Gå til innhold

Må man ha spesiell PCI-E utgang på hovedkortet?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det slik at man kan sette et PCI-Express kort i en vanlig PCI utgang, eller er det en spesiell utgang for PCI-E?

 

Et annet spørsmål er om dette er et godt valg når jeg skal ha skjermkort til ca 1000-1600kr. Hoved grunnen til at jeg velger Nvida er at jeg kjører linux. Kom gjerne med forslag til andre skjermkort hvis du har noe å annbefale :)

 

På forhånd takk.

Endret av Jorsalfar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCI og PCI-Express bruker ikke de samme soklene. Kortene er utformet slik at man ikke kan sette et kort i feil sokkel. PCI-Express finnes også i flere "størrelser". Skjermkort bruker vel PCI-E x16, om jeg ikke husker feil. Det er ikke uvanlig å også finne PCI-E x1 - sokler på hovedkort, men det flommer ikke akkurat over av kort som benytter denne sokkeltypen. Og - enn så lenge, ihvert fall - så bruker det å være vanlige PCI-sokler på hovedkortene.

Lenke til kommentar
Og - enn så lenge, ihvert fall - så bruker det å være vanlige PCI-sokler på hovedkortene.

6382764[/snapback]

 

Så "vanlige" PCI-sokler tar PCI-Express kort?

6382793[/snapback]

Nei, selv om det er PCI porter på hovedkortene så går det ikke med pci-e kort i dem..

 

Skal man ha pci-e skjermkort så MÅ man ha hovedkort med pci-e 16X slot.

Lenke til kommentar
Og - enn så lenge, ihvert fall - så bruker det å være vanlige PCI-sokler på hovedkortene.

6382764[/snapback]

 

Så "vanlige" PCI-sokler tar PCI-Express kort?

6382793[/snapback]

 

Nei, PCI-E 1x kortplasser er bare noen få cm lange, og sender data i serie form.

PCI-E 16x er lengre enn PCI slots og sender data i serie - 16 kanaler.

 

PCI slots er parallell og bare 133mhz - ergo, de vil fases ut etter hvert.

 

ang. kortet ditt, det ser bra ut men fåes billigere på pcutstyr.no: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=157380

(100kr spart) :D

Endret av Ashmantle
Lenke til kommentar

Ok, takker for svar. Er redd for at jeg har gamle typen av PCI sokler. Når jeg ser i manualen for hovedkortet (som er et Asus P4S800-MX) står det at "The PCI slots support PCI cards such as a LAN card, SCSI card, USB card, and other cards that comply with PCI specifications". Så hovedkortet mitt er vel litt for gammelt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Ok, takker for svar. Er redd for at jeg har gamle typen av PCI sokler.  Når jeg ser i manualen for hovedkortet (som er et Asus P4S800-MX) står det at "The PCI slots support PCI cards such as a LAN card, SCSI card, USB card, and other cards that comply with PCI specifications". Så hovedkortet mitt er vel litt for gammelt tenker jeg.

6382839[/snapback]

Skriv inn navnet på hovedkortet her så er det lett å finne ut alt om det, navnet står som regel på selve hovedkortet.

Lenke til kommentar
Ok, takker for svar. Er redd for at jeg har gamle typen av PCI sokler.  Når jeg ser i manualen for hovedkortet (som er et Asus P4S800-MX) står det at "The PCI slots support PCI cards such as a LAN card, SCSI card, USB card, and other cards that comply with PCI specifications". Så hovedkortet mitt er vel litt for gammelt tenker jeg.

6382839[/snapback]

 

Alle Hovedkort har 'gamle' PCI-slots. Men Har ikke HK'et ditt AGP da? DEt finnes jo fortsatt gode skjermkort som funker med AGP.

Lenke til kommentar

GeForce 7600 GS og GT kommer som AGP nå etterhvert, jeg vurderer selv å kjøpe et GT.

 

GS koster vel fra ca 100 kr (PCI-e versjonen) og GT koster fra ca 1500 (PCI-e). AGP kommer sikkert til å bli noe dyrere, men disse vil nok gi mer for pengene enn de alternativene du listet opp.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...