Gå til innhold

Skatteliste søk strider imot det norske lovverket.


Anbefalte innlegg

Dermed er det lovlig å lansere en norsk tlf. katalog med alle reg. tlf nr. i Norge, foruten hemmelige tlf. nr. Itillegg trengs det ikke lengre godkjennelse ifra datatilsynet for denne type virksomhet. Dette er jeg selvfølgelig takknemlig for.

 

Vedrørende skatteliste søk, så strider dette imot personvernsloven. Hvordan kan det ha seg at dette tillates, og at reglene er svært strenge for bruk av tlf. kataloger og andre internett tjenester? F.eks. auksjonssider må gyldig godkjennelse fra datatilsynet ved oppstart. Dette på grunn av viktige informasjoner tilknyttet privatpersoner. Men, er ikke skatteliste søk like personlig da, ettersom uthevede opplysninger om inntekt, og fulle navn ligger tilgjengelige ovenfor allmennheten?

 

 

Så fremt skatteliste søk fremdeles tillates, tar jeg meg æren av å gjøre det samme uten gyldig godkjenne fra landets øvrige myndigheter.

 

m.v.h

wlan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvor har du den informasjonen fra? hodet ditt?

Det er helt vanlig å gi ut skatteinformasjon, så lenge du er statsborger kan hvem som helst sjekke inntekten din osv. i diverse instanser.

Ikke bare i Norge dette utføres.

 

Hva i allverden har det å si om du kan finne ut hva naboen din tjener? Det kan jo ikke akkurat misbrukes til noe. Er bare et tall. Og forresten, det er nok 100% sikkert noen advokater som har funnet ut at dette er lovlig for årevis siden, ellers hadde de aldri gjort det.

Lenke til kommentar

Nå må vi holde oss til poenget. Hva hver av oss har i vårt eget hode, er totalt uinterresant for debatter.

 

Det jeg skrev var om hvorfor det tillates å la informasjoner tilknyttet privatpersoners skatteinformasjoner være tilgjengelige for allmennheten, når telefonkatalogen til telenor måtte be mang en gang om tillatelse, før de fikk tillatelse mot streng bevoktning av privateinformasjoner?

 

Jeg må si at de som ønsker å starte internett tjenester hvor det kreves tillatelse av datatilsynet, ikke har noen grunn til det, så fremt det åpenbart eksisterer skattelister tilgjengelig for alle som har tilgang til internett. Her kan selvsagt informasjoner som omhandler enkeltpersoner, misbrukes på lik linje med telefonkatalogens privatpersoners informasjonelle opplysninger.

 

Håper nå vet hva jeg skal frem til!

 

Quote:


Den 2002-10-10 18:03, skrev Bitex:

Og hvor har du den informasjonen fra? hodet ditt?

Det er helt vanlig å gi ut skatteinformasjon, så lenge du er statsborger kan hvem som helst sjekke inntekten din osv. i diverse instanser.

Ikke bare i Norge dette utføres.


Hva i allverden har det å si om du kan finne ut hva naboen din tjener? Det kan jo ikke akkurat misbrukes til noe. Er bare et tall. Og forresten, det er nok 100% sikkert noen advokater som har funnet ut at dette er lovlig for årevis siden, ellers hadde de aldri gjort det.



Lenke til kommentar

Dessuten å strigder skatteliste søk imot personvernsloven. Hvis du ikke aner hvor denne elementære paragrafen er å finne, oppgis adressen til norges lover nedenunder.

 

http://www.lovdata.no

 

søk etter personvernsloven.

 

 

 

 

 

Quote:


Den 2002-10-10 18:03, skrev Bitex:

Og hvor har du den informasjonen fra? hodet ditt?

Det er helt vanlig å gi ut skatteinformasjon, så lenge du er statsborger kan hvem som helst sjekke inntekten din osv. i diverse instanser.

Ikke bare i Norge dette utføres.


Hva i allverden har det å si om du kan finne ut hva naboen din tjener? Det kan jo ikke akkurat misbrukes til noe. Er bare et tall. Og forresten, det er nok 100% sikkert noen advokater som har funnet ut at dette er lovlig for årevis siden, ellers hadde de aldri gjort det.



Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-10 18:03, skrev Bitex:

Hva i allverden har det å si om du kan finne ut hva naboen din tjener? Det kan jo ikke akkurat misbrukes til noe.


 

Skurker og kjeltringer (herunder også tiggerorganisasjoner) har stor nytte av å kunne søke etter rike mennesker.

 

Poenget med offentliggjøring av skattelistene (som er hjemlet i ligningsloven § 8-8), er at Ola Nordmann skal kunne gå på likningskontoret (i tre uker etter at ligningen er klar) og sjekke at skattesystemet er rettferdig.

 

Offentliggjøring på Internett som en underholdningstjeneste bryter klart med intensjonen bak offentliggjøringen. Datatilsynet arbeider med å få slutt på dette.

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...