Gå til innhold

Ny Laptop, men Hvilken?


Anbefalte innlegg

Hei,

Skal kjøpe meg Laptop, men vet ikke hvilken.

 

Foreløbig står det mellom 2 modeller.

 

1. Dell XPS m1210 - 2GB ram, 2.16GHz, 100GB

 

Dell XPS m1210

 

og

 

2. Sony Vaio SZ281P/X - 2GB ram, 2GHz, 120GB

 

Sony Vaio SZ

 

Laptopen skal brukes mye til redigering av film osv.

Jeg skal bestille den fra USA, og skal bruke ca 20.000.

 

Hvis noen vil foreslå andre modeller så har jeg noen kriterier:

- Mellom 12" og 13.3"

- Core Duo CPU - minimum 2GHz

- Minimum 1GB ram

- Mellom 15.000 og 20.500,-

 

men hittil står det som sagt mellom nevnte modeller.

Hva syntes dere?

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg blir enkli litt sjokkert over skjermstørrelsen, men du skal kanskje ikke bruke den til spill, eller? :p anyway så var det fine specs på lappene...

 

og forresten, jeg bestilte for 26 timer siden denne laptopen: Asus A6JA-Q028P/NOR...

 

den har 1.83 GHz CoreDuo (klokke opp til 2?) og jeg bestilte ekstra ram, som står som tilbehør der, for 800 kr ekstra, totalt ligger det på 14 473.54,- altså under 15k,- inkl frakt...

 

det er altså mitt bidrag av en sikkert kommende haug av forslag... bruttern kjøpte samme lappen, fra første partiet som kom til norge, og utifra det jeg har lest/hørt om så har alle de etterfølgende partiene blitt utsolgt nesten med en gang partiet kom til landet... poppis lappis, altså... :p

 

vurdér i det minste, velg selv, for det var ganske fine lapper du hadde valgt ut ;)

 

edit: med den ekstra RAMen ble det 2 GB.... :innocent:

 

edit2: farsken, enda en edit, jeje

 

bare lurte på om du hadde sett på XPS m1710? det burde se ut som en verdig kandidat... ;)

 

men hva skal du egentlig BRUKE denne laptopen til?

 

-bareid

Endret av enema
Lenke til kommentar
bare lurte på om du hadde sett på XPS m1710? det burde se ut som en verdig kandidat... ;)

 

men hva skal du egentlig BRUKE denne laptopen til?

 

-bareid

6244100[/snapback]

 

Så på m1710, ja, men jeg vil ha noe mellom 12", og 13.3"... liker størrelsen, og skal selvfølgelig unne meg en større LCD skjerm ved siden av å koble til (vet at XPS'en ikke har DVI), driter egentlig i det :p

 

Pcen skal brukes i studier, skal studere film, så trenger noe under forelesninger, og til redigering, filmproduksjon og lignende. Selvfølgelig litt film-titting, og av og til litt spilling.

 

Men takk for svar :)

Lenke til kommentar
Om den er så svær kan du vel like godt kjøpe stasjonær? Men ellers såg dei ganske like ut på specsa :)

 

Koffor skal du kjøpe fra USA då du kan få like gode (og kanskje billigare) fra Norge?

6245169[/snapback]

 

en stasjonær kan jeg vel ikke ha med meg på forelesninger ;) ? Kjøper fra USA fordi

1. Sony Vaio selges ikke i Norge, sånn egentlig.. man kan få det via noen få selskaper, men dyrt som faen:)

 

2. Å kjøpe XPS fra usa blir som å kjøpe uten moms i norge, sparer en 4000.

Lenke til kommentar

Et veldig vanskelig spørsmål du setter opp her! Jeg har allerede valgt XPS m1210 (den kommer om noen dager), men det var av spesielle årsaker.

Det er mange like spesifikasjoner på disse pc'ene men det som ville talt for Sony, er for meg at den er noe lettere selv om den har større skjerm, noe som betyr at den er endel tynnere. Hvis du har sett på XPSen fra siden vil du se at den er vesentlig tjukkere enn andre ultraportable, og å kalle den ultraportabel (jeg vet at du ikke gjorde det, men enkelte gjør det) ville vært i overkant høflig mot den. Det som er bra med m1210 er webcamet. Jeg tror det vil være til mer nytte enn hva folk egentlig tror. Noen sier at det kun vil være en gimmick, men tenk hvor deilig der er å kunne ta opp forelesningen en dag du er sliten og ikke gidder å ta notater da!

Helst ville jeg hatt en test av batterikapasitet før jeg hadde tatt valget, i tillegg til at jeg ville funnet ut om jeg ville ha 12"/13,3". Husk at også MacBook finnes!

Uansett er dette to utrolig gode pc'er med tanke på allroundbruk, og ja, de er av de beste av 12" og 13,3" på markedet nå.

Lenke til kommentar

Tusen takk for bra svar, bare for å få dette ut i det åpne: Apple produkter kan brenne, sånn :p

 

Når det gjelder XPSen så har Dell.com en greie, du får 9 cell batteri til prisen av en 6 cell.. lettere sagt mer batteri. Men, 9 cellen ville stå ut av pcen bak, noe jeg i hvertfall syns er grisestygt... men til og med med et 6 celle batteri tror jeg XPS holder litt lengere.

 

Genialt det med å ta opp forelesning, det hadde jeg ikke tenkt på....

Men jeg har ingen anelse om hvilken jeg skal velge, har lyst på begge, men en ting som drar meg mot XPS'en er at den er vesentlig billigere, den koster meg 16.300kr, med 2.16Ghz (Sonyen - 19.200kr med 2GHz).

 

Men alikevel er sonyen så fin, døds tynn, lett... carbon deksel..osv

Lenke til kommentar

Den er jo veldig tung då! Skal du ha noke med på forelesning kan du jo alltids ta begge om du skal bruke så masse, for så masse ytelse gir en del lyd som vil gjere det ukonfortabelt (<-- er det ordet rett skrive?) å sitte der.. Skal du ha noke så kan jo den her som gir veldig masse for pengane! :w00t: Så kan du kjøpe en masse bedre stasjonær til spel en den du har funne uten at eg veit kor masse det er i krone :hmm:

 

Men det er jo sånn eg tenker :):thumbup:

 

EDIT: Men husk at det finst masse billigare som funka fint til forelesning og sånne ting som du skal ha med en bærbar på! (Det finst nye til 5000, og brukte masse billigare)

 

her er link

Endret av maskot
Lenke til kommentar
Den er jo veldig tung då! Skal du ha noke med på forelesning kan du jo alltids ta begge om du skal bruke så masse, for så masse ytelse gir en del lyd som vil gjere det ukonfortabelt (<-- er det ordet rett skrive?) å sitte der.. Skal du ha noke så kan jo den her som gir veldig masse for pengane!  :w00t: Så kan du kjøpe en masse bedre stasjonær til spel en den du har funne uten at eg veit kor masse det er i krone  :hmm:

 

Men det er jo sånn eg tenker :):thumbup:

 

EDIT: Men husk at det finst masse billigare som funka fint til forelesning og sånne ting som du skal ha med en bærbar på! (Det finst nye til 5000, og brukte masse billigare)

 

her er link

6245324[/snapback]

Det at disse maskinene lager mye lyd ved vanlig bruk er bare tull. Intel Core Duo maskinene har vist at ved surfing og enkel notatsriving går viften på en minimal hastighet (om den går rundt i det heletatt!). Når man spiller eller driver med tyngre oppgaver som krever at det forholdsvis kraftige skjermkortet (til å være 12") blir det straks mer lyd. Selv tror jeg ikke lyden kommer til å være noe problem i det heletatt på min XPS.

Jeg er fullstendig klar over at det finnes hundrevis av maskiner som er mye billigere enn den PC'n jeg har valgt å kjøpe og den PC'n bennern til slutt kommer til å kjøpe, men hvis man har lyst på maks ytelse, stabilitet, kvalitetsfølelse, holdbarhet, service og fysisk størrelse er man nødt til å betale for det.

 

Til bennern:

Med tanke på kvalitetsfølelse, og da mener jeg det ytre, vil du nok helt si at Sonys laptop er penere. Når det kommer til selve kvaliteten på laptopen er jeg litt mer usikker, rett og slett fordi jeg ikke har tatt i noen av de to.

 

Her er det en test og sammenligning av m1210, SZ og andre laptoper i samme sjanger.

 

PS: Apple er ikke min favoritt heller :cool:

 

Edit: Batterilevetiden på m1210 ser ut til å være en del bedre enn på SZ ja, og det 9-cellers batteriet vil som du sier stikke ut litt. Jeg synes ikke det har så mye å si, jeg kommer til å bruke det 6-cellers batteriet mest uansett.

 

Ellers må jeg bare spørre om SZ har Bluetooth eller ikke. Hvis den ikke har det, synes jeg det er et ankepunkt.

Endret av mack_
Lenke til kommentar
Den er jo veldig tung då! Skal du ha noke med

PS: Apple er ikke min favoritt heller :cool:

6245398[/snapback]

 

Go Mack :D hehe, og godt argumentert! XPS'en tror jeg er mye mer robust, hvis klumsete jeg mister sonyen i bakken så tror jeg den går til helvete, derimot XPS'en ser og virker mer robust ut!

 

og flotte sammenligninger, XPS'en har bedere specs på alt utenom Vekt :) og tykkelse :p

Endret av bennern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...