Gå til innhold

Multi-purpose hjemmeserver til 4 brukere


Anbefalte innlegg

Jeg kjører i dag en P3 500 med 384MB RAM og 2x250 harddisker. Maskinen kjører ClarkConnect og vi bruker den som ruter og hjemmeserver (FW/NAT, båndbreddestyring, Samba, webserver, mailserver, MySQL, Squid webproxy, VPN etc)

 

Den gamle P3-maskinen fungerer bra og har god oppetid, men den har sine ulemper. Den støyer litt for mye, har ikke SATA-kontroller (vil heller ikke ta kontrollerkort for SATA), og oppleves litt treg på visse tjenester. Harddiskplassen begynner også å bli liten, og jeg lurer derfor på å kjøpe inn ny og mer moderne HW. Kravene er:

 

-4port SATA RAID 5

-Gbit LAN (kun en port nødvendig da jeg allerede har nok av 10/100 PCI-kort)

-Kald prosessor med stille, helst lydløs kjøler (kan evt underklokke)

-Lite og diskret kabinett med plass til 4 harddisker

 

Jeg har på komplett funnet et overraskende billig oppsett som ser ut til å oppfylle mine krav:

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB

EPoX EP-5ELA3i, I915PL, Socket-775, ATX 4XSATA

Intel Celeron D 331 2.66GHz Socket LGA775, 256KB, BOXED m/vifte

Dette koster totalt kun kr 1519, og jeg ser ikke bort fra at man kan få det enda billigere på andre webshoper.

 

Fra før har jeg 2 stk Samsung P120 250GB harddisker, og planlegger å kjøpe to til av samme sort og kjøre RAID 5 på den nye serveren.

 

Spørsmål:

1. Kan oppsettet over anbefales for 24/7 hjemmeserverbruk?

2. Er den innebygde Intel RAID 5-kontrolleren på dette hovedkortet brukbar?

3. Finnes det andre og bedre løsninger for mitt bruk?

4. Hvor mye støyer boxed-kjøleren? Vil det være mulig å kjøre dette oppsettet lydløst? Vil det hjelpe å underklokke prosessoren til f.eks 2GHz?

5. Kan noen anbefale et lite, billig og diskret kabinett, gjerne med innebygd strømforsyning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I min jakt på gode, billige og små kabinetter har jeg funnet et annet oppsett, nemlig ved hjelp av Barebone-løsningen ASUS Vintage-AH1:

 

ASUS Vintage AH-1

AMD Athlon 64 3000+

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

Totalt 2273 på Komplett.

 

Jeg får altså en komplett løsning inkludert kabinett og strømforsyning til ca 750 kroner mer enn det første forslaget. Jeg mistenker også at en AMD3000+ er noe raskere og bedre enn en Celeron D 331.

 

Er det noen som har kommentarer til disse to oppsettene? Hvilket vil være best til mitt bruk (stabilt, kaldt og stille, egnet for 24/7 drift)? Har noen erfaring med ASUS Vintage AH1 (viftestøy etc)? Hva med boxed-kjøleren til 3000+?

 

Hvilken løsning ville du gått for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...