Gå til innhold

Forslag til komponenter til en workstation


Anbefalte innlegg

Når det gjelder RAM brikkene du har sett på, så vil jeg si at Corsair brikkene nok vil

være en del raskere, men du har jo et poeng når det gjelder å kun bruke 2 slotter...

Så der er jeg faktisk ikke sikker på hva jeg ville ha anbefalt, kanskje noen med bedre erfaring enn meg på det området kan hjelpe der?

 

Mist PSU'en skulle fint kunne kjøre oppsettet ditt, selv om du skulle slenge på en Raptor disk eller 2 til, 8 RAM brikker og et "high end" skjermkort.

 

Har du tenkt å kjøre SLI eller Crossfire med alt det overnevnte, så må du nok finne en kraftigere PSU. Som f.eks. denne...

https://prisguiden.no/product.php?productId=45675

Denne kjører alt du skulle finne på å slenge mot den :dribble:

 

Når det gjelder kabinettet... Skal dette være et "fint" kabinett som står fremme så alle kan se det, eller ligger det gjemt i et skap?

 

Hvis utseende har noe å si hadde jeg vel tatt dette

https://prisguiden.no/product.php?productId=25355

Dette synes jeg er meget stilrent og vakkert. Innsiden er dekket med støydempende matter, som igjen reduserer støynivået (som er et tema når det gjelder Raptor diskene)

 

 

Hilsen

Vinci

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mist PSU'en skulle fint kunne kjøre oppsettet ditt, selv om du skulle slenge på en Raptor disk eller 2 til, 8 RAM brikker og et "high end" skjermkort.

 

Har du tenkt å kjøre SLI eller Crossfire med alt det overnevnte, så må du nok finne en kraftigere PSU. Som f.eks. denne...

https://prisguiden.no/product.php?productId=45675

Denne kjører alt du skulle finne på å slenge mot den  :dribble:

6403221[/snapback]

 

Jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å kjøre verken SLI eller Crossfire, så jeg kommer til å gå for Mist.

 

 

Når det gjelder kabinettet... Skal dette være et "fint" kabinett som står fremme så alle kan se det, eller ligger det gjemt i et skap?

 

Hvis utseende har noe å si hadde jeg vel tatt dette

https://prisguiden.no/product.php?productId=25355

Dette synes jeg er meget stilrent og vakkert. Innsiden er dekket med støydempende matter, som igjen reduserer støynivået (som er et tema når det gjelder Raptor diskene)

6403221[/snapback]

 

Kabinettet vil være delvis synlig. Så lenge det ikke skyter lys ut i rommet som på en trance-konsert så skal jeg klare meg, men det skader ikke at det er pent for øyet. Kriteriene er kort sagt at det skal holde eventuelt lys og støy innabords. Jeg har faktisk sett på akkurat det kabinettet som du nevnte, og kommer til å gå for det :yes:

Lenke til kommentar

Ser ut som du vil få en PC som vil ligne veldig mye på den jeg skal kjøpe :D

 

Det eneste som gjennstår på listen din nå er hovedkort og RAM,

RAM'en er jeg ikke helt ekspert på, så der får noen andre overta hehe

(man må kjenne sine grenser :whistle: )

 

Hovedkorte skal du jo vente litt med, så da er jo det meste i boks.

 

 

Hva du enn måtte velge når det kommer til RAM, så kommer du til å få en

sinnsykt bra server!

 

Hilsen

Vinci

Lenke til kommentar
Det eneste som gjennstår på listen din nå er hovedkort og RAM,

RAM'en er jeg ikke helt ekspert på, så der får noen andre overta hehe

(man må kjenne sine grenser :whistle: )

6403431[/snapback]

 

Jeg hadde visst glemt å legge grafikkort til den listen, så jeg la til den delen nå. Det eneste problemet er at jeg ikke har lagt til et spesifikt kort. Hvordan er det med på den fronten og grensene dine? Har du noen gode forslag eller? Jeg har ombestemt meg siden jeg først startet denne tråden, så jeg vil gjerne ha muligheten til å spille spill. Nå som jeg først er i gang med å kjøpe et beist, så kan jeg jo like så godt slenge på et skikkelig grafikkort også.

 

Uansett om du har noen forslag eller ikke så har du vært veldig hjelpsom. Tusen takk. Lykke til med din egen kasse :thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe, når det gjelder skjermkort, så har jeg ingen grenser :innocent:

 

Har du en spesiell prisklasse du vil holde deg til, eller vil du bare ha det beste?

Har du tenkte å overklokke GPU?

 

Tar meg tid til å stille spørsmål, siden jeg ser du holder øye med tråden hele tiden hehe

 

 

Hilsen

Vinci

Lenke til kommentar
Har du en spesiell prisklasse du vil holde deg til, eller vil du bare ha det beste?

Har du tenkte å overklokke GPU?

6403530[/snapback]

 

1. Vel, jeg trenger ikke det absolutt beste som er å få tak i. Bare kortet klarer å kjøre de spillene som er ute nå og de som kommer til å bli lansert de nærmeste årene, så er jeg fornøyd. Jeg skrev i den første posten at jeg regnet med å bruke 20 000 - 25 000 kroner, og nå er jeg oppe i drøye 15 000, så det skulle nok gå greit å bla opp rundt 5 000 til skjermkortet. Det burde vel holde en stund.

 

Vil et slikt kort føre til betydelig økning i støy selv når man ikke spiller?

 

2. Nei.

Lenke til kommentar

Vel, siden du ikke skal overklokke kortet, og har opptill 5000kr å bruke på

skjermkort så ville jeg sagt ATI 1900XTX. Hvorfor dette i forhold til 7900GTX?

PGA 1900XTX har høyere ytelse på høy oppløsning med masse eyecandy på.

Dette kortet skal kunne kjøre det aller meste uten problemer.

 

Disse skjermkortene bråker litt når du spiller, men bråker ikke mye på idle

(Vi har jo støydempende matter i kabinettet vettu :D )

 

Et annet alternativ er å kjøpe et middelklasse kort nå, og vente til neste generasjon DirectX10 kortene kommer. Har hørt det skal være et ganske stort ytelse hopp her :)

 

Da ville jeg i såfall anbefalt et 7900GT kort nå, selv om dette bråker temmelig mye under max load. Dette ordnes ganske lett med å bytte ut viften med denne:

https://prisguiden.no/product.php?productId=43126

Da kan kortet også overklokkes en god del (bare sånn i tilfelle hehe)

 

Hilsen

Vinci

Lenke til kommentar

Her sier de at 7900GTX er både stillere og kjøligere enn 1900XTX. Gjelder det idle også eller kun under sterk belastning? Når det gjelder støy, så bryr jeg meg kun om forskjellene under idling. Når man spiller så har man gjerne litt overdøvende lyd på uansett :)

 

I linken over påståes det også at 1900XTX bare er cirka 5 % bedre når det gjelder ytelse. Hvis det er tilfelle, så tror jeg 7900GTX passer meg bedre. Eller hva sier eksperten? :)

 

Kan du dessuten presisere ett av kortene på disse sidene som jeg burde gå for: 7900GTX eller 1900XTX. Skal jeg bare ta det dyreste?

 

 

Et annet alternativ er å kjøpe et middelklasse kort nå, og vente til neste generasjon DirectX10 kortene kommer. Har hørt det skal være et ganske stort ytelse hopp her  :)

6403650[/snapback]

 

Jeg er ikke en hardcore gamer, så jeg tror jeg dropper ventingen og går rett på ett av de andre kortene. Dessuten så sies det at de nye kortene krever kraftigere PSU, og siden jeg synes Mists PSU så helt knall ut, går jeg for den :)

 

 

(Håper du fortsatt er der. Jeg brukte visst litt lang tid på å søke etter mer informasjon denne gangen :))

Lenke til kommentar

Er her ennå... men kjenner søvnen sige på nå...

 

Vel, grunnen til at jeg ville valgt 1900xtx er rett og slett at dette kortet klarer å holde

høyere fps når enn setter på ting som AA og HDR. Dette (etter min erfaring) gir også kortet lenger levetid (at du vil klare å kjøre spill 3 år frem i tid)

 

Men i mine øyne kan du på ingen måte gå feil med et 7900gtx kort heller.

Synes både ATI og Nvidia har veldig gode topp kort ute nå.

Så det hele blir litt smak og behag.

 

Når det gjelder hvilke kort du bør velge så kan du jo gjerne velge ett som er overklokket fra fabrikantens side (siden du har økonomi til det, og ikke vil klokke selv)

 

Fra Nvidia vil dette være et bra kort:

https://prisguiden.no/product.php?productId=42521

 

Fra ATI ville jeg gått for dette:

https://prisguiden.no/product.php?productId=43119

 

 

Uansett hvilket av de kortene du velger vil du få en maskin med sinnsykt bra ytelse

på alt egentlig. Og du vil nok kunne kjøre de nyeste spillene i lang tid fremover :D

 

Hilsen

Vinci

Lenke til kommentar

Ahh, valgets kvaler :(

 

Etter mye frem og tilbake har jeg kommer frem til at pengene går til et 7900GTX ettersom jeg opprinnelig hadde satt støynivå som en av de viktigste kriteriene.

 

Tusen takk for veldig god hjelp Vinci :thumbup:

 

 

 

Nå skal RAM-guruene få lov til å komme ut av skapet og si sin mening om ovenstående spørsmål:D

 

 

Svar på neste post: Det kan du så absolutt. God natt :w00t:

Endret av Brukerkonto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...