arnt83 Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Jeg har en audi 100 med 2,3 motor.. noen som har tips for å få mest mulig ut av denne motoren? Gjerne linker og priser. Har tenkt å kjøpe en remus effektpotte til 4000,- men jeg har også sett en simons-potte til 2200,- hvilke burde jeg velge? Skal jeg installere konfilter (er det enkelt?) Finnes det noe chiping av denne motoren som er verdt å utføre?
Nazgarot Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 (endret) Jeg har en audi 100 med 2,3 motor.. noen som har tips for å få mest mulig ut av denne motoren?Gjerne linker og priser. Har tenkt å kjøpe en remus effektpotte til 4000,- men jeg har også sett en simons-potte til 2200,- hvilke burde jeg velge? Skal jeg installere konfilter (er det enkelt?) Finnes det noe chiping av denne motoren som er verdt å utføre? 6211534[/snapback] Dersom motoren har turbo får du mye igjen for chiptrimming, men det er uansett verdt å tenke på da det gir renere og mer effektivt forbruk i tillegg til mer effekt. K/N konfilter er å anbefale for turbomotorer, og motorer med annen trimming. Med orginalmotor oppnår du skjelden mer en godlyd og økt slitasje grunnet feil blandingsforhold luft/drivstoff. Men er motoren gammel er kanskje ikke slitasje det du tenker mest på, og i så fall er du garantert mye godlyd! (Konfilter bør monteres med skjerming slik at det ikke suger veistøv og varmluft fra motoren. Dette kan gjøres på mange måter, men på norske forhold med mye veistøv fra piggdekk vil jeg anbafale å bygge det inn i en boks som er åpen mot grillen, og eventuelt kle åpningen med et lag "tynn strømpebukser" for å fjerne det verste veistøvet.) Effektpotte er lite vits på en motor uten at du gjør andre tiltak. Også her får du godlyd, men kan i verste fall oppleve reduskjon i effekt, men kombinert med K/N filter (orginalmontasje eller kon) så kan det gi en marginal økning i effekt og gjøre mye for imaget. NB: K/N filter for orginalmontering kan være å anbefale hvis du ikke er for fingernem... Fås bla kjøpt fra NBS -Espen D- Endret 23. november 2006 av Nazgarot
Rebel-Rider Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Nazgarot: Det er fint at du ønsker å gi tips men noe av det du skriver er ikke helt riktig. K/N filter øker ikke slitasjen i motoren og forandrer ikke på A/F forholdet, den gjør det lettere for motoren å trekke pusten enkelt og greit, vedlikeholdes K/N filteret slik det skal så er det ingen fare for motoren. Når det gjeller å bygge inn filteret i en boks å sette en tynn strømpebukse forran så er det en rimelig dårlig ide, K/N filteret er ikke designet for det og strømpebuksa blir å fungere som en oppsamlingsplass for fluer og blir etter hvert å gro igjen av dritt, K/N selger en skumgummisokk som du trer over filteret om det skulle trenges, et CDA boksfilter ville være et bedre alternativ da du selv kan bestemme hvor du ønsker å hente luften fra. Hvorvidt å bytte ut den bakre lydemperen blir å gi mer effekt kommer ann på hvordan eksosanlegget er designet, På Audi 100 2.3E så er det den bakerste lydpotta som gjør det meste av jobben (den midterste fungerer som en resonator) og derfor får du gevinst av å bytte den ut med en potte med mindre motstand i. Med mindre det er noe noe spessielt som taler for Remus anlegget til 4000 så ville jeg gått for Simons potta til 2200 da kan du også kjøpe et skikkelig luftfiter. Det finnes chip til 2.3E motoren (+15hk og +20nm til en pris av 4000kr) men det er rett å slett ikke verdt prisen.
audifreek Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 dette er vel orginalt til din bil "98 KW / 133hk" cipper du får du dette ut av den " 109 KW / 148 hk" . hjelper selvfølgelig med kon filter og ny eksos lars
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå