Gå til innhold

Liten, sterk bærbar


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da min kjære gamle stasjonære PC døde pga. overklokking for noen måneder siden, skal jeg nå gå til innkjøp av en ny datamaskin. Jeg har bestemt meg for at jeg nå vil ha meg en bærbar PC, da det ikke er så mye gaming lenger, men mest "vanlig bruk" den kommer til å bli brukt til. Jeg kommer kommer nok også til å drive litt tung bilde- og videoredigering på maskinen, så det må være en kraftpakke. Når jeg er skal den kobles til tastatur, mus og to skjermer i tillegg til en ekstern harddisk.

 

Jeg har aldri helt klart å sette meg inn i den bærbare verden, da jeg ikke har hatt behov for en ny datamaskin siden julen 2004. Men nå er altså tiden inne.

 

Jeg har noen spørsmål jeg gjerne vil ha svar på, og jeg nummerer de slik at det blir mest oversiktelig.

 

1. Jeg har fått anbefalt at jeg bør kjøpe en prosessor med dobbel kjerne. Er det kun Intel Core Duo som er dobbelkjerne, eller har AMD noe tilsvarende? Hva er i så fall å anbefale? Og til slutt, hva er fordelene med dobbelkjerne-prosessor?

 

2. Er det noe forskjell på merker i forhold til kvalitet / ytelse / pris? Hva anbefaler du?

 

3. Hvilken bærbar PC ville dere valgt, uavhengig av pris, hvis den burde inneholde følgende funksjoner/kvaliteter:

- Dobbeltkjerneprosessor

- Minimum 1024MB ram

- 12" eller 13" skjerm

- DVD-brenner

- Trådløst nettverk, bluetooth og minnekortleser integrert

 

Når jeg skriver inn dette i prisguiden her på hardware.no, får jeg opp Fujitsu Siemens Amilo Si1520, Acer TravelMate 3012WTMi og Asus W5F. Hvilken ville dere valgt av disse, og finnes det andre aktuelle modeller for meg?

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må være en maskin med windows platform? Hvis ikke så anbefaler jeg deg MacBook! Du ikke finner mer fleksibel, kraftig, stilig, ready-out-of-the-box med innebygd kamera, bluetooth og wifi skal jeg si deg. Alt dette for 10K :)

 

Men! den har ikke dedikert skjermkort...hvis du kan leve med det så er MacBook et godt kjøp :)

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...?family=MacBook

Lenke til kommentar

Acolyt3: Takk for svar, men jeg "må" nesten ha en 12" eller 13". Noe av poenget er at jeg vil ha det "skikkelig bærbart", ikke "flyttbart" eller noe som fort blir litt stress å ta med!

 

Jarek og euroshopper: Takk for svar begge to! Jeg har ABSOLUTT vurdert MacBook, men jeg vet ikke helt om jeg vil satse på det. For det første så er det VELDIG dyrt med ekstra ram, så vidt jeg har forstått. For det andre er det litt lite kompatibelt på det generelle, selv om jeg vet at det meste som kan fås til Windows, etterhvert også blir laget til Mac.

 

Jeg er klar over Mac, og vurderer det.. Hva er eventuelle for og i mot?

 

Og hvis dere skulle velge den ultimate bærbare PC'en (med 12" eller 13" skjerm, veldig vesentlig det), hvilken ville det være?

 

Tusen takk for kjappe svar så langt. Jeg skal ikke handle før om en måned, men er _veldig_ i tvil om hva jeg skal handle :hrm:

Lenke til kommentar

Den Cinet bærbare PCen virket veldig bra. En 15" skjerm kan godt være ultraportabel (som det kalles). Er ikke noe problemer å dra med seg en slik bærbar PC (kommer ann på hvor tykk den er. Sjekk tyngden på PCen også).

 

Acolyt3: Hvis du kjøper den PCen ta å skriv litt om hvordan den er. Kunne selv valgt å kjøpe den. Ville helst foretrukket hvis skjermen var WSXGA i stedet for WXGA. Hører det gir en bedre skjermkvalitet. Hos Dell koster det ca 1000kr ekstra å få en S "Ultra Sharp" istedet for vanlig WXGA.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Det må være en maskin med windows platform? Hvis ikke så anbefaler jeg deg MacBook! Du ikke finner mer fleksibel, kraftig, stilig, ready-out-of-the-box med innebygd kamera, bluetooth og wifi skal jeg si deg. Alt dette for 10K :)

 

Men! den har ikke dedikert skjermkort...hvis du kan leve med det så er MacBook et godt kjøp :)

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...?family=MacBook

6222952[/snapback]

 

husk at du kan kjøre windows på de nye macene bare å legge inn boot camp ;)

Lenke til kommentar
Den Cinet bærbare PCen virket veldig bra. En 15" skjerm kan godt være ultraportabel (som det kalles). Er ikke noe problemer å dra med seg en slik bærbar PC (kommer ann på hvor tykk den er. Sjekk tyngden på PCen også).

 

Acolyt3: Hvis du kjøper den PCen ta å skriv litt om hvordan den er. Kunne selv valgt å kjøpe den. Ville helst foretrukket hvis skjermen var WSXGA i stedet for WXGA. Hører det gir en bedre skjermkvalitet. Hos Dell koster det ca 1000kr ekstra å få en S "Ultra Sharp" istedet for vanlig WXGA.

6226774[/snapback]

får den i dag så kan godt skrive litt om den. :)

Lenke til kommentar
Hvis ikke så anbefaler jeg deg MacBook! Du ikke finner mer fleksibel...

6222952[/snapback]

husk at du kan kjøre windows på de nye macene bare å legge inn boot camp ;)

6226836[/snapback]

Jepp, det var jeg faktisk klar over! Det er derfor jeg kjøper den for å erstatte min gamle stasjoner (AMD, XP SP2)

 

MacBook (tidligere iBook) har aldri vært så aktuell å kjøpe som nå med sin Intel Core Duo som kan kjøre windows. Nye MacBooken er laget med hatch for RAM og HDD noe som gjør oppgradering til en lek!

 

RAM installering

MacBook kjører XP

Minne til MacBook

https://prisguiden.no/product.php?productId=40431

 

[Edit]

Forslaget til Acolyt3 var ikke dårlig...hm interessant

Endret av euroshopper
Lenke til kommentar
Den Cinet bærbare PCen virket veldig bra. En 15" skjerm kan godt være ultraportabel (som det kalles). Er ikke noe problemer å dra med seg en slik bærbar PC (kommer ann på hvor tykk den er. Sjekk tyngden på PCen også).

 

Acolyt3: Hvis du kjøper den PCen ta å skriv litt om hvordan den er. Kunne selv valgt å kjøpe den. Ville helst foretrukket hvis skjermen var WSXGA i stedet for WXGA. Hører det gir en bedre skjermkvalitet. Hos Dell koster det ca 1000kr ekstra å få en S "Ultra Sharp" istedet for vanlig WXGA.

6226774[/snapback]

får den i dag så kan godt skrive litt om den. :)

6227140[/snapback]

Glem det. jeg får den visst ikke før i morgen allkevel... :(

Lenke til kommentar

Takk for mange svar! Jeg er forøvrig klar over at 15"-ere kan være ultraportable, men jeg likevel gå for en av de minste. Har ikke behov for stor skjerm, da jeg har dette hjemme.

 

Acolyt3: Selv om jeg akkurat har sagt at jeg kun vil ha 12" eller 13", så kan du godt skrive litt om den når du får den. Jeg er ikke helt stengt for påvirkning utenfra ;o)

Lenke til kommentar

Ja da fikk jeg den altså i går allikevel. Så jeg skal skrive litt om de jeg.

 

Ja det var jo en skikkelig kraftpakke jeg fikk. Den tar WoW og Sims 2 helt glatt på full grafikk, så den er utrolig sterk. Jeg hadde litt problemer med lyden men det var bare en utdatert driver. Utrolig flott skjerm, for den er blank og ikke matt som mange andre er. Sitter på den nå faktisk og har sittet her i ca 1 time, spilt litt wow, hørt musikk og fortsatt er det 1 og en halv time igjen.

Den er absolutt å anbefale :)

Lenke til kommentar

For å si det som det er; norsk tastatur, temparatur og støynivå er helt uinteressant for meg :)

 

Den Sony'en, finnes den hos norske nettbutikker eller butikker? Finner den ikke noe sted etter ett raskt søk nå nettopp.

 

Takk for linkene ang. mac-ram, euroshopper. Veldig informativt :D

Lenke til kommentar

Sony'en så RÅ ut. Kanskje for rå til mitt bruk og min lommebok :D

 

Nå har mange snakket så godt om Mac at jeg faktisk vurderer det seriøst. Hva er deres erfaringer med Mac i forhold til webdesign og koding osv. Finnes alle de kjente programmene til Apple også (MX-programmene osv)?

 

Takk for mange svar og anbefalinger så langt. Veldig god hjelp :)

Lenke til kommentar
Finnes ikke i norge, men kan kjøpes fra sonystyle.no bare du velger land som finland, sverige eller noe.

Hmm.. noen som faktisk har fått til å kjøpe en Vaio bærbar fra en ikke-norsk del av sonystyle.com? Såvidt jeg kan skjønne går det bare an å få varene levert til det landet man er inne på sidene til.

Lenke til kommentar
Hmm.. noen som faktisk har fått til å kjøpe en Vaio bærbar fra en ikke-norsk del av sonystyle.com? Såvidt jeg kan skjønne går det bare an å få varene levert til det landet man er inne på sidene til.

6248846[/snapback]

Funket ifjor ihvertfall.

Sendte mail til Sverige og spurte om de kunne sende den til Norge, det gikk greit. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...