Gå til innhold

Spørsmål Angående Passordbeskyttet Oppstart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har passordbeskyttelse på datamaskinen min. Ikke slik windows passord, men et passord før man booter os. Satte det på i BIOS.. Noen som veit hvor mange ganger man kan trykke det feil? Er det noen grense? Kjekt å vite slik at jeg ikke låser pc'n hvis jeg glemmer passordet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dell har (sammen med mange andre laptop-produsenter) en funksjon i BIOS for å kryptere harddisken. Dersom det er denne som er brukt, skal det mye mer til enn å resette biosen for å komme rundt.

Vi hadde en slik disk på jobben som var kryptert med HP's system (kalt DriveLock). Sendte den til IBAS, men de klarte ikke å få ut noe fornuftig data utav den.

Skrevet

Hvis disken er kryptert som covah sier, ville jeg nok enten skrevet det ned noen steder, eller droppet det. Ikke gøy å formatere disken pga. glemt passord.

Skrevet

Ville det hjulpet å formatere da? Jeg trodde passordet lå i oppstartsminnet ? Dessuten trenger du samme passordet for å èntre BIOS også.

Nå vil jeg aldri glemme passordet, noe som gjør tråden noe irrelevant. Så er kun i tilfelle :p

Skrevet

Dersom disken er kryptert, så får du faktisk ikke formattert den igjen heller. Maskinen ser ikke disken før passordet er tastet inn. Det hjelper heller ikke å flytte disken til en annen maskin, siden krypteringen ligger på selve disken. Eneste man kan gjøre, er å kaste disken og kjøpe en ny...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...