Gå til innhold

Klikke lyd i IDE HDD


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Harddisk som har ryki. Det er en mekanisk feil.

Den klikker et par tre ganger(ganske høyt) før den blir stille og det kommer opp en melding

om at det ike er noe opprativsystem på pcen.

 

Er det mulig og fikse dette?

Eller er det bare og kaste den og kjøpe ny?

 

Har litt data som jeg skulle hatt tak i :cry:

 

 

Håper noen kan hjelpe meg

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva du beskriver, så sviver ikke platene lenger. Hvis du er nevenyttig, så trenger det ikke være store problemet å få dette til. Det vil nok koste deg en 2000,-

 

 

Fremgangsmåten er enkel:

 

Du skaffer deg en identisk disk som den som er røket, og en ny disk hvor du kan lagre innholdet. Kaller den gamle disken A, den identiske B, og den nye C.

 

Du åpner A og B, og skrur ut selve platene fra dem begge. Du setter platene fra A inn i B, og så er det å fyre opp maskinen. Kopier alt fra plate A som er i cage B over til C. Voila.

Lenke til kommentar
Ok. Det burde vel gå ann.

 

Hvor sensetive er disse diskene for berøring,lys varme? Kan jeg ta de på kantene?

6273579[/snapback]

 

 

Diskene er ikke så sensitive som det påstås. Jeg har gjort dette flere ganger med vellykket resultat. Det jeg har gjort er å passe på at jeg er forbundet til jord, og at jeg har på hansker. Sykehushansker er nok å foretrekke. hvis du virkelig vil være på den sikre siden, kan du legge verktøy og diskene i en stor gjennomsiktig plastpose, og knytte igjen. Et lite hull i front for luft ut, og et hull i bakkant for luft inn. Så kjører du på med luft på boks, som brukes til rengjøring av elektronikk. Da får du et støvfritt område, og du tar tak i verktøyet fra utsiden av posen. Dette er vel det nærmeste du kommer en Ibas Lab ;)

Lenke til kommentar
Ok. Det burde vel gå ann.

 

Hvor sensetive er disse diskene for berøring,lys varme? Kan jeg ta de på kantene?

6273579[/snapback]

 

 

Diskene er ikke så sensitive som det påstås. Jeg har gjort dette flere ganger med vellykket resultat. Det jeg har gjort er å passe på at jeg er forbundet til jord, og at jeg har på hansker. Sykehushansker er nok å foretrekke. hvis du virkelig vil være på den sikre siden, kan du legge verktøy og diskene i en stor gjennomsiktig plastpose, og knytte igjen. Et lite hull i front for luft ut, og et hull i bakkant for luft inn. Så kjører du på med luft på boks, som brukes til rengjøring av elektronikk. Da får du et støvfritt område, og du tar tak i verktøyet fra utsiden av posen. Dette er vel det nærmeste du kommer en Ibas Lab ;)

6274088[/snapback]

 

 

Sikkert en fremgangsmåte som er mulig i praksis, men som kanskje ikke er å anbefale.... selvsagt får du ikke gjort noe særlig mer skade på disken som allerede er røket, men å kanskje ødeleggge en helt ny disk på den måten da, fysj ;)

Lenke til kommentar
Sikkert en fremgangsmåte som er mulig i praksis, men som kanskje ikke er å anbefale.... selvsagt får du ikke gjort noe særlig mer skade på disken som allerede er røket, men å kanskje ødeleggge en helt ny disk på den måten da, fysj ;)

6274147[/snapback]

 

Hvis man må ha ut infoen, og lommeboka ikke strekker til for å betale Ibas, så er det et ypperlig alternativ... Har gjort dette nå med 11 disker, og resultatet var fornøyde kunder...

Lenke til kommentar

For å finne ut av det må du opp med selve disken uansett. Hvis det er lesearmen som ikke beveger seg, må du alikevel plukke en identisk fungerende disk i fillebiter og bygge det over. Derfor mener jeg at det fortsatt er enklest å bygge over selve platelageret og ikke alle de andre komponentene. Du kan prøve å skru sammen "donordisken" etterpå, men jeg kan ikke garantere at den vil fungere over tid.

Lenke til kommentar

noen som har en maxtor personal storage 3000 ls (40 gb) til salgs eller en hd som heter 3.5" Serial ATA/133 HDD, Fireball 3-fdb 5400rpm

?

eller noen som vet hvor jeg finner sånn til salgs?

 

-det er standardkontakter på den, går det ann å bruke disken til en annen modell med samme spes. ? isåfall noen tips?

 

Samme disk ligger på den linken her men jeg vet ikke om jeg vil kjøpe helt ny,siden jeg skal plukke den fra hverandre

Endret av kasin21
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...