Gå til innhold

Spm. v/ elektrisk anlegg (12V)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg og fatter har en Ryds 478gt med 50hk efi-4takt, begge 06mod. Jeg får ikke lov av pappa og sette inn et anlegg i den. Men jeg har fått lov til å ha radio i den hvis den ikke er skrudd fast...

 

Men jeg har funnet denne: Clas Ohlson (rammet inn i rødt).

Og jeg lurer da på om et "vanlig" 12V fritidsbatteri (bilbatteri) (Ah=ukjent)

kan både drive elstarten og denne? Slik at jeg ikke blir stående på sjøen uten strøm til å starte motoren....Det er !&`?#¤ leit! Sånn at det ikke tømmer batteriet helt likssom.

 

For man kan jo starte motoren først, deretter sette på denne+radio etterpå. For da vil det sannsylig fungere!?

 

Håper dette fungerer, for dette kan/kunne ha vært en smart/billig løsning!

 

NB: Sånn at dette er klart så tas strømmen fra sigarettuttak ---> vekselsretter ---> liten cdspiller/ datahøytalere+mp3 spiller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

De fleste data høytalere er på 12V likestrøm,etter som 230V ville brent opp kretskortene ganske fort. Se om trafoen sitter på ledningen eller inne i høytalerne.

 

Motoren har uttak slik at du lader batteriet når motoren går,så et vanlig batteri vil fint kunne drive el-start og litt lyd.

 

Hadde et lite creative anlegg m sub i båten i fjor,bruke en mp3 spiller og det funka som bare F. Tok strømmen fra sigarett tenneren

Endret av _Larsern_
Lenke til kommentar

Men er det noen som har erfaring med hvor lenge man kan ha "et lite vorspiel" på et anlegg med f.eks. vanlig cd/radio (4x45W) og et par 6x9" høyttalere?

 

Man må jo få startet båten etterpå også :) .

 

Er det snakk om en time, 4 timer, 30 minutter?

 

Da snakker jeg om at båten har et standardbatteri på ca 60ah.

 

Mvh. meg.

Lenke til kommentar

Du kan løse dette enkelt ved å koble en såkalt batterivakt mellom batteriet og det du skal drifte. Denne vil slå ut hvis spenningen synker under en terskelspenning, slik at du alltid vil kunne få startet motoren. Disse selges i stort sett alle bilrekvisittabutikker, på biltema koster den rundt 80 kr.

Lenke til kommentar

Kom på det som _Larsern_ sa: at de fleste pc høytalere har 12v, så jeg bare kjøpte en sig.sak. Sånn å ha inn i sigg.uttaket. Så funka det som bare f***.

 

Men lyden ble jo litt spak da, men med et ordentlig sett med pchøytalere så funker det nok litt bedre. For 2*1W er jo ikke akkurat å skryte av...;D

 

Men det var jo det jeg hadde liggende.

 

Takker for mange svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...