk om en tanke-opptaker jeg! Hadde det funtes hadde jeg hatt tusenvis av superbra låter! Men uansett, on to topic, tror det er mange variabler det vil være snakk om her dersom du skulle få dette til å fungere. Har sikkert mye med hvordan massen er i hodet og hvilke bein det er osv. Men hadde absolutt vært bra å prøve!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du må bare synge høyere, har jeg funnet ut. :p

Jeg lærte å synge rockelåter i en kirke, av en dritkul gitarlærer som tvang meg til å skrike av full hals selv om det var et stort lokale og folk utafor. Da klarte jeg plutselig å synge likt som den interne stemmen min, og alt ble mye renere og klarere. :)

 

Prøv det selv, men finn deg et intimt musikkrom eller noe først, ellers blir det så flaut. :p

Lenke til kommentar
Du må bare synge høyere, har jeg funnet ut. :p

Jeg lærte å synge rockelåter i en kirke, av en dritkul gitarlærer som tvang meg til å skrike av full hals selv om det var et stort lokale og folk utafor. Da klarte jeg plutselig å synge likt som den interne stemmen min, og alt ble mye renere og klarere. :)

 

Prøv det selv, men finn deg et intimt musikkrom eller noe først, ellers blir det så flaut. :p

6477618[/snapback]

Ja syng med magen (da må du gi trykk) så får fort mye bedre stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...