Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

"Guide" for plantegning av hus


Anbefalte innlegg

Har fått i "oppdrag" å tegne en komplett plantegning av ett 4-etasjes hus.

 

Problemet er bare at jeg aldri har vert borti noe slikt før, så velger å spør her og håpe på noen svar :)

 

Spørsmål:

 

Hvordan tegne? Med hånd eller med PCprogram?

 

Hvilket måleinstrument er enklest å bruke?

 

CA hvor tykke er vanlige "glava-isolerte" yttervegger (med vanlig planke-bekledning)?

 

Hvor lang tid kan jeg regne med å bruke på et hus? (1 dag? 1 måned?)

 

Rimelig sikker på at endel av dere her inne som går på byggffag/tømrer vet endel om dette og hadde virkelig satt pris på det om noen kunne hjulpet meg her :)

 

MVH Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. som tømrerlærling kan jeg godt hjelpe deg litt :)

 

Er dette et prosjekt på skolen eller?

 

Tegn for hånd. Det er mye enklere enn å bruke en pc. Det er mye mer oversiktlig siden skjermen er for liten for sånt arbeid.

 

fremgangsmåten her er grei. du må skaffe deg en sånn teknisk målestav. [link]

 

Den er grei å ha hvis du skal lage huset i f.eks 1:50 skala eller noe sånt. bruk et a3 ark og bruk hele arket. standard plantegning av hus er 1:100 på et A3 ark.

Bruk blyant og hviskelær.

 

nå har jeg desverre ikke noen bilder av tegningene jeg har lagd. Men hvis du stikker bort til nærmeste tømrerfirma og spør pent, så kan det godt hende at du får en kopi av en plantegning av et hus. det pleier ikke å være noe problem.

 

Jeg tegna huset hjemme og brukte ca 3 dager på det.(2 etg.) men hvis du skal være veldig nøyaktig så kan det forvekk ta et par uker.

 

 

en vanlig yttervegg har 15 cm isolasjon (obs det er 148 mm), den vil ca se slik ut:

 

kledning 19 mm|utlekting 30mm(varierer)|gips 13mm/9mm|isolasjon og stendere

 

148 mm| plast 0,5mm|innvendig kledning/plater ca 15mm|

 

innvendige vegger er ofte bygd av 73 mm eller 98 mm stenderverk istedenfor 148mm som en yttervegg.

ca slik:

Plater 15mm|stender og isolasjon 73/98mm |plater 15 mm

 

Alt av mål skal skrives i millimeter.

 

 

Jeg fant noen fine eksempler som du kan se på

[LINK]

 

bare si ifra hvis du trenger noe mer hjelp...

Lenke til kommentar

Selv sverger jeg til tegning tpå pc, men jeg tegner ikke hus. Det er lettere å tegne for hånd hvis du ikke er vant til å bruke mus eller tegnebrett til slikt. Jeg føler jeg har litt mer frihet når jeg tegner på pc'en. Jeg har alle mulige farger, aitbrush, markers, blenders osv. ved kun å klikke litt rundt.

 

Hus kan du også lage i Sketchup. Da kan du vende og rotere det etter ønske.

Lenke til kommentar
*snip*

6288726[/snapback]

Tøft. trode ikkje det var flere tømrere her :)

blir selv lerling til høsten :)

 

 

Men til "Stig Jøran" NO WAY. det er et amatør program til 10000

6289999[/snapback]

Ikke for å gå off-topic, men hva baserer du det på? Greit nok at det ikke kan rendre, men det er ganske kapabelt ellers, uten å ha en lærekurve brattere enn mount everest..

Lenke til kommentar

sånn jeg ser det så er det best å bruke pc hvis du skal lage 3d tegninger osv. men når man skal lage plantegningene til et hus så trenger man et helt A3 ark å se på. hadde pc skjermen vært stor nok kunne det sikkert ha funka fett, men det er så mye enklere og mer oversiktlig når man tegner for hånd.

 

Til E.T, bare å sende pm hvis du lurer på noe.

 

obs. jeg dreit meg litt ut på første inlegget mitt. skal du tegne huset på et A3 ark så trur jeg det passer best med enten 1:50 eller 1:25. se hvilke som passer best. Det spørs jo selfølgelig også på huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...