Gå til innhold

LED's og tilkobling


Anbefalte innlegg

Jeg har en 3Ware 9500S-12 RAID-kontroller som har egne LED-tilkoblinger for hver port. Disse ser slik ut:

 

porter.jpg

 

Det jeg ønsker er å koble LED's til disse kontaktene, i første omgang de seks som er i bruk. Som den elektronikk-ekspert jeg ikke er skal dette helst gjøres så enkelt som mulig, så min plan så langt er å få hjem denne kontakten (8-pins), så sant den passer:

 

kontakt.jpg

 

LED-ene jeg vil bruke er disse, og så vidt jeg kan se er disse 5-volt. Er åpen for andre forslag her.

 

Selve monteringen av diodene har jeg ikke helt planlagt enda, men det hører vel egentlig inn under en annen del av forumet også.

 

Spørsmålet mitt er til slutt om denne planen er vanntett nok, og hvor vanskelig det blir (evt. hva som skal til for) å koble diodene til kontakten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er feil å tro at LED er basert på en viss spenning, ting er litt mer komplisert enn som så.

Les sticky på denne kategorien om hvordan beregne motstand til LED.

 

Står det noe i manualen for den kontrolleren om hva slags LED du kan koble til?

På hovedkort er det formotstand, da bruker man standard LED med ca 2.2V drop og 10 - 20 mA.

Lenke til kommentar
LED som kjører på 5V har innebygget motstand.

Formålet med motstand er å begrense strømmen til en LED, spenningen bestemmer den selv. Men er klar over at dette poenget er vanskelig å forstå når man er uvant med elektronikk.

6208732[/snapback]

 

Nå finnes det mange lysdioder (de blå) som har et spenningsfall på godt over 3.3V som det er snakk om her, og som altså ikke vil fungere skikkelig på denne spenningen. Dioder med innebygd motstand har jeg aldri hørt om, men skal ikke si skråsikkert at det ikke finnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...