Gå til innhold

XHTML vs. HTML


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Grunner til å gå over fra HTML til XHTML:

  • - Unlike HTML, XHTML can be extended to include new markup. For instance, there are already extensions that add elements for vector graphics and mathematical formulas.
     
    - By using XHTML you future-proofing your Web pages to take advantage of all the latest and greatest browser advances to come. Your pages are also more likely to work on mobile devices and a variety of browsers.
     
    - XHTML gives you the benefits of XML (which is great for storing large, structured document collections) along with the benefits of HTML, such as CSS for creating presentation.
     
    - XHTML is becoming the language of choice for browsers on mobile devices and cell phones. In the future, XHTML is going to let us pick and choose the parts of the language we want to support in each mobile device, as well.
     
    ------------ Til hit har jeg prøvd å oversette i spoileren under ------------
     
    - There´s already a lot of data and information written in XML, and it´s more easily transformed into XTHML than to HTML. So, we´ll be able to get all that information on the Web more easily with XHTML.
     
    - XHTML´s strict syntax allows aural screen readers and other browsers for the visually impaired to more easily consume Web content.

Kilde er O'REILLY sin bok "Head First HTML with CSS & XHTML".

 

Mitt forsøk til oversette til norsk (ord i parantes er der jeg er veldig usikker på om jeg har oversatt riktig):

 

  • - Til forskjell fra HTML, kan XHTML blir utvidet til å inkludere ny struktur (markup). For eksempel, en utvidelse (extension) som legger til elementer for vektor grafikk og matematiske formler.
     
    - Når du bruker XHTML i dine hjemmesider, klargjør du dem for å ta fordel i de siste og beste nettleser fremskrittene (advances) som kommer.
     
    - XHTML gir deg fordelene som XML har (som er flott for å lagre store, strukturerte dokument samlinger) sammen med fordelene som HTML har, slik som CSS.
     
    - XHTML kommer til å bli språket som blir brukt i mobile enheter (mobile device). I fremtiden, kommer XHTML til å la deg plukke og velge de delene av språket du ønsker å støtte i hver mobile enhet (mobile device).

 

 

Kan noen komme med konkrete eksempler av XHTML som ikke støttes i IE (slik at jeg kan få testet dette selv)?

Lenke til kommentar
da bl.a h1, h2 ikke vil støttes i XHTML 2.

6269178[/snapback]

Er du sikker? Jeg finner nemlig dette.

6269920[/snapback]

Gjøk, hadde du lest hadde du sett at det står at det ikke vil støttes.

6270735[/snapback]

Hvor i alle dager står det da? Jeg har lest gjennom den biten i linken min 4 ganger, men kan ikke finne noe om at Hx ikke støttes. H1, H2, H3,...H6 står faktisk i tabellen i begynnelsen.
Lenke til kommentar
Kan noen komme med konkrete eksempler av XHTML som ikke støttes i IE (slik at jeg kan få testet dette selv)?

6353024[/snapback]

IE støtter ikke mime: applikation/xhtml (eller noe).

XHTML 1.0 kan både sendes som applikation/xhtml og text/xhtml (som IE greier å lese).

XHTML 1.1 må sendes som applikation/xhtml.

Lenke til kommentar

Når jeg går inn på firefox.no med IE så vises alt like bra som i Mozilla Firefox (untatt det at teksten er en smule fetere i IE). Alt fungerer også. Og firefox.no bruker application/xhtml+xml

 

Ref. til firefox.no sin kildekode:

<meta http-equiv="Content-Type" content="application/xhtml+xml; charset=utf-8"/>

 

Jeg kan heller ikke se at den linken endrebjorsvik linket til sier at nummererte overskrifter ikke støttes.

There are two styles of headings in XHTML: the numbered versions h1, h2 etc., and the structured version h, which is used in combination with the section element.
Endret av jibbelars
Lenke til kommentar
Når jeg går inn på firefox.no med IE så vises alt like bra som i Mozilla Firefox (untatt det at teksten er en smule fetere i IE). Alt fungerer også. Og firefox.no bruker application/xhtml+xml

 

Ref. til firefox.no sin kildekode:

<meta http-equiv="Content-Type" content="application/xhtml+xml; charset=utf-8"/>

6353427[/snapback]

Har du skjekket med IE leser. Da får man text/xhtml.

Det er mulig de bruker et script får å finne ut hvilken nettleser du bruker og dermed sender riktig mime.

 

Jeg kan heller ikke se at den linken endrebjorsvik linket til sier at nummererte overskrifter ikke støttes.
There are two styles of headings in XHTML: the numbered versions h1, h2 etc., and the structured version h, which is used in combination with the section element.

6353427[/snapback]

Vis du faktisk leser artikkelen nøye vil du se at taggene h1, h2 osv. er bort. De er erstattet av section tagger:

<body>
<h>This is a top level heading</h>
<p>....</p>
<section>
   <p>....</p>
   <h>This is a second-level heading</h>
   <p>....</p>
   <h>This is another second-level heading</h>
   <p>....</p>
</section>
<section>
   <p>....</p>
   <h>This is another second-level heading</h>
   <p>....</p>
   <section>
       <h>This is a third-level heading</h>
       <p>....</p>
   </section>
</section>
</body>

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Det står ikke noe sted at nummererte overskrifter ikke støttes. Det du siterte var jo eksempelet på hvordan man brukte h taggen sammen med section taggen, som jeg forsto var en ny måten å lage overskrifter på i tillegg til den gamle måten.

 

Det sto jo at det finnes TO typer overskrifter i XHTML (og her er det verson 2 som diskuteres). Står ingenting om at h1, h2, osv ikke støttes.

Endret av jibbelars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...