Gå til innhold

Går det ann å få 99 fps på CS:C ?..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Why not? Du kan få så mye du bare vil med riktig hardware, får selv rundt 300.

6227108[/snapback]

I CS:S så er 60FPS like flytendes som 300 så skjønner ikke hva du skal med så mye?

Skrevet (endret)

Selv om skjermkortet klarer å rendere 300 bilder pr sekund vil han jo fortsatt ikke få se flere enn hva oppdateringsfrekvensen på skjermen hannes er satt til; mellom 60 og 100 Hz.

Ordet FPS har blitt myteoppspunnet. Folk tror de spiller bedre jo høyere den er - selv om skjermene ikke har noen fysiske forutsetninger til å vise alle disse bildene.

Nei, 75 Hz på skjermen med vsync påslått er tingen. Får max 75 FPS, men den ligger der stabilt og spillet kjører griseglatt selv om den ikke er over 100.

PS til trådstarter: Dersom du få max. f.eks 75 FPS er det fordi vsync er påslått og skjermen din kjører på 75 Hz. Skrur du av vsync vil du få så mange FPS skjermkortet ditt er i stand å rendere, men da vil du også få "tearing" fordi skjermen ikke er synkron med framebufferen til skjermkortet.

Endret av skag1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Problemet er at av og til får jeg FPS drops.. og jeg havner ned på 10-20 fps .. :( Dette skjer bare på CS:S , ingen andre spill.. kjører WoW fint. HL 2 også. det som er litt rart syns jeg.. :ohmy:

Skrevet

Det kan være en bakgrunnsprosesser som plutselig stjeler store deler av prosessorkrafta for et øyeblikk, slik at CSS får lide av dette i en kort periode.

Du kan prøve å kjøre spillet i Windows Mode på litt lavere oppløsning enn skrivebordet. Og så har du oppe Task Manager (CTRL+ALT+DEL) som du kjører under CSS-vinduet, men slik at du kan se prosessorbruk. CSS skal ligge over 75% stort sett hele tiden, men dersom denne synker kraftig, og et annet program viser over 50%-75% prosessorbruk, så har du funnet syndebukken.

Men det kan også være at fysikkmotoren i CSS, Havok, får en liten glipp og gjør noe som krever store mengder prosessorkraft for å fullføre i tide. Jeg mener å huske CSS har en valgmulighet for hvor avansert fysikk man ønsker i Options. :hmm:

Skrevet
Det kan være en bakgrunnsprosesser som plutselig stjeler store deler av prosessorkrafta for et øyeblikk, slik at CSS får lide av dette i en kort periode.

Du kan prøve å kjøre spillet i Windows Mode på litt lavere oppløsning enn skrivebordet. Og så har du oppe Task Manager (CTRL+ALT+DEL) som du kjører under CSS-vinduet, men slik at du kan se prosessorbruk. CSS skal ligge over 75% stort sett hele tiden, men dersom denne synker kraftig, og et annet program viser over 50%-75% prosessorbruk, så har du funnet syndebukken.

Men det kan også være at fysikkmotoren i CSS, Havok, får en liten glipp og gjør noe som krever store mengder prosessorkraft for å fullføre i tide. Jeg mener å huske CSS har en valgmulighet for hvor avansert fysikk man ønsker i Options.  :hmm:

6464428[/snapback]

Tusen takk skal du ha :p skal finne ut av det :tease:

Skrevet
PS til trådstarter: Dersom du få max. f.eks 75 FPS er det fordi vsync er påslått og skjermen din kjører på 75 Hz. Skrur du av vsync vil du få så mange FPS skjermkortet ditt er i stand å rendere, men da vil du også få "tearing" fordi skjermen ikke er synkron med framebufferen til skjermkortet.

6231221[/snapback]

Hva er "Tearing"? Leste i wiki at det var at bildet kunne bli utydelig på den måten at man kan se "dobbelt". Forsto jeg det rett?

Skrevet
Hva er "Tearing"? Leste i wiki at det var at bildet kunne bli utydelig på den måten at man kan se "dobbelt". Forsto jeg det rett?

Deler av bildet som nettopp ble rendera kan henge igjen i noen øyeblikk slik at du ser både det og det nye bildet samtidig. F.eks er øverste del av bildet slik du så den for noen ms siden, mens den nedre delen er helt fersk. Snu deg fort i ring uten vsync så kan du ofte se det.

Skrevet

Deler av bildet som nettopp ble rendera kan henge igjen i noen øyeblikk slik at du ser både det og det nye bildet samtidig. F.eks er øverste del av bildet slik du så den for noen ms siden, mens den nedre delen er helt fersk. Snu deg fort i ring uten vsync så kan du ofte se det.

6499030[/snapback]

Ja slik ja.. Tror jeg ser noe slikt i Prey Demo helt på starten når mannen vifter med hodet så henger det igjen som noen vannrette striper. Slik du mener?

Skrevet (endret)

6499008[/snapback]

CRT-skjermer (gamle bilderørsskjermer) tegner fra toppen og nedover.

Om oppdateringsfrevensen er satt til 75 Hz vil den oppdatere bildet på skjermen 75 ganger per sekund ved at den tegner fra toppen og nedover 75 ganger per sekund. Dersom skjermkortet renderer i en annen frekvense vil det fort skje at skjermkortet bytter bilde mens skjermen holder på å tegne seg nedover. Da vil skjermen plutselig begynne å tegne et nytt bilde på samme syklus som det gamle bildet ble tegnet på, og dermed får du det gamle bildet øverst og det nye bildet nederst vist på skjermen. Siden man ofte opererer med 75 Hz og oppover går dette veldig, veldig fort, men man kan veldig enkelt se at det blir en markant kant mellom det gamle bildet og det nye bildet dersom det er stor forandring mellom bildene. Det vil da se ut som om bildet har revnet, derav "tearing".

Når man skrur på vertikal synkronisering vil skjermkortet ikke bytte bilde før skjermen begynner på neste tegnesyklus. Dermed vil skjermen kun motta og tegne hele bilder. Dette gjelder selv om renderingsfrekvensen (antall FPS, bilder per sekund skjermkortet tegner) er lavere enn hva skjermen opperer med.

Men desto raskere skjermkortet klarer å rendere, jo mindre tearing får en om man spiller uten vsync. Men mye av arbeidet skjermkortet gjør da går jo til spille fordi det aldri blir vist på skjermen.

100 FPS er mer enn nok mener jeg. Å ha over 300 FPS er bare tull uansett hvilken type skjerm man har; både CRT og LCD er rett og slett for trege til å vise 300 bilder pr sekund. Og det hjelper heller ikke på lag, måtte det være pakketap over nettverket eller at skjermkortet har får lav fillrate for å holde seg over 100 FPS i enkelte områder av et brett.

Endret av skag1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...