Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Gk.elektro Batteriladder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tolkning av Batteriladderkretsen

 

Så lenge tyristoren ((U2), og transistor Q1 ikke leder kan vi si det er "brudd" i kretsen, og det vil da ligge en spenning på 20V på basis på Q4, "nok" spenning til at Q4 vil åpne for fullt.. Dette fører igjen til at Q3 vil åpne slik at det kan gå strøm til batteriet.

 

Når batteriet er oppladdet vil det begynne å utvikle varme, noe som fører til at det begynner å gå en strøm igjennom termistoren (R3 = NTC = Negativ Tempratur Coficient). Denne strømmen går så inn på styreelektroden på tyristoren, og tyristoren vil da begynne å lede strøm.

 

Når tyristoren leder vil ikke lenger batteriet ladde, slik av vi ungår overoppladdning.

 

Q1 og R2 er et kortsluttningsvern som skal beskytte den yttre belastningen (batteriet) mot kortslutning. Dette vernet fungerer slik at transistor Q1 vil åpne når det blir ett spenningsfall større en 0,5V over R2. Spenningsfall på over 0,5V over R2 vil vi få når strømmen gjennom R2 er større en 735mA ( IR2=UR2/R2 = 0,5V/0,68Ohm).

 

Strømmen igjennom tyristoren vil ikke påvirke Q1, da spenningsfallet over R2 vil være for lite til å åpne Q1. Strømmen gjennom tyristoren vil være på 35,7mA(IU2= U/R1 = 20/560).

 

Eneste mulighet, slik jeg ser det, for å få tyristoren til å slutte å lede slik kretsen er bygd opp, er faktisk å kortslutte batteripolene, eller å trekke ut stikkontakten.

 

Noen som har kommentarer til min tolkning? :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...