Gå til innhold

Nokia N70 - erfaringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra mobil og etter at jeg flashet til FW 5.0616.2.0.3 så er den litt kjappere i menyene, bedre meny ved musikkavspilling og har ikke opplevd problemer ved Bluetooth.

 

Har Holux GPS mottager og TomTom mobile og å bruke N70 som navigasjon i bil fungerer helt suv.

 

Er ikke helt fornøyd med skjermen, da jeg synes den har dårlig oppløsning, men ellers en bra telefon til prisen man får denne for i dag.

Lenke til kommentar

Jeg fikk også oppgradert den til siste version.

Bruker den med Route66, og den mistet forbindelsen med GPS`n...

Nå funker den optimalt.

Stresser litt med Route66, med at den kommer opp med veivalg som ikke er den "raskeste" dvs masser av småveier og ikke hoved veier.

Har ikke funnet ut om jeg kan legge til POI, som fotobkokser etc.

Evt om det finnes på nett!

 

KjeSka :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg fikk også oppgradert den til siste version.

Bruker den med Route66, og den mistet forbindelsen med GPS`n...

Nå funker den optimalt.

Stresser litt med Route66, med at den kommer opp med veivalg som ikke er den "raskeste" dvs masser av småveier og ikke hoved veier.

Har ikke funnet ut om jeg kan legge til POI, som fotobkokser etc.

Evt om det finnes på nett!

 

KjeSka  :thumbup:

6474306[/snapback]

 

Derfor jeg bruker Tom Tom navigator. Den er best.

 

Tar ferjer, bompenger. you name it. tom fotobokser!

Lenke til kommentar
*snip*

Men det som plager meg mest er at kobling til PCen er ustabil. Trådløs (blåtann) kobling blir slått av veldig fort, og hver gang jeg skal flytte en ny fil må jeg bekrefte på telefonen at jeg virkelig ønsker en kobling til PC. Kobling via kabel er mer stabil, men når jeg har koblet fra og til PCen ett par ganger, må jeg starte telefonen på nytt, ellers er den usynlig for PCen. Så beste måten å flytte filer er å bruke kortleser (jeg fant en i minnepinne format på Komplett til 99 kroner).

 

Musikkavspilling er i veldig god kvalitet. Det jeg savner er knapper på fjernkontrollen for å pause og hoppe til neste og forrige. Volumknappen kunne også vært nyttig. Fordi hvis du er på farta, låser du tastatur for å legge telefonen i lomma, og da er det lang vei til du får skifte sang.

 

*snip*

 

Men ellers en fantastisk telefon. Sitter godt i hånda, tar veldig gode bilder, gjennomtenkt menystruktur (men jeg savner numeriske shortcuts som i gamle Nokia telefoner), god byggekvalitet og fin å se på. Større enn mange andre moderne telefoner. 3G funker - Det er mye mer behagelig å koble PCen for å browse internett med den enn med 56k modem (eller med GSM / GPRS).

6360391[/snapback]

 

Starter med å kommentere disse.

 

Når det gjelder blåtann, så kan du faktisk velge på telefonen at maskinen din skal være "Autorisert". Dette gjør du under menyen for blåtann, bla til høyre, finn enheten i listen, trykk velg og velg autoriser. Vips så er man kvitt det problemet.

 

Ellers så har jeg det samme problemet med at den "forsvinner" innimellom og trenger en restart før BT igjen kan brukes. Når det er sagt så er dette et problem jeg har hatt med samtlige BT enheter jeg har hatt i mitt liv, det være seg telefoner, bærbare (Mac og PC), handsfree og til og med tastatur.

 

Knapper for volum / play og pause på "fjernkontrollen" fungerer desverre ikke. Jeg fikk erstattet det originale headsettet med den nye typen som har disse knappene, men det virker ikke, til tross for at det står at headsettet er støttet av N70. (Tar forbehold om at dette er softwaren på telefonen min som er gammel, da jeg kjøpte den rett etter at telefonen var i butikkene.)

 

Hos meg fungerer numeriske shortcuts utmerket. Jeg har sortert alle menyer slik at jeg har maks 9 ikoner i gangen, og da er det bare å trykke ut fra følgende oppsett:

 

123

456

789

 

Når du da har organisert menyen slik du vil er det lett å finne frem dit du vil.

 

I tillegg vil jeg legge til litt om min egen erfaring.

 

Jeg var tidligere 100% SonyEricsson. Det startet med Ericsson T68 som var milevis foran det andre produsenter hadde på den tiden. Batterikapasiteten, skjermen og den generelle brukervennligheten var bare så drastisk mye bedre enn noe annet på den tiden. I tillegg må jeg innrømme at jeg synes designet var utmerket.

 

Etter denne har jeg hatt de fleste SE modeller i tilsvarende segment (T610, T630, K700i og K750i), og jeg har også hatt P800 og P900. Og de to siste var det som gjør at jeg i dag har en N70 som min hovedtelefon, samtidig som jeg venter på en N80 som er på vei i posten... :D PX00 serien til SE var rett og slett ikke pålitelig. Jeg brukte mye tid på feilsøking, oppsett av synkronisering og knoting med oppdateringer. Jeg er en middels krevende bruker som bruker telefonen mye til samtaler, SMS, MMS og noen enkle applikasjoner. (MSN, WWW, mail og terminalklient.) Etter at jeg byttet ut SE i fjor har jeg ikke angret i det hele tatt.

 

N70 har vært utrolig stabil. Det samme har synkroniseringssoftwaren vært. Det hele er barnslig enkelt (når man blir vant til Nokia sin menyfilosofi), og det bare virker. Det har hendt seg at telefonen trenger en restart, men da er det slike feil som at jeg får meldingsvarsel to ganger når jeg får en SMS, eller at nettleseren får telefonen til å bli ulidelig treg etter en times bruk, eller den nevnte BT bugen som jeg ikke tillegger telefonen.

 

Når det gjelder design og utforming så er min telefon av den første revisjonen. Det vil si at den er veldig "knirkete" i forhold til de nyere telefonene, uten at jeg plages nevneverdig av dette. I tillegg ser metallrammen rundt skjermen ut som jeg har latt telefonen ligge i lomma sammen med småmynt eller nøkler (noe jeg ikke har...), men skjermen har kun små riper som ikke er synlig i daglig bruk. Tastene synes jeg er utmerket. Det er lett å bruke telefonen med kun en hånd, og "klipp og lim" tasten sparer meg MYE tasting i jobben min. En ekstra pluss for navigasjonstasten som det er så godt som umulig å taste feil med. (I motsetning til mange andre telefoner jeg har hatt...)

 

Når det gjelder batteriet på telefonen, så var dette et ankepunkt jeg leste mye om før jeg kjøpte telefonen min, og som gjorde at jeg var litt skeptisk til telefonen. Men etter å ha hatt telefonen en god stund, så synes jeg at batteriet absolutt er brukbart. I stille perioder på jobb så varer telefonen lett tre dager. Når man i tillegg kan legge til at den lader helt full på under en time, samt at et nytt batteri koster under 100,- kroner, da er det ikke mye problemer med batteriet synes jeg. :)

 

Alt i alt vil jeg si at denne telefonen har vært et svært positivt bekjentskap for min del. Nå håper jeg bare at N80 innhear de samme egenskapene, bare med litt ekstra funksjonalitet... (WLAN og bedre skjerm/kamera.)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg har Nokia N70 og er generelt sett veldig fornøyd. Den er ikke for stor, selv om den er litt stor. Designet på den er fint, synes den ser bedre ut enn mange andre telefoner. Innholdsmessig er den alt en kan ønske seg av en Symbian Series 60-telefon. Tastene kan kanskje virke litt små, og det er de også, men dette er en vanesak. Det er sjelden jeg bommer på tastene i alle fall... Jeg bruker telefonen som mp3-spiller, med 1 gb minnekort. Dette fungerer kjempebra. Bildene kameraet tar blir veldig bra i godt lys, men når det er litt mørkere blir kvaliteten litt grumsete. Mobilen fungerte likevel som kamera på ferieturen min nylig, og klasseturen i juni, så såpass bra blir bildene! Jeg vet egentlig ikke hvor lenge batteriet varer, siden jeg uansett lader telefonen hver natt, av gammel vane :p

 

Det eneste negative som irriterer meg, er at kameraet bak på telefonen min ikke er helt samstemt med bakdekselet. Noen ganger når jeg åpner opp dekselet, starter ikke kameraet i det hele tatt. Som oftest starter det, men slår seg av etter en liten stund. Egentlig skal ikke kameraet slå seg automatisk av før etter 1 minutt, men det er altså ikke tilfellet på min mobil. Eneste sjansen jeg har til å filme med det store kameraet, er hvis jeg klemmer ned bakdekselet (og altså holder telefonen meg begge hender). Jævlig irriterende når jeg prøver å filme bandøvinger og lignende... Kameraet foran funker helt fint.

 

Kort sagt er jeg svært fornøyd med min Nokia N70, med unntak av problemet med kameraet bak. Vurderer å få det fikset - i såfall blir telefonen helt fullkommen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har brukt N70 siden nyttår. Er ganske fornøyd med den. Har hatt noen få problemer som det med synkroniseringen melom deksel og kamera. Det som irriterer mest er alikevel at den driver og skrur seg av når jeg bruker den som modem til laptopen via usb. Ikke noe problem i starten men jo flere timer jeg bruker den samenhengene jo oftere slår den seg av. Må la den hvile litt innimellom hvis jeg skal surfe lenge. Nå i sommer har jeg kun brukt den til surfing og som modem til laptopen og heller brukt en LG KG800 da jeg synes N70 blir litt stor å dra med seg når en flyr rundt i shorts og slikt på sommeren. Kameraet er greit, men har alikevel nesten sluttet å bruke det da bildene blir akkuratt litt for dårlige spesielt innendørs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...