Gå til innhold

Formatere disken til FAT32

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Driver å trøbler litt med en server for tiden, og har prøvd med diverse OS. Tror jeg skal gå for Win98SE siden maskina er utrolig gammel. Win98SE må som kjent ha FAT32 for å fungere, og der starter problemene mine. Først prøvde jeg å formatere med Win98SE CD'n. Den surret og gikk i flerfoldige timer. Da den ble ferdeig maste den om et eller anna med "cannot read last cluster, check LBA mode." Ok, LBA mode var aktivert, og jeg skjønte i grunn ingenting.. Starter innstallasjonen på nytt, men da fikk jeg beskjed om "can not read from C:"

Å nei, tenkte jeg.. ødelagt disk? Satte disken i hovedmaskina, for å skjekke. Kjørte chkdsk, uten feil. Men, det dumme Win98SE formateringen hadde glemt 25 GiB av disken.. sikkert derfor den ikke kunne "read last cluster."

Tenkte da jeg skulle formatere disken på ny i XP for å få fortgang på sakene, men den gang ei... XP kan bare formatere i NTFS..! Hva gjør jeg nå?!

Disken er forresten en Maxtor DiamondMax 10 160GB IDE

Mvh

_Ferrari_

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ordna meg PM 8.0 og fikk formatert disken i FAT32.. får se hvordan det går nå da..

EDIT: neida.. nå står det filsystem: RAW.. Hva nå?

Endret av _Ferrari_
Skrevet (endret)

Grr.. hvorfor skal nå dette være så vanskelig.. Da prøver jeg for siste gang med Linux.. DSL!

Det funket fint! Kjoerer DSL fra den naa.

Endret av _Ferrari_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...