Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spm/råd om bygging av firewall!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg kom over en artikkel vedr. bygging av en firewall

Er det noen der ute som har råd og litt peil. Har sett litt på Linux Devil men syns den ikke ga så mye tilbake som jeg håpet. Jeg er ikke flink i Linux så vis det finnes en som kan legges på flash card og konfig settingen på en usb stick hadde det vært fint å få vite det.

 

Har tenkt til å bygge firewallen av et hovedkort som dette. Det er pga. at den ikke tar så stor plass da. Vil gjerne ha råd om bygging av firewallen og dens komponenter også samt pris...

 

Håper noen der ute kan hjelpe meg.

Endret av Micro80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke det du vil høre, men jeg er ingen tillhenger av sånne spesialtipassede linux distribusjoner til å kjøre på routere/brannvegger. De er ofte en del begrenset og vanskelige å tilpasse selv. Jeg vil anbefale deg at du lærer deg linux fra bunnen, f.eks ved å legge inn Slackware og lese en del linux howtos og begynne å leke deg med iptables. Da lærer du alt mye bedre og får en brannmur du har total kontroll over.

Lenke til kommentar

Clarkconnect kjører fint på VIA EPIA. En liten tråd om det her

Og dersom Clarkconnect klarer det, klarer IpCop også det.

 

Dersom du skal ha en VIA EPIA pc kan kanskje denne være noe for deg. Den har dual LAN, så den egner seg finfint til Router/Firewall/Gateway osv...

Fyr opp dette på ett compact flash minnekort via en IDE til Compact flash adapter og du har en utrolig stillegående maskin.

Lenke til kommentar

En brannvegg med VIA C3 og mini-itx er ikke så dumt hvis du har råd og vil bygge nytt. Ofte kan C3-en kjøles passivt og det er gjerne positivt med tanke å støy. Det følger gjerne med en pci-riser slik at du kan få på plass ett ekstra pci-kort.

 

Med hk, disk, mini-itx kabinett med ekstern PSU, slimline CD/DVD-rom kommer du fort opp i ca. 4000kr,- Se på komplett.no for priser.

 

I praksis trenger du ingenting mer enn en gammel PII/P3 for å ha en ok brannmur og slikt kan du ofte få tak i gratis. Men må jo innrømme at mini-itx er kjekt :) Angående linux-distro fungerer IPcop utmerket til å begynne med, selv om du vil lære mye mer med en mer typisk distribusjon som f.eks. Debian. Men jeg ville kanskje ikke ha startet eksperimenteringa på en brannmur da denne helst bør være greit satt opp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager Zenit for at jeg ikke så svaret ditt med en gang.

Har sett litt på komplett sin side men finner ikke noe greit kabinett.

Tenkte å ha tilgang til fire LAN porter og boote på compact flash card. Mye raskere det. Kunne gjerne vært skrive beskyttet for å hindre overskrivelser da men men. Veit ikke om det går an på IPCop. Syns IPCop var fin, litt trøbbel med oppdatering fra 1.4 til1.4 med patch. Den likte ikke filen jeg hadde. Noen andre vært borti det eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...