Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til eksternt skrivebord


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har 2 pcer på forskjellige steder.

 

La oss si at:

 

PC1 = Acer (stasjonær) Xp Home

PC2 = Toshiba (bærbar) Xp Home

 

Hvordan kan jeg sette opp eksternt skrivebord på PC1, og få tilgang til skrivebord og filer fra PC2.

 

Trenger jeg flere programmer en "Tilkobling til eksternt skrivebord"

 

Kan i verste fall laste ned et VNC program, men aller helst ikke.

 

 

Vet noen hvordan jeg kan løse dette?

 

Ønsker en ganske lett guide, er helt blank på nettverk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, det trenger du ikke. Nå er jeg litt usikker her på om det er støtte for dette i home. Har du problemer med DNS, er det veldig enkelt å bruke IP første gangen når det skal kontaktes. Oppgi bare IP- adressen på den andre maskinen.

6286625[/snapback]

Men hvordan SETTES DET OPP?

Lenke til kommentar
XP Home støtter ikke Remote Desktop.

Du kan ha Remote Desktop fra en Home maskin, men ikke til.

 

VNC er jo et alternativ, men mine erfaringer er at det går tregt, mye lagging i skjermbilde.

 

Nomachine tror jeg skal gjøre samme nytten som Remote Desktop.

Vet ikke om det er gratisprogram

 

http://nomachine.com

6286663[/snapback]

Så med mine datamaskine kan jeg ikke bruke det integrerte programmet, jeg trenger altså et VNC-program.

 

Må dette programmet installeres på BEGGE maskinene, eller kun den som skal fjernstyres?

Lenke til kommentar

Du må ha en server programbit på maskinen som du skal koble deg opp mot - også må du ha en klient versjon av programmet på maskinen du skal kontrollere ifra.

 

Og siden du kjører XP home, er det ikke MS alternativer, men andre så som VNC, og NetOp.

Endret av RoosterX
Lenke til kommentar
PCStats har en fin veiledning:

 

Beginners Guides: Remote Access to Computers - XP Professional remote desktop how to

6286796[/snapback]

Jeg har, som sagt i første post, XP Home på begge maskinene, så jeg trenger tydeligvis et eget program til dette.

 

Ingen som vet om noen gode untatt UltraVNC?

Lenke til kommentar
Ups, jeg trodde både Pro og Home hadde remote desktop men tok vist feil.

 

Veiledningen til PCStats inneholder også informasjon om hvordan man bruker 3.parts programmet RealVNC (finnes i både gratis og betalversjoner, se mer info på linken).

6286843[/snapback]

Må dette programmet installeres på begge maskiner, eller kan må fjernstyre med "Tilkobling til eksternt skrivebord"?

 

Altså, programmet som følger med Windows XP Home, i Tilbehør -> Kommunikasjon.

 

Noen som bruker dette programmet og som kan fortelle litt om hastighet og brukervennlighet?

Lenke til kommentar
Real VNC Viewer (Innstalleres på de maskinene som skal se og styre skrivebordet på maskina med Real VNC Server på.)

6286943[/snapback]

Det vet jeg. Men er det mulig bruke programmet som allerede er installert på maskinen (Tilkobling til eksternt skrivebord) istedenfor Real VNC Viewer?

 

Den klober jo opp til eksternt skrivebord den også da?

 

Eller er det ikke mulig?

Lenke til kommentar
Jer er ikke 100% sikker, men tviler på at det er mulig. Det benyttes trolig en egen kommunikasjon mellom klient og server som neppe er kompatibel med microsoft sin. (MS har jo aldri vært noen særlig fan av åpne standarder)

6287019[/snapback]

Var vel det jeg trodde.

 

Får installere RealVNC da, funker sikkert greit det. :tease:

 

Takk for hjelpen ihvertfall. :thumbs:

Lenke til kommentar
Det går ikke bruke MS sin RDP klient på VNC server.

6287052[/snapback]

Da fikk vi bekreftet det en gang for alle. :tease:

 

EDIT: finnes de en mulighet så man kan fjernstyre to XP Home-maskiner med MS-klient ?

 

Altså, et server-program som gir støtte for MS-klient?

 

Noen som vet? ;)

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

Da jeg prøvde sist gikk vnc mye tregere enn remote desktop til windows. Endte med at jeg kjøpte xp pro til maskina jeg sku fjernstyre. Og for all fremtid.. hadde jeg virkelig visst hvor ribba home edition var før, så hadde jeg ALDRI hatt en eneste en av dem. Er en del mer som mangler i home enn det ms oppgir som hovedpunkter.

Endret av BlackH
Lenke til kommentar

Jeg har fått til eksternt skrivebord. Det funker flott.

 

Men jeg får ikke kontakt når begge maskinene er koblet til samme router / nettverk.

 

Jeg har internt ip 192.168.1.x og 192.168.1.y.

 

Jeg får ikke kontakt med den andre maskinen.

 

Hjelp meg noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...