Gå til innhold

HW-Lan 06: LAN og Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med 100 mbit link om du laster ned for fullt i 5 døgn klarer du circa 5.2TB, det er få personer som laster ned så mye på et dataparty, så vi anslår at trafikken ikke vil øke noe særlig mer enn kanskje 20%. Når det gjelder core-utstyr blir nok ikke det noe problem heller med tanke på at det bare blir 20% mer. Det som derimot kan være problematisk er å skaffe til vegne så mange bordswitcher med den hastigheten. Vi har hvertfall satt som mål å få til 1000 mbit til alle deltakerne, men dette er ikke fastsatt!

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at virusspredning vil bli et større problem med 1000 mbit fremfor 100 mbit. Det kan kanskje være et problem med f.eks. MSSQL Slammer som genererer så mye trafikk pcen din klarer å dytte, men dette skjer på porter vi sannsynligvis kommer til å sperre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Dere må ha noen saftige distrubusjon og core switcher på dette nettverket hvis alle skal få 1 gigabit. Er det bestemt hvem som blir utstyrsleverandør enda?

6541038[/snapback]

Leverandører er ikke bestemt enda, men vi kommer sannsynligvis til å kjøre collapsed core der alle bordswitchene er koblet rett til en stor core-switch (Cisco 6500, Extreme Black Diamond 10808 eller lignende).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ganske normalt, egentlig.

6381242[/snapback]

Altså.

TG hadde 1gbit (ble oppgradert til 1,5) men det er ikke vanelig..

6382242[/snapback]

lol snakke om lan hastigheten til hver pc koblet til switcher her ikke internett hastigheten som blir delt på alle dønakkene

 

med andre ord ganske unormalt men eg tvile på at de klare å levere 1gbit i praksis skal ha ganske heftig backbone for det nytte ikke med ein ussel 10 gbit da

Lenke til kommentar

Mye snakk om gigabit til klientene, og det høres jo hyggelig ut: Men hva slags uplink vil det være fra switchene da?

 

Det er ingen hemmelighet at en mellomstor filserver fint kan dele ut opp mot en gigabit nærmest konstant hvis den har nok disker. Da struper man fort både én og to gigabit uplink og lager faenskap både i kapasitet og ikke minst pingtid.

 

Hovedsuksessen til nettverket på TG i år var jo, utenom godt utstyr, at det alltid var masse overflødig kapasitet på alle uplinker, noe som ikke la noe særlig press på systemet.

 

Personlig foretrekker jeg i alle fall 100 megabit dønn stabilt, enn en halvveis ustabil gigabit-linje som blir strupet av trafikk og høy ping.

 

Dere har sikkert tenkt på dette, kunne bare tenkt meg å høre tankene rundt hvordan dere vil løse dette med så høy hastighet ut til klientene.

Lenke til kommentar
Mye snakk om gigabit til klientene, og det høres jo hyggelig ut: Men hva slags uplink vil det være fra switchene da?

 

Det er ingen hemmelighet at en mellomstor filserver fint kan dele ut opp mot en gigabit nærmest konstant hvis den har nok disker. Da struper man fort både én og to gigabit uplink og lager faenskap både i kapasitet og ikke minst pingtid.

 

Hovedsuksessen til nettverket på TG i år var jo, utenom godt utstyr, at det alltid var masse overflødig kapasitet på alle uplinker, noe som ikke la noe særlig press på systemet.

 

Personlig foretrekker jeg i alle fall 100 megabit dønn stabilt, enn en halvveis ustabil gigabit-linje som blir strupet av trafikk og høy ping.

 

Dere har sikkert tenkt på dette, kunne bare tenkt meg å høre tankene rundt hvordan dere vil løse dette med så høy hastighet ut til klientene.

6618478[/snapback]

Nå er det ikke fastsatt at vi kommer til å kjøre 1000 mbit til alle deltakere, men det er riktignok et mål. Det er flere ting vi kan gjøre for å unngå høye pingetider og eventuell ustabilitet, QoS er en av dem, men vi forventer egentlig ikke at 1 eller 2 filservere vil klare å generere betydelig ping, men dersom dette skjer og ting blir ustabilt trekker vi i værste fall en ny uplink til bordet.

 

Som du ser over kjører vi sannsynligvis collapsed core der alle bordswitchene kobles til samme core-switch og vi slipper dermed de vanligste flaskehalsene (mellom distro-nivå og core).

 

Vi forventer dessuten heller ingen eksplosiv økning med trafikk om vi tilbyr 1000 mbit til hver deltaker. Estimatet ligger på circa 20% mer enn om man har 100 mbit, men vi forventer dog noe høyere burst i begynnelsen av partyet.

Endret av elfkin
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Personlig foretrekker jeg i alle fall 100 megabit dønn stabilt, enn en halvveis ustabil gigabit-linje som blir strupet av trafikk og høy ping.

 

 

merker ikke forskjell på ping på 100mbit forhol til gigabit gitt.. ms'en er det samme

6846761[/snapback]

Feil, responstiden vil bli vesentlig dårligere, samt mye pakketap om uplinken mellom distroswitcher og bordswitcher blir helt full.

 

Det er da bedre med f.eks en bordswitch med 24*100mbit og 1*1000mbit, og 1000mbit'en blir uplink til en større distroswitch..

 

(nå forklarer jeg så dårlig at senga blir neste=) )

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...