Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Piping i høyttaler følger turtallet på bilen


Anbefalte innlegg

hei, har noen vært borti dette før?:

 

Jeg har en DVD spiller som jeg kobler inn i AUX inngangen på spilleren. Det er her det mystiske kommer inn i bildet. Når jeg plugger denne kablen i (både i DVD spilleren og CD spilleren) så begynner en liten pipelyd. Når turtallet på bilen stiger, så stiger pipinga og blir høyere.

 

Jeg har hørt andre har hatt sånn problem med noe lignende. Men jeg skjønner ikke helt hva som forårsaker det. Har det noe med kabler å gjøre? høytalere. Faktsik så tror jeg det bare er foran det piper, bak er normalt.

 

info:

Jeg har en LG cd spiller med AUX inngang på. 2 biltema 150watt høytalere foran og 2 BLG 350watt høytalere bak. + 800watt BLG basskasse og 1000 watt forsterker.

 

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du skikkelig jording ?

6349427[/snapback]

 

Det, og hvordan er kablene lagt opp ellers? Heter seg at en helst skal strekke Hovedstrøm på den ene siden av bilen og Phono/Remote på den andre. Er ihvertfall sånn jeg alltid har gjort det for å unngå kjørestøy.

6350323[/snapback]

 

 

Takk for svar.

 

Så det har noe med CD-spilleren og gjøre? Jeg har gjort som du sa, hovedstrøm på ene siden av bilen og resten på andre siden. Er jordinga den som går til karroseriet? det har jeg også.

 

Det kommer ikke sånn lyd ellers. Heller ikke når kabelen står i og spilleren på aux. Men når jeg plugger kablen i dvd spilleren kommer lyden.

Lyden er heller ikke der når motor ikke står på selfølgelig.

 

Syns det er rart at det går an å få turtallet til å virke inn på høytalerene.. jaja

 

Hva kan jeg gjøre da??

Lenke til kommentar
Syns det er rart at det går an å få turtallet til å virke inn på høytalerene.. jaja

6351384[/snapback]

 

Har med strøm og jording og gjøre primært. Ved høyt turtall lader dynamoen en del, og tilfører bilen strøm. Når du kobler til DVD-spilleren din, trekker den mer strøm. Dårlig jording/kabel-isolering kan slå ut på dette. Der har du grunnen til at det piper.

 

Ville også gått over ledningene du har strukket og sett at alt er godt isolert, event. bytte disse. Jeg hadde såkalte "skolisse-kabler" (les: skitbillig) til phono i en gammal bil jeg hadde og dèt, i kombinasjon med dårlig jording, skapte samme pipelyd. La opp nye, bedre phono, og bytta til en tjukkere jordingskabel jeg festa rett i chassiet. Borte blei det.

 

Du får også kjøpt støyfiltere du kan plassere, men hvor godt disse fungerer skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Syns det er rart at det går an å få turtallet til å virke inn på høytalerene.. jaja

6351384[/snapback]

 

Har med strøm og jording og gjøre primært. Ved høyt turtall lader dynamoen en del, og tilfører bilen strøm. Når du kobler til DVD-spilleren din, trekker den mer strøm. Dårlig jording/kabel-isolering kan slå ut på dette. Der har du grunnen til at det piper.

6351697[/snapback]

 

Syns det er litt rart, fordi jeg kan høre på cd på cd spilleren mens dvd spilleren står på. Ikke noe piping.

Men når jeg setter cd spilleren på aux så kommer pipinga. DVD spilleren kobler jeg jo i sigarett uttaket. Jordingskabelen er tjukk nok også.

Hva kan jeg gjøre da? sånn støyfilter vil vel kanskje bare dempe støyen men ikke fjerne den. Hvet ikke helt?

Lenke til kommentar

For å avslutte denne diskusjonen en gang for alle...

Det finnes mange teorier om piping som følger turtallet i bilen. men det som er problemet i 99% av tilfellene er at batteriet er for dårlig....Dette er ofte en unnervurert el av bilstereo men er faktisk veldig viktig.

Det er nemlig sånn at vanlige bilbatterier ikke er laget for å gjøre annet enn å starte bilen og andre lite strømkrevende ting....det som da skjer når folk setter inn anlegg i bilen sin er at batteriet ikke klarer å isolere vekk spenningsforskjellen som kommer pga at dynamoen går....denne gir nemlig 14-15 v mdettens et vanlig batteri brukt en stund ikke gir mer enn 12-13v. Det er her problemet med pipingen sitter....cd-spilleren og forsterkeren i bilen får da konstant endringer i spenningen pga av at bilen endrer turtall som igjen gjør at dynamoen ikke gir samme spenning hele tiden siden denne er drevet av motoren.

 

For å fjerne denne lyden kjøper man derfor et gelè batteri som er beregnet til bilstereo og installerer ved å paralell koble dette med det orginale batteriet i bilen. gelè batteriene er laget for bilstereo og andre strøm krevende ting og er laget slik at spenningen er lik hele tiden. dette gjør at du slipper pipingen.... var vi ferdige da?

 

lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar

reduxxx: Nå må du gi deg, dette er pølsevev. Vi er ikke ferdig.

 

Batteriet mottar lading når dynamoen er i drift, ca 14.4v ved rask tomgang. Dette er helt nødvendig for at batteriet skal fungere.

 

Dette blir da spenningen i hele bilens nett og blir ladespenningen til batteriet. 14.4 volt er spenningsregulatoren i dynamoen innstilt på og vil derfor regulere spenningen etter belastningen. Setter man på mer last (f.eks lys) så vil man få en liten spenningsdipp, men regulatoren er snau til å rette det opp.

 

Grunnen til denne pipingen er spenningen ut fra dynamoen. Dynamoen er en trefase synkrongenerator med likeretterbroer. Det er rippelspenningen man hører og den grunnharmoniske er da 300 hz som er hørbart.

 

For å fjerne denne pipingen så er det viktig at absolutt alle aparat er jordet samme sted. Hvis ikke kan mikroskopiske strømmer gi støy, som er tilfellet her. Det er mange andre årsaker til slik støy, sjekk link under.

 

Gelebatteri er ikke laget for spesielt for bilstereo. Jeg vil påstå frittventilerte blysyrebatteri er bedre å bruke, så sant man har tilgang til god ventilasjoner. Det er fordi de har lengre levetid og er billigere.

 

For mer informasjon om støy så kan dere lese hos bilradiospesialisten sine sider:

 

http://www.bilradiospesialisten.no/index.p...ID=36&ids=artID

Lenke til kommentar

Det er mange "verdensmestere" her, skjønner jeg.

 

For å forklare noen enkle ting:

"Blysyrebatterier" kalles Syrebatteri og tåler IKKE dype utladinger. Det er derfor meget uegnet for bilstereo

Dårlig egenskap til å levere og lade seg opp raskt!

Fungere dårligt i kuldegrader!

Trenger vedlikehold hvert år!

Farligere enn dry-cell-batterier!

 

Så til trådstarters problem:

Hylingen i din stereo kommer av at du har dårlig jording på noen av dine komponenter.

Gå over alle kabler og kopplinger!

Puss rent for lakk etc der du jorder!

Bruk gjerne 4 mm2 tykkelse på jordingskabelen din.

Lodd alle kopplinger og bruk krympestrømpe!

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Det er mange "verdensmestere" her, skjønner jeg.

 

For å forklare noen enkle ting:

"Blysyrebatterier" kalles Syrebatteri og tåler IKKE dype utladinger. Det er derfor meget uegnet for bilstereo

Dårlig egenskap til å levere og lade seg opp raskt!

Fungere dårligt i kuldegrader!

Trenger vedlikehold hvert år!

Farligere enn dry-cell-batterier!

 

 

Mvh

Pål

6358917[/snapback]

 

 

Latterlig. Er du verdensmester da? Tydeligvis ikke. Først må du få det faglige rett, den korrekte termninologiske betegnelsen er blysyrebatteri. Av blysyrebatteri har vi frittventilert, gel og AGM type batteri.

 

Du tror tydeligvis at "syrebatteri" er frittventilerte blysyrebatteri og ikke gel eller agm type... kan jo nesten tro det for en amatør, men er faktisk svovelsyre i dem alle.

 

Jeg har hovedoppgave i blysyrebatteri (lead acid..) og har jobbet med ubåtbatteri i flere år, så jeg kan si jeg vet godt hva jeg snakker om.

 

Det du må skjønne er at blysyrebatteri kan lages til spesielle oppgaver. Stort areal på platene betyr stor startstrøm, men for å få et stort areal så strengs mye plass. Det betyr igjen tynnere plater, som igjen ikke tåler dype utladninger, fordi blyet blir spist kraftig opp under slike utladninger.

 

Siden du tror at "blysyrebatteri" er frittventilerte blysyrebatteri, så kan jeg fortelle deg at det er mulig å få frittventilerte blysyrebatteri som startbatteriutgave og langtidsbruk/traction utgave.

 

Startbatteriutgaven er som navnet sier, et batteri konstruert for å levere stor startstrøm på kort tid.

 

Langtidsbrukbatteri er laget for å tåle dype utladninger, flere ganger uten problem (tjukke blyplater i cellene).

 

GEL og AGM batteri har den fordelen at de avgir lite gass under bruk og lagring. De er 99% tette under drift. Det gjør at de er grei til bilstereobruk, der batteriene ofte står i trange rom. Frittventilerte blysyrebatteri avgir knallgass i større mengde, som kan være farlig.

 

På levetid og pris, så er frittventilerte blysyrebatteri helt klart best. De lader seg IKKE dårligere opp enn gel og agm batteri og de tåler kulde vel så bra som gel og agm.

 

Jeg foreslår du setter deg inn i emnet du argumenterer for, her er det bare pisspreik som kun forvirrer andre. :no:

Lenke til kommentar

Hondaen: Dokumentasjon for dette? Oh yes pleace :yes:

 

Jo... det er mange "verdensmestere" her. Pål (morel) er ingen selvutnevnt verdensmester. Han har drevet med dette i mange år og vet vel mer en de fleste her inne hva bilstereo angår. Jeg kjenner denne karen personlig og har stor respekt for det han gjør! At han i tillegg importerer et merke som Morel gjør det ikke enda mindre spennende å være bekjent av Pål.

 

Begrunn gjerne svarene dere folkens! Er lett å si at ting er sånn og sånn. Og dette med at det er batteriet som har skylden i pipingen er vel ikke det smarteste som har blitt sagt, sorry meg.

 

Anyway... nok off topic!

 

Til trådstarter: gjør som morel foreslår så kan du nok få løst dine problemer!

 

Mvh Tony

Lenke til kommentar

Dokumentasjon?

 

Det jeg har skrevet om finner du ved et raskt søk på internett eller f.eks besøke sønnak exide sine sider.

 

Ingenting av det jeg har skrevet er spesielt nytt eller oppsiktsvekkende, det er helt basic batterikunnskap. Hvis du setter spørsmålstegn med det jeg skriver så kom med noe helt spesifikt så skal du få referanse fra norske og amerikanske lærebøker.

 

 

Mulig denne kompisen din er gir deg respekt, men helt ærlig så imponerte han ikke meg med noe som helst.

Lenke til kommentar

Det eneste som kan avgjøre dette er en god gammeldags håndbak-konkurranse. :p

 

Ontopic:

 

Det er vel helt klart at batteriet ikke har noenting med problemet ditt, men ledningene eller kontaktene på ledningene. Gå over kablingen din og sørg for at ingen av dine signal-kabler, hverken ifra forsterkere, cd-spillere eller dvd-spiller er i nærheten av pluss / minus kabler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...