raakken Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Hei Har et canon powershot A 520 som jeg vil koble på maskina, MEN Når jeg kobler det til kommer det opp et bilde som sier at et nytt medium er funnet, og hva jeg skal gjøre med det: open in new window, download pgotos to digicam, do nothing men når jeg trykker på laste ned bilder får jeg bare denne feilmeldingen: Failed to list files in /media/camera har også prøvd med noe som heter gphoto2(??) eller noe, men får bare samme meldingen om at den ikke får kontakt med kameraet... hva er det jeg mangler? noen som vet noe? takk
kyrsjo Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Hva skjer om du går inn i mappa /media/kamera? Dukker det opp noe greier i "datamaskin" eller på skrivebordet når du plugger inn?
raakken Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Skrevet 11. juni 2006 når jeg går inn i /media så ligger ikke kameraet der...
olefiver Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Hva melder dmesg? Jeg hadde samme problem med mitt kamera, dmesg meldte ikke om tildelt /dev node. Tror jeg har noe feil/mangel i kjerna... Hvis dmesg ikke melder om tildelt /dev node kanskje det er noe av det samme?
raakken Skrevet 11. juni 2006 Forfatter Skrevet 11. juni 2006 dette står nesten nederst: usb 2-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 2 usb 2-1: USB disconnect, address 2 usb 2-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 3 usb 2-1: USB disconnect, address 3 device-mapper: 4.4.0-ioctl (2005-01-12) initialised: [email protected] usb 2-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 4 hva er port settings? får beskjed om at jeg må sjekke de...
huf Skrevet 11. juni 2006 Skrevet 11. juni 2006 Mogleg at du kan finne noko her. http://www.gphoto.org/doc/manual/permissions-usb.html
olefiver Skrevet 12. juni 2006 Skrevet 12. juni 2006 (endret) Samme meldinger jeg får raakken. Har desverre ikke fiksa problemet enda. Bruker ente det kameraet så mye heller. huf kan godt mulig være innpå noe... raakken, gidder du å poste løsning hvis du fikser problemet? Kanskje jeg ser på't i morra... Endret 12. juni 2006 av olefiver
JBlack Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 For å gjøre det litt lettere å finne feil/løse problemer så kan jeg fortelle at Canon kamera ikke støtter USB mass storage device (eller hva det heter), noe som betyr at man ikke uten videre kan mounte kameraet. Man kan derimot bruke gphoto2 for å overføre bildene til PC'en. Så konsentrer deg om dette programmet i første omgang. Husker ikke hvordan dette gjøres i praksis, og har ikke tid til åundersøke noe mer her og nå. Med forbehold at det ikke er noe spesielt med din kameramodell.
raakken Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Skrevet 14. juni 2006 jeg har desverre ikke fikset problemet... tenkte hotplug skulle ta det automatisk.... og at man derfor ikke trenkte å ordne på "usb-permisions"...
comicz Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Har du forsøkt å bruke gphoto2 som root(på kommandolinjen)? Det kan være det burde gjøres noen endringer i udev-regler.
raakken Skrevet 15. juni 2006 Forfatter Skrevet 15. juni 2006 comicz: du vil få din lønn i himmelen!! takker og bukker! aner ikke hvordan jeg kan endre de udev greiene, men det funker nå tilfredstillende for øyeblikket!
huf Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 (endret) Noko alà dette? http://forums.debian.net/viewtopic.php?t=477& Men eg veit ikkje om det der er nødvendig pga at det er ein usb-enheit, og du kan då lettare endre rettigheitane til dei direkte. Sjå linken i innlegget mitt over. Endret 15. juni 2006 av huf
glad Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Du må bruke gphoto2, det er bare og installere gphoto2 med din distros pakkestyrer og etterfulgt av det skriver du "gphoto2 --auto-detect -P" i terminalen, du må muligens være pålogget som root viss du ikke har rettigheter til camraet. har canon sjøl og det funker fint med gphoto2
glad Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Sjekk på denne http://wiki.archlinux.org eller http://wiki.gentoo.org du kan finne noe om udev og kamra der
Mr.Elendig Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 Kva distro køyrer du? I archlinux, som eg køyrer, så må man være medlem av ei eller fleire grupper for å ha tilgang til usb masselagringsenheter, og kamera. Ta å kikk litt på filane i /etc/udev/rules.d/ Eit lite utdrag frå min udev.rules # permissions for removable devices like cardreaders or sticks KERNEL=="sd*", SYSFS{scsi_level}=="3", SYSFS{type}=="0", NAME="%k", GROUP="storage" og eit lite utdrag frå gphoto.rules # Canon PowerShot A520 (PTP mode) SYSFS{idVendor}=="04a9", SYSFS{idProduct}=="30c1", GROUP="camera" Som du ser så må brukaren være medlem av 'storage' for å bruke kamera med "mass storage", og 'camera' for å bruke kamera i PTP modus. Du finner sikkart noko tilsvarande i den distroen du køyrer.
glad Skrevet 23. juni 2006 Skrevet 23. juni 2006 nice archlinux er bare best, bruke den selv. alt funker liksom bare
iChristian Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Du må bruke gphoto2, det er bare og installere gphoto2 med din distros pakkestyrer og etterfulgt av det skriver du "gphoto2 --auto-detect -P" i terminalen, du må muligens være pålogget som root viss du ikke har rettigheter til camraet.har canon sjøl og det funker fint med gphoto2 6365446[/snapback] Finnes det noe GUI til dette?
Mr.Elendig Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 (endret) gtkam er den "offesielle" gtk frontenden til libgphoto http://www.gphoto.org/proj/gtkam/ pacman -Sy gtkam Eventuelt så kan du prøve gphotofs som gjør det mulig å bruke eit kamera i ptp modus, på samme måte som om det var ein lagringsenhet. Endret 20. august 2006 av Mr.Elendig
comicz Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Evt. er det også gThumb, eller Digikam om man kjører KDE.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå