Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter,vifter går,ikke noe 'pip' lyd, bilde


Anbefalte innlegg

hei

 

i dag satt jeg å spilte så plutselig hang lyden seg, og jeg fikk et bilde opp på skjermen av masse farge streker som gikk nedover. ventet litt for å sjekke om det forbedret serg, men ikke noe skjedde. så jeg tok strømmen.

 

jeg prøvde å skru den på igjen, men jeg fikk ingen 'pip' lyd fra hoved kortet. og så vidt jeg kan huske betyr det at det er noe galt med HW. jeg fikk heller ingen ting opp på skjermen da jeg startet. absolut ingen ting. bare 'no signal detected' som kommer når pcen er av.

 

alt av vifter gikk som dem skulle, inkl PSU,HK, og lamper var som de skal. ingen rare lyder eller tegn til fysisk skade heller.

 

jeg tok så ut ram, hd, etc og begynte litt feilsøking, men ble ikke klokere av det. samme problemet. så leste jeg her på forumet at jeg kunne prøve med annen PSU. jeg gjorde dette, men med samme resusltat. jeg kom fram til at det kanskje kan være HK, eller CPU som har fått seg en smell.

 

også, strømmen gikk 2timer før den hang seg, så pcen ble skrudd av. men alt funket fint etter dette.

 

så, jeg er tom for idèer, og aner ikke hva som kan være galt.

 

HK: MSI k8n SLI platinum

CPU: amd athlon 3800+

Gkort: ati radeon

 

ps. pc'n er et år gammel og selvbygd, ikke hatt lignende problem før

 

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

låner denne tråden

 

har ikke et svar men et lignende problem.

 

sitter med en kompis sin pc som har virket smertefritt helt frem til forrige helg.

han slo den av for helgen siden han skulle reise bort.

da han kom hjem igjen og skulle slå den på igjen startet alt men han fikk ikke bilde på skjermen. den var helt svart. han har testet skjermkortet i en annen pc men det virker der.

 

Siden han er på ferie så skal jeg kikke på den.

jeg trodde det kunne være AGP porten men etter å ha prøvd med et gammelt PCI skjermkort med samme resultat så utelukker jeg det.

hvis det hadde vært CPU, harddisk, minne osv så burde jeg iallefall får et bilde med feilmelding i oppstarten.

det kan nesten virke som at bios ikke starter opp.

 

hva med PSU?

 

noen synspunkter?

 

spec:

Abit NF7-S ver. 2

XP-2500

Twinmos 1024MB dual

ATI 9800 PRO ICE-Q

WD Raptor 74gig

+ div vifter samt viftestyring

Chieftech kabinett m/chieftech 360W PSU

Lenke til kommentar

Har samme problemet. Etter å ha kjøpt nytt kabinett og satt inn alle dele startet alt fint, men det kom ikke opp noe bildet. Det piper heller ikke fra hovedkort. Testa med ett pci skjermkort og fikk heller ikke bilde da.

 

2 ganger har jeg greid å få bilde. det har da pepet en gang fra hk, men bildet har låst seg under oppstart. lyser grønt fra hovedkortet og alt annet ser ut til å fungere. må vel nesten være hk som er ødelagt?

Lenke til kommentar

Etter å ha analysert all hardware ved å prøve å boote med KUN HK, grafikkort og PSU, fant jeg ut at feilen måtte ligge i en av disse delene.

 

Ettersom en ekstra PSU var alt jeg hadde tilgjengelig, bestemte jeg meg for å prøve. Min ekstra strømforsyning hadde en maks. kapasitet på 235w, så hvis du tester med en gammel strømforsyning med lav maks. kapasitet, koble ut alt som tar unødvendig strøm, f.eks. DVDROM, CD-brenner, USB etc.

 

Jeg fikk boota, og fikk POST-signaler, noe jeg ikke fikk med min egentlige strømforsyning. Jeg anbefaler alle å teste dette, siden PC-en min hadde akkurat de samme 'symptomene' som deres har.

 

Lykke til! :w00t:

Lenke til kommentar

Kom inn windows nå, så låste deg seg. det tok vel å merke litt tid å komme seg inn.

 

når jeg restarta. kom jeg også inn igjen. lurer på om det bare er tilfeldig. har feilsøkt med alle komponenter, og ettersom skjermkortet fungerer fint når jeg først får bilde tviler jeg på at det er det. ser mest ut som det er Hovedkortet som er ødelagt, men hva på hovedkortet, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg fikk boota, og fikk POST-signaler, noe jeg ikke fikk med min egentlige strømforsyning. Jeg anbefaler alle å teste dette, siden PC-en min hadde akkurat de samme 'symptomene' som deres har.

 

6303332[/snapback]

 

Hva mener du med Post-Signaler?

6304478[/snapback]

POST (Power on Self Test) er det som lager de forskjellige "beep"-lydene du hører når du starter PCen din. Ut ifra dette kan du ofte finne ut hvor feilen ligger.

 

Disse lydene varierer fra hvilket hovedkort du har, men du kan se en liste her.

Lenke til kommentar

kjøpte meg demo hovedkort nå Er helt tilfeldig når jeg kommer inn i windows eller ikke, men det låser seg alltid til slutt. Er det ikke hovedkortet, må det være skjermkortet.

 

Prøvde å starte uten skjermkort. da kom kom det ikke noe pip i det hele tatt. Virker vel som det er hovedkortet som er ødelagt?

Lenke til kommentar
jeg får pipelyder om jeg starter pc'n uten skjermkort, men ikke om det står i. så det vil si at det er skjermkortet da?

 

trengte nytt, så jeg har bestilt et nytt skjermkort, får det forhåpentligvis i morgen.

6306107[/snapback]

PIP-kodene regner jeg at er hovedkortet som sier fra at skjermkortet ikke er på plass. Telle kodene og slå opp i manualen. Post error beep codes skal stå forklart der. Evt søk på google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...